قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اندیشه سیاسی «شیخ بهایی» کتاب شد
اندیشه سیاسی «شیخ بهایی» کتاب شد

تازه‌های نشر؛

اندیشه سیاسی «شیخ بهایی» کتاب شد

کتاب «اندیشه سیاسی شیخ بهایی» اثر ابوالفضل سلطان‌محمدی در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه شد و به چاپ رسید.

به گزارش شبکه اجتهاد، اثر حاضر دو هدف اساسی را مورد توجه خود قرار داده است؛ هدف نخست، شفاف‌سازی رفتار سیاسی شیخ بهایی و پاسخ به چالش فکری در زمینه تعامل وی با پادشاهان صفوی و زدودن ابهامات موجود از چهره سیاسی این عالم بزرگ شیعی است و هدف دوم، شناساندن اندیشه سیاسی شیخ بهایی و ساماندهی و تبیین نظام‌مند افکار و آرای وی در حوزه سیاست و حکومت با استناد به آثار و تألیف‌های ایشان است.

شیخ بهایی از نوادر روزگار است که در عرصه‌های گوناگون عملی، سیاسی و هنری شهرت جهانی دارد. در عرصه سیاست، وی سالیان متمادی عهده دار مهم‌ترین منصب سیاسی مذهبی «شیخ‌الاسلامی» در دولت شاه عباس اول، مقتدرترین شاه صفوی بود.

این اثر در سه فصل تألیف شده است. در فصل اول این اثر، ضمن بیان توضیحاتی در خصوص آثار و تألیفات شیخ بهایی، به «بررسی زندگی علمی این عالم» پرداخته شده است.

نویسنده در فصل دوم، «زندگی سیاسی شیخ بهایی» را مورد بررسی قرار داده است؛ در ابتدای این فصل، پس از بررسی جایگاه روحانیت در دولت صفوی، دوره‌های چهارگانه زندگی سیاسی شیخ بهایی (در سلطنت شاه طهماسب اول، در سلطنت شاه اسماعیل دوم، در سلطنت شاه محمد و در سلطنت شاه عباس اول) تشریح کرده است.

در ادامه مباحث فصل دوم، نویسنده پس از بررسی سفرهای شیخ بهایی، به برخی ابهامات در زندگی سیاسی شیخ بهایی (از جمله همکاری با سلاطین صفوی، مدح سلاطین و تألیف کتاب و رساله به نام آنها و تضاد و دوگانگی در نظر و عمل سیاسی) می‌پردازد.

«اندیشه سیاسی شیخ بهایی» عنوان سومین و آخرین فصل از این اثر است که در آن، ضرورت حکومت در دیدگاه این عالم تبیین و همچنین مباحثی در خصوص حکومت جور از منظر وی (مفهوم طاغوت، حرمت اعانت ظالم، معاشرت با حاکم جائر و مشروعیت سیاسی سلاطین صفوی) مورد بحث و بررسی قرار گرفته و سپس، شرایط و وظایف حاکم تشریح شده و در پایان این فصل نیز مبحثی تحت عنوان «وظایف متقابل حاکم و مردم؛ امر به معروف و نهی از منکر» در اندیشه سیاسی این عالم به نگارش در آمده است.

گفتی است، کتاب «اندیشه سیاسی شیخ بهایی» به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۸۰ صفحه چاپ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics