قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار /  تاکید مراجع و علما بر تربیت دانش آموزان براساس ارزش‌های اسلامی
 تاکید مراجع و علما بر تربیت دانش آموزان براساس ارزش‌های اسلامی

گزارشی از سفر وزیر آموزش و پرورش به قم و دیدار با برخی علما و مراجع

 تاکید مراجع و علما بر تربیت دانش آموزان براساس ارزش‌های اسلامی

وزیر آموزش و پرورش در سفر به شهر قم ضمن شرکت در شورای آموزش و پرورش استان با برخی علما و مراجع عظام تقلید دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، سید محمد بطحایی براساس برنامه زمانبندی با حضرات آیات وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، سبحانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی و حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده تام الاختیار آیت‌الله سیستانی، دیدار کرد.

تاکید آیت‌الله صافی گلپایگانی بر حساس بودن امر تعلیم و تربیت

آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار وزیر آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش با همه تلاش‌هایی که در امر تربیت و آموزش جوانان و نوجوان دارد باید نسبت به امر تعلیم و تربیت نگاه جدّی و حساّسیت ویژه‌‌ای داشته باشد.

او ضمن تقدیر از فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی این وزارتخانه اظهار کرد: اینکه شخص وزیر درک درستی از مسئله و اهمیت آموزش و پرورش دارد جای بسی خرسندی است؛ ولی کافی نیست و باید با عمل و تلاش بیشتر در جامعه نمود داشته باشد.

این مرجع تقلید افزود: اهمیت مسئله آموزش و پرورش بر کسی پوشیده نیست و بدانید هرچه در این مسیر حرکت و تلاش داشته باشید دنیا و آخرت خود را ساخته اید.

او ادامه داد: مسئله علم موضوع مهمی است که باید نسبت به افزایش آن برنامه ریزی کرد؛ باید به گونه‌‌ای برخورد کنیم که جامعه جهانی نیازمند علم و دانش ما باشد؛ نه اینکه ما به دنبال دانش آنها باشیم.

آیت‌الله صافی گلپایگانی بیان داشت: ارزش انسان به علم است و هرچه این علم ارتقاء یابد ارزش انسانی بیشتر و پررنگ تر می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی: آموزش و پرورش از ظرفیت‌های حوزه به بهترین شکل استفاده کند

آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر آموزش و پرورش و معاونان، با بیان توصیه‌هایی مهم خطاب به متولیان این وزارتخانه، ابراز داشت: حوزه فعالیت آموزش و پرورش از تمام حوزه‌ها حساس تر و مهم تر است؛ فرزندان این آب و خاک امانت‌های الهی در دست شما هستند و باید حق این مهم را ادا کنید.

او با تاکید بر این که دشمنان برای ضربه زدن به این مقطع چشم دوخته اند، گفت: دشمنان قبل از این که سراغ دیگر مقاطع بروند، سراغ دانش آموزان می‌روند؛ بنابراین حساسیت حوزه کاری شما بسیار زیاد است و به همین میزان باید مراقبت شما افزایش یابد.

آیت‌الله مکارم شیرازی، لزوم نظارت بر برنامه‌ها، کتاب‌ها و اساتید را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر این سه مورد چه در آموزش و پرورش و چه در دانشگاه‌ها اصلاح شود تمام آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها اصلاح می‌شود.

او خواستار تعیین کمیته‌ها و گروه‌هایی جداگانه به منظور نظارت دقیق بر سه بخش مذکور شد و ابراز داشت: هر کدام از این عرصه‌ها دچار مشکل شود، در فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش خلل وارد می‌شود؛ به صورت مداوم این سه بخش را مورد نظارت و سالم سازی قرار دهید.

ایشان با بیان این که آموزش و پرورش باید از ظرفیت و توانمندی‌های حوزه به بهترین شکل ممکن بهره بگیرد، گفت: تنها به برنامه‌های کلاسی بسنده نکنید؛ در این زمینه برنامه ریزی هدفمند و حساب شده به منظور تبیین معارف اسلامی و دینی را به شما توصیه می‌کنیم.

او افزود: نقشی که در دوران دبستان و راهنمایی و دبیرستان بر دل‌های دانش آموزان نقش بسته می‌شود، ماندگار و ثابت است.

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین بر لزوم مراقبت نسبت به نفوذی‌ها را به وزیر آموزش و پرورش توصیه و تاکید کرد: در هر تشکیلاتی ممکن است نفوذی‌هایی باشند، نفوذی‌ها در هر کجا رخنه کرده اند ضربه خود را زده اند؛ بنابراین همه باید در این خصوص بویژه در مقطع حساس کنونی حساس و هوشیار باشند.

او برای موفقیت وزیر آموزش و پرورش و دیگر دست اندرکاران این وزارتخانه در انجام رسالت‌های مهم و حساسی که عهده دار هستند دعا کرد.

آیت‌الله نوری همدانی: ریشه‌های تربیتی را بر اساس تربیت اسلامی بنا کنید

آیت‌الله نوری همدانی در دیدار وزیر آموزش و پرورش تاثیرگذارترین موضوع در زندگی انسان‌ها را، سازندگی خواند و خاطر نشان کرد: این کار در درجه اول کار انبیاء و اولیاء است چون خداوند متعال انسان را به گونه‌‌ای آفریده است که در بدو تولد خام و ناپخته هستند به جز افرادی که معصوم هستند.

او افزود: لازم و مورد احتیاج انسان است که قدرت‌هایی این افراد خام را پخته کنند، استعدادها را بشناسند و امکانات را به فعلیت دربیاورند که اولیاء و پیامبران کارشان همین بوده است.

آیت‌الله نوری همدانی تصریح کرد: کار شما ظریف و دقیق است زیرا افراد بسیاری تحت اختیار شما هستند و شما با زکاوت آنان طرف هستید و هر کدام فکری دارند که به فعلیت رساندن آنان کار آسانی نیست.

او با تاکید به اینکه تعلیم و تربیت ما باید برگرفته از فرهنگ اهل بیت و قرآن باشد گفت: فکر و هستی انقلاب اسلامی بر اساس فرهنگ اسلامی پایه ریزی شد.فرهنگ دشمنان با ما متفاوت است پس باید توجه شود که برنامه‌های آموزشی طوری تنظیم شود که جوانان را با فرهنگ مان آشنا بسازیم و انسان‌های شایسته بپرورانیم پس اولین مسئله در کار شما برنامه تعلیم و تربیت است.

ایشان با اشاره به اهمیت انتخاب معلم و استاد تصریح کرد: پیاده کردن برنامه‌های تعلیم و تربیت کار بزرگی است، پس استاد بسیار تاثیرگذار است حتی حرکات و سکنات او مهم است و باید توجه شود اساتیدی متدین، باتقوا، با سواد و آگاه به زمان را انتخاب کنید.

او با بیان آیه‌‌ای از سوره عبس و تفسیر این آیه توسط امام صادق(ع) گفت: اینکه از خاک انواع مختلف میوه و غلات و دیگر گیاهان به وجود می‌آید نشان دهنده قدرت خداوند است اما این معنای ظاهری آیه است و تفسیر آن به این گونه است که هر انسانی نگاه کند که علم را از چه کسی یاد میگیرد.

آیت‌الله نوری همدانی ادامه داد: شاگردها باید تربیت پذیر باشند اما متاسفانه بعضی افراد اینگونه نیستند و باید تربیت پذیری را در آن‌ها به وجود آورد.

ایشان حاکمیت دو اراده و دو فکر را مشکل امروز خواند و تصریح کرد: در هر مملکت باید یک اراده باشد زیرا در غیر این صورت زمینه برای تبلیغات دشمن فراهم خواهد شد.خداوند در بدن انسان روح را به عنوان مدیر قرار داده است.

او ادامه داد: باید یک فکر مدیر باشد اما متاسفانه اینگونه نیست و با وجود حاشیه سازی‌ها علاوه بر اختلاف زمینه اغفال سازی برای دشمن نیز فراهم خواهد شد.

آیت‌الله نوری همدانی در پایان خاطر نشان کرد: هدایت یک نفر می‌تواند گسترش پیدا کند و به همین صورت گمراهی یک نفر نیز گسترش پیدا می‌کند پس سعی کنید ریشه‌های تربیتی را بر اساس تربیت اسلامی بنا کنید.

دیدار وزیر آموزش و پرورش با آیت‌الله وحید خراسانی و بازدید از موسسه خاتم النبیین

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سفر یک روزه به قم پس از دیدار و گفتگو با آیت‌الله وحید خراسانی از موسسه فرهنگی خاتم النبیین تحت نظر این مرجع تقلید شیعیان بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مجموعه قرار گرفت.

این موسسه فعالیت‌های خود را در حوزه علمی، فرهنگی و تبلیغی ارائه می‌دهد. تربیت دینی کودکان و نوجوانان، آموزش مدرسان دینی و ارائه آموزش‌های تخصصی از جمله فعالیت‌های این مجموعه است.

روحانیون شاغل در آموزش وپرورش و معلمان از مخاطبان این موسسه هستند. نهادینه سازی شعائر اسلامی در دو دوره ابتدایی و متوسطه از برنامه‌های اصلی این موسسه فرهنگی تبلیغی است. این مرکز از سال ۸۹ تاسیس و به تربیت افراد متخصص و مربی در دو گرایش خانواده و کودک می‌پردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی: در خانه‌ها نشسته و فقط انتقاد می‌کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی در دیدار وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ما باید در تبلیغات خود برای مردم و بانوانمان الگوسازی کنیم.

او افزود: در برنامه ریزی‌های تلویزیونی و تربیتی نباید به صورت شتابزده عمل کرد بلکه باید الگوهای بومی به جای الگوهای اسرائیلی ترویج شود.

نماینده تام الاختیار آیت‌الله سیستانی بیان کرد: ما در جامعه خودمان انسان‌های نابغه‌‌ای داریم اما نمی‌توانیم از آن‌ها بهره‌برداری کنیم، این نظم در امور که امیرالمومنین می‌فرمایند باید در جامعه ما ملموس باشد.

او گفت: ما در رشته‌های گوناگون افراد شاخصی داریم، باید این افراد را با نظم مشخص مدیریت کنیم و شعار تخصص و تعهد که می‌دهیم عملی شود.

شهرستانی ادامه داد: بسیاری از نوابغ از سرمایه‌های نظام اسلامی استفاده می‌کنند و پس از مدتی روانه کشورهای خارجی می‌شوند، باید ببینیم تیزهوشان پس از مرحله راهنمایی چه خروجی دارد.

او عنوان کرد: هر انسانی در یک حوزه خاصی استعداد داشته و انتخاب تیزهوشان در مدارس خوب است، اما باید سازماندهی شوند، متاسفانه اینها یا با دیگران مخلوط می‌شوند و یا اینکه به عنوان سرمایه این کشور برای تحصیل به خارج از کشور سفر می‌کنند.

نماینده تام الاختیار آیت‌الله سیستانی تصریح کرد: ما متاسفانه سیستم و تشکیلات صحیح نداریم و با رفتن یک شخص سیستم آسیب می‌بیند، همچنین چشم اندازهای چند ساله را در برنامه‌های فرهنگی به آن صورت نداشتیم، باید ببینیم چه گام‌هایی در ترجمه کتب داشته‌ایم.

او ابراز کرد: متاسفانه در خانه‌های خود نشستیم و فقط انتقاد می‌کنیم، باید کار کنیم، ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد و این مدت شوخی نیست و باید تلاشمان را مضاعف کنیم.

شهرستانی مطرح کرد: نمی‌خواهیم کسی را مقصر جلوه دهیم و خود ما هم تقصیر داریم، باید به جای انتقاد صرف، کار را پیش ببریم.

شایان ذکر است، سید محمد بطحایی با حضرات آیات سبحانی و علوی گرگانی نیز دیدار نمود که بدون حضور خبرنگاران انجام گرفت.

شرکت در شورای آموزش و پرورش استان قم و حضور در همایش تجلیل از ۵۰۰ دانش آموز برگزیده در رشته‌های حفظ قرآن کریم، نماز و… با حضور اولیاء دانش آموزان از دیگر برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش در قم بود. شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics