قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تبیین قواعد فقه با تقسیم‌بندی جدید
تبیین قواعد فقه با تقسیم‌بندی جدید

تازه‌های نشر؛

تبیین قواعد فقه با تقسیم‌بندی جدید

«قواعد فقه» حاصل تدریس متمادی حجت‌الاسلام دکتر حمید فقفور مغربی، عضو هیأت علمی موسسه آموزش عالی صدرا است که جهت بهره‌وری دانشجویان حقوق تدوین و کتاب شده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، بنیاد همه دانش‌ها، به اصول، قواعد و معیارهای آن وابسته است که با شناخت آن‌ها از جایگاه استواری برخوردار‌ می‌شوند. کتاب فقه و قواعد فقهی، نگاهی اجرایی به کاربرد آن در جامعه دارد.

از قرون اولیه اسلامی، اندیشمندان، فقیهان و عالمان مسلمان، به دلیل نیاز مردم و به‌ویژه دولت‌های اسلامی به مبانی نظری حقوق، به استخراج و استنباط احکام آن از میان متون به‌جا مانده دینی پرداخته‌اند.

محققان این دانش علاوه بر استناد به منابع و دلایل از ادله اربعه، با تکیه بر عرف و سیره عقلایی، تحلیل و تبیین عقلانی هم نموده‌اند.

کتاب «قواعد فقه» حاصل درس‌های حجت‌الاسلام دکتر حمید فقفور مغربی در سال‌های متمادی با عنوان قواعد فقه در دانشگاه بوده است و اینک جهت بهره‌وری دانشجویان حقوق تدوین شده است.

این نوشتار در سه فصل و هر فصل در قالب دو گفتار تدوین شده است. هم‌چنین کوشش شده تا ابتکاراتی در تقسیم‌بندی مباحث و کاربردی نمودن آن‌ها برای دانشجویان و علاقه‌مندان این رشته انجام شود.

نویسنده در فصل اول به تعاریف، کلیات و مفاهیم پرداخته است و سپس به تاریخچه این دانش با نگرش جامعه‌شناسی تاریخی و نقش آن در تحولات اجتماعی اشاره نموده است.

مغربی در فصل دوم به انواع حکم و کاربرد آن با تقسیم‌بندی ابتکاری در فقه و حقوق پرداخته است. فصل سوم که بیش‌ترین مباحث این نوشتار را در برگرفته است، به تبیین قواعد فقه با تقسیم‌بندی جدید و ویژه‌ای اختصاص یافته است.

یادآوری می‌شود، چاپ اول کتاب «قواعد فقه» به قلم حجت‌الاسلام دکتر حمید فقفور مغربی از سوی نشر پایگاه فرهنگ، به قیمت ۱۳ هزار تومان در شمارگان ۵۰۰ نسخه چاپ و منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics