قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بلندمرتبه‌سازی در آخر الزمان/ علی الهی خراسانی
بلندمرتبه‌سازی در آخر الزمان/ علی الهی خراسانی

نقد دیدگاه استاد محسن اراکی

بلندمرتبه‌سازی در آخر الزمان/ علی الهی خراسانی

شبکه اجتهاد: استاد محسن اراکی در کتاب خود با عنوان «فقه عمران شهری» بر این باور است که ساختن ساختمان‌های بلند با نظام عمران شهری اسلامی سازگار نیست و بلندسازی دارای مبغوضیت بوده و خط افقی در ساختمان شهری مورد تایید است نه خط عمودی.

یکی از دلایل ایشان روایات نشانه‌های منفی آخر الزمان و ظهور دجال است که از جمله این علائم «تشیید بنیان» می‌باشد که به‌معنای ساختن ساختمان‌های بلند است و چون در سیاق منکرات شرعی آمده ظهور در مبغوضیت آن در نظر شارع مقدس دارد.

اما این دیدگاه قابل نقد است؛

۱- این روایات اعتبار سندی ندارد و نمی‌توان اطمینان به صدور پیدا کرد.

۲- تشیید بنیان که به بروج و قصور نیز اضافه شده یعنی بناهای مستحکم و استوار و مرتفع که با توجه به کاربردهای آن و فضای صدور بخاطر تجمل و فخرفروشی و یا غرور و تکبر و یا پندار غلط به‌عنوان بناهای جاودان، امر نکوهیده‌ای عنوان شده است.

۳- بناهای استوار و مرتفع در این روایات، منازل و خانه‌های قابل سکونت برای همگان نیست و از تعبیر منازل و بیوت استفاده نشده بلکه بناهای خاص برای مقاصدی خاص است و روایت درصدد بیان ضابطه برای سکونت و ویژگی‌های منزل و شهرسازی نیست

۴- و پرسش بنیادین آنکه بلندمرتبه‌سازی که مفهومی معاصر است و در شهرسازی پیشامدرن وجود نداشته آیا می‌تواند در روایات عیناً عنوان شود؟ البته در الهیات شهر و مراجعه روشمند به متون مقدس و با نگاه اجتهاد مقاصدی، بلندمرتبه‌سازی باید ضابطه‌مند و نسبت روشنی با معنویت، عدالت، هویت فرهنگی و منظر شهر داشته باشد.

یک دیدگاه

  1. سلام علیکم
    مبغوضیت ساختمان های بلند صرفا از این روایات به دست نمی آید بلکه روایات داریم که خاصتا به این مسئله پرداخته اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics