قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جزئیاتی از پروژه تحقیقاتی «بهره‌گیری از اهداف دین در اجتهاد»
جزئیاتی از پروژه تحقیقاتی «بهره‌گیری از اهداف دین در اجتهاد»

در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انجام می‌شود؛

جزئیاتی از پروژه تحقیقاتی «بهره‌گیری از اهداف دین در اجتهاد»

دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسامی از تدوین پروژه «بهره گیری از اهداف دین در اجتهاد» خبر داد و گفت: این پروژه ذیل میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی قرار گرفته و در قالب کتاب منتشر می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام سعید ضیائی‌فر در رابطه با پروژه تحقیقاتی اظهار داشت: تا کنون اجتهاد عهده دار استنباط احکام شرعی فرعی بوده ولی به مسائل نوپیدایی مانند نظام سازی، برنامه ریزی، قانون گذاری و ارائه الگو، فلسفه و امثال اینها کمتر وارد شده است.

وی افزود: تنها نمونه کاری که در زمینه ارائه نظام می‌توان مشاهده کرد، کاری است که مرحوم شهید صدر در اقتصادنا انجام داده است و ما تقریباً کار کامل دیگری را در این زمینه سراغ نداریم.

دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در فقه رایج شاید کمتر نیاز به در نظر گرفتن اهداف شریعت در استنباط احکام شرعی باشد، تصریح کرد: اگر بخواهیم عرصه و قلمرو فقه را گسترش دهیم و بگوییم که فقه باید در عرصه‌هایی نظیر تدوین نظام‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و امثال اینها وارد شود، نیازمند این هستیم که بدانیم دین در این عرصه‌ها چه اهدافی را دنبال می‌کند.

وی گفت: باید ابتدا اهداف دین را کشف کنیم تا بر اساس آنها نظام اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و سایر نظام‌های اسلامی را تدوین کنیم و تا این اهداف مشخص نشود، نمی‌توانیم نظام سازی داشته باشیم و الگوی اسلامی برای زندگی در عرصه‌های مختلف را داشته باشیم.

ضیائی‌فر اظهار داشت: با توجه به اینکه فقه و شریعت جاودانه، جهان شمول و جامع است، باید پاسخگوی پرسش‌های نو پدید جهان معاصر هم باشد و بدون شناسایی اهداف دین در عرصه‌های مختلف ما نمی توانیم به تدوین نظام‌های مختلف برای زندگی مردم برسیم.

وی عدالت را از مهمترین اهداف دین در تمامی عرصه‌های زندگی دانست و افزود: برخی از اهداف هم هستند که به یک عرصه تعلق دارند مانند نفی سبیل که از اهداف اسلام در عرصه سیاست و اقتصاد است.

دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: این پروژه ذیل میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی قرار گرفته است و در قالب یک کتاب به چاپ خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics