قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تهدید دولت عربستان علیه حجاج: شعار سیاسی یا مذهبی سر ندهید!
تهدید دولت عربستان علیه حجاج: شعار سیاسی یا مذهبی سر ندهید!

تهدید دولت عربستان علیه حجاج: شعار سیاسی یا مذهبی سر ندهید!

شورای وزیران عربستان سعودی از حجاج بیت الله الحرام خواست در خلال مراسم حج شعارهای سیاسی و مذهبی سر ندهند.

به گزارش شبکه اجتهاد، رسانه‌های عربی از مصوبه ویژه دولت عربستان درباره حج امسال خبر داده است که در پایان جلسه هیات وزیران که به ریاست ملک سلمان در جده تشکیل شد، دولت عربستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با هرکسی که در مراسم حج شعار سیاسی بدهد برخورد می‌کنیم.

در بخشی از این بیانیه آمده است که حجاج باید فضا را برای ادای مناسک حج مهیا کرده و مراعات برادران دینی خود را در اماکن مقدس بکنند و از هر چیزی که «روحانیت و آرامش حج» را مکدر کرده پرهیز کنند و هیچ شعار سیاسی یا مذهبی سر ندهند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «به هیچ وجه انجام این قبیل کارها در هیچ شرایطی پذیرفته نیست و اقدامات لازم در حق هر شخصی که مرتکب آن شود انجام خواهد شد.» مراسم «برائت از مشرکین» طبق عقاید فرقه وهابیت و فتوای «عبدالعزیز بن باز» بدعت محسوب شده و حرام است.

از سوی دیگر، سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای از کشورهای عضو این سازمان و جوامع اسلامی خواست تا از سر دادن شعارهای سیاسی در مراسم حج اجتناب کنند.

لازم به‌ذکر است، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اخیر با کارگزاران حج در بیاناتی فرموده بودند: ما اگر در حج از ملّت فلسطین یا مظلومین دنیای اسلام مثل مظلومین یمن و دیگران دفاع می‌کنیم و حمایت می‌کنیم، این البتّه یک کار سیاسی است امّا سیاستی است عین تعالیم اسلامی؛ دفاع از مظلوم خودش یک فریضه است، یک واجب است؛ این واجب اتّفاق می‌افتد. یا برائت از مشرکین؛ اگر چنانچه روی مسئله‌ی برائت تکیه می‌کنیم و اصرار می‌ورزیم و آن را انجام می‌دهیم -که باید به بهترین وجهی ان‌شاءالله همه‌ساله انجام بگیرد- این به خاطر این است که یک فریضه‌ی اسلامی است؛ أَنَّ اللَّهَ بَریءٌ مِنَ المُشرِکینَ وَ رَسولُه؛ مؤمنین هم «بُرَآءِ» از مشرکینند؛ إِنَّا بُرَآؤُا مِنکُم وَ مِمَّا تَعبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ کَفَرنا بِکُم وَ بَدا بَینَنا وَ بَینَکُمُ الْعَداوَهُ وَ الْبَغضاءُ أَبَداً حَتَّی تُؤمِنُوا بِاللَّهِ وَحدَهُ؛ همه‌‌ی اینها مال دین است.

بله، سیاست است، در عملِ حج کار سیاسی هست، امّا این کار سیاسی عیناً همان تکلیف دینی است، عیناً همان عبادت است؛ ‌ببینید که اینها جزو نکات مهمّی است. بله، اینکه بیایند منع کنند از این حرکات سیاسیِ این جوری، آن هم یک عمل سیاسی است، منتها سیاست غیر دینی، سیاست ضدّدینی؛ اینکه بگویند در حج حق ندارید به آمریکا بگویید بالای چشمت ابرو است، این هم یک حرکت سیاسی است، منتها حرکت سیاسی شیطانی است، حرکت سیاسی غیر اسلامی است. امّا اینکه شما آنجا ابراز برائت کنید از هر مشرکی، از هر ضدّاسلامی، این هم حرکت سیاسی است، منتها سیاستی که عین دین است؛ این سیاستِ دینی است. اینها نکاتی است که باید ما در مورد حج بدانیم.

یادآوری می‌شود، عربستان هر ساله نسبت به انجام مراسم موسوم به «برائت از مشرکان» هشدار می‌دهد. دولت سعودی در سال ۱۳۶۶ با حمله به حجاجی که در مراسم برائت از مشرکین شرکت کرده بودند ۴۰۲ نفر را به شهادت رساند که ۲۷۵ نفر از آنان ایرانی بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics