قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تمسک الازهر به «قاعده لاضرر» برای کشف حجاب در غرب
تمسک الازهر به «قاعده لاضرر» برای کشف حجاب در غرب

تمسک الازهر به «قاعده لاضرر» برای کشف حجاب در غرب

چندی پیش دارالافتای مصر تاکید کرد که زن مسلمانی که در کشورهای غربی ساکن است برای مصون ماندن از آزار و اذیت می‌تواند با استناد به قاعده لاضرر کشف حجاب کند.

به گزارش شبکه اجتهاد، دارالافتا مصر در پاسخ به سوال یکی از مسلمانان غرب‌نشین تصریح کرد: حجاب برای زن مسلمان در کشورهای غربی در صورت امکان واجب است. اگر حجاب برای زن مشقت داشته باشد مانند وجود قانونی مبنی بر ممنوعیت حجاب یا عرف و رسومات مخالف با حجاب، کشف حجاب جایز است.

این نهاد دینی مصر، شرط کشف حجاب در کشورهای غربی را آسیب دیدن بسیار زیاد دانست و افزود: قاعده «لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام» از جمله ادله‌ای است که عدم پوشش در کشورهای غربی را در فرضی که پوشش و حجاب سبب آزار رساندن دیگران به زن مسلمان می‌شود، جایز و مباح می‌سازد.

عبدالحلیم منصور رییس دانشکده فقه و حقوق الازهر با اشاره به این مساله گفت: اگر زن مسلمان مضطرّ به کشف حجاب شد، با توجه به اینکه اضطرار رافع بسیاری از احکام دینی است، از این رو برای زن مسلمان ساکن در کشورهای اروپایی جایز است که در صورت اضطرار کشف حجاب کنند.

وی با انتقاد از اختلاف میان هیأت‌های صدور فتوا که سبب ایجاد اختلافات شدید فقهی می‌شوند، تصریح کرد که هر نهاد و موسسه‌ای بایستی در حیطه تخصص خود فعالیت کند. مساله فتوا وابسته به دارالافتای رسمی مصر واقع در قاهره و سایر نهادهای زیر مجموعه آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics