قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ثبت‌نام دوره رسمی «فقه مقارن» و «فقه خانواده» در سطح چهار
دروس حوزه علمیه مشهد

برای اولین‌بار و به‌صورت رسمی در حوزه علمیه خراسان؛

ثبت‌نام دوره رسمی «فقه مقارن» و «فقه خانواده» در سطح چهار

مرکز تخصصی آخوند خراسانی و مرکز تخصصی طوبی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در سال تحصیلی جدید ۹۶-۹۵ از میان طلاب برادر و خواهر در دو رشته «فقه مقارن» و «فقه خانواده» در سطح چهار حوزه (دکتری) با اعطای مدرک رسمی، ثبت‌نام به عمل می‌آورد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، با توجه به تأکید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر اینکه “حوزها باید حرکت به سمت تخصصی شدن را جدی بگیرند و در فقه و اصول و بخش‌های مختلف فقهی و دیگر علوم اسلامی تخصص و درجات تخصصی به اجرا گذاشته شود” دو رشته تخصصی «فقه مقارن» و «فقه خانواده» در سطح چهار حوزه علمیه مشهد به صورت رسمی راه‌اندازی شده است.

رشته «فقه مقارن»

«فقه مقارن»، رویکردی در تحقیق و پژوهش درزمینهٔ فقه است که فراتر از نقل و بررسی آرای فقهی یک مذهب، به نظرات دیگر مذاهب فقهی نیز توجه دارد؛ و اهمیت آن را می‌توان در «توسعه و تکمیل فهم ادله نقلی»، «تشخیص تقیّه در روایات امامیّه»، «حلّ تعارض روایات احکام»، «افزایش سرمایه احادیث احکام»، «تنقیح استدلالات و ابداع احتمالات جدید»، «فراگیرسازی عرضه فقه شیعه و حضور مقتدر آن در جهان اسلام» و «تشکیل جبهه واحد فقه اسلامی در برابر هجوم حقوقی غرب»، جستجو نمود.

ازاین‌رو، مرکز تخصصی آخوند خراسانی سعی دارد، با توسعه ظرفیت حوزه در رویکردها و روش‌های مقارن برای تولید علمی در مسیر استنباط احکام و نظام‎های اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و سیاسی موردنیاز جامعه اسلامی؛ به تربیت متخصصان لازم جهت تحقیق و بررسی انتقادی مذاهب فقهی و پاسداری از حریم فقه اهل‌بیت علیهم‌السلام در برابر شبهات گوناگون به‌ویژه از ناحیه سلفیه، بپردازد.

رشته «فقه خانواده»

همچینین رشته فقه خانواده، دوره‌ای تخصصی که قواعد حاکم بر روابط افراد خانواده، خانواده با سایر اشخاص و نهادهای اجتماعی را از منظر فقه بررسی کرده و طی آن فراگیران به‌طور عمیق مباحث فقهی حوزه خانواده را به‌صورت استدلالی فرامی‌گیرند و توانایی پژوهش و پاسخ‌گویی به سؤال‌های موجود در این حوزه را کسب می‌کنند.

در باب اهمیت فقه خانواده و ضرورت پرداختن به رشته فقه خانواده همین بس که اهمیت پرداختن به مباحث خانواده به‌عنوان اولین و مهم‌ترین نهاد رشد و تربیت انسان بر کسی پوشیده نیست. اسلام نیز به این نهاد و جایگاه آن توجه ویژه‌ای داشته است. تشویق به تشکیل خانواده، صیانت از کیان خانواده در برابر خطرات متوجه آن، توجه به نقش خانواده در تعلیم و تربیت، وجود قواعد و احکام الزامی و غیر الزامی درباره روابط اعضای خانواده، در تعالیم اسلامی نشان‌گر جایگاه والای خانواده است.

ازاین‌رو، مرکز تخصصی طوبی (واحد خواهران) اهداف و مشخصات رشته فقه خانواده در ۱- پرورش پژوهشگران متخصص در فقه خانواده جهت پاسخ به نیازها و حل مسائل جاری خانواده و زنان در فقه و حقوق و ارائه مشاوره علمی به قوه قضائیه در حوزه مسائل خانواده و زنان؛ ۲- تربیت اساتید لازم جهت تدریس فقه و حقوق خانواده بر اساس آموزه‌های اسلامی در حوزه و دانشگاه؛ و ۳- گسترش مرزهای دانش فقه و توسعه ظرفیت فقهی حوزه در عرصه مسائل خانواده و بازسازی و باز تبیین نظام حقوق خانواده از منظر اسلام؛ می‌بیند.

نحوه ثبت‌نام اولیه و جزئیات

تکمیل فرم ثبت‌نام و تعیین رشته تحصیلی به‌صورت اینترنتی در شبکه معالم www.maalem.ir خواهد بود. مدارک ثبت‌نام در مصاحبه (پس از قبولی در آزمون): تصویر کارت ملی و یک قطعه عکس با پشت‌نویسی؛ اصل و کپی مدرک سطح ۳ یا کارشناسی ارشد (تکمیل تعهدنامه ارائه مدرک تا ابتدای آغازین نیمسال تحصیلی برای داوطلبینی که مدرکشان حاضر نیست)؛ سایر گواهی‌های لازم برای امتیازات مصاحبه (تحقیقات و تألیفات چاپ‌شده و نشده، سوابق تدریس، رتبه‌های برتر کسب‌شده و …). زمان و مراحل پذیرش: نیمه دوم شهریورماه اعلام خواهد شد.

شرایط عمومی پذیرش: تابعیت جمهوری اسلامی ایران؛ التزام به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛ سلامت جسمی و صلاحیت اخلاقی؛ و شرایط اختصاصی آن: دارا بودن مدرک علمی سطح ۳ تخصصی مرتبط با رشته تقاضا شده، یا کارشناسی ارشد از مؤسسات آموزش عالی حوزوی در رشته تخصصی مربوطه؛ اشتغال رسمی و تمام وقت به تحصیل در حوزه علمیه خراسان؛ قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه علمی رشته مربوطه؛ شرایط اختصاصی برادران؛ نداشتن منع قانونی از نظر مقررات نظام وظیفه و معمم بودن مستمر می‌باشد.

لازم ‌به ذکر است، در صورت دارا بودن مدرک غیر مرتبط با رشته، با احراز صلاحیت شخص، توسط گروه علمی مرکز تخصصی و تأیید گروه علمی مرکز مدیریت، امکان ادامه تحصیل در رشته تقاضا شده وجود خواهد داشت. همچنین ارائه مدرک سطح ۳ یا کارشناسی ارشد تا آغاز اولین نیمسال تحصیلی لازم است.

امتیازات ثبت‌نام در این رشته‌ها: اعطای مدرک رسمی سطح چهار (دکتری) حوزه علمیه خراسان؛ بهره‌مندی از اساتید توانمند حوزه و دانشگاه و فضای آموزشی مجهز؛ برنامه درسی معطوف به افق‌های نوین، پرورش تفکر و تجربه تحقیق؛ بهره‌مندی از کتابخانه تخصصی، بانک چندرسانه‌ای و مشاوره‌های آموزشی و پژوهشی؛ انتشار مقالات در نشریات دفتر تبلیغات اسلامی و عضویت در حلقه‌های علمی و تبلیغی و اعطای جوایز و کمک‌هزینه تحصیلی مناسب خواهد بود.

شبکه اجتهاد یادآور می‌شود، رشته آموزشی فقه مقارن در سال ۱۳۸۳ و برای اولین بار در حوزه‌های علمیه به ابتکار گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی طراحی و تأسیس شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با مرکز تخصصی آخوند خراسانی(برادران) به شماره: ۳۲۲۳۰۰۱۷ ۰۵۱ و مرکز طوبی(خواهران) به شماره: ۰۵۱۳۲۲۳۶۳۳۶ تماس بگیرند.

دفترچه راهنمای سطح چهار حوزه سال تحصیلی ۹۶-۹۵ فقه مقارن (ویژه برادران) و فقه خانواده (ویژه خواهران)

برای ثبت‌نام اولیه کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics