قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جزئیاتی از پروژه «کاربرد قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه»
جزئیاتی از پروژه «کاربرد قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه»

حجت‌الاسلام اسلامی خبر داد:

جزئیاتی از پروژه «کاربرد قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه»

حجت‌الاسلام رضا اسلامی گفت: کتاب «کاربرد قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه» در مرحله ارزیابی نهایی قرار دارد و پس از تایید نهایی منتشر خواهد شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا اسلامی، محقق و مولف «قواعد استظهار و کارآیی آن در فقه»، با بیان این مطلب که پروژه «کتاب کاربرد قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه»، ذیل کلان پروژه «اصول و قواعد فقه مسائل مستحدثه» در حال انجام است، گفت: قواعد استظهار بخشی از قواعد علم اصول است که ناظر به تنقیح ادله دلالت لفظی است و این مساله نیازمند بحث در خصوص مواردی مانند تشخیص وضع، اقسام وضع، نقش قراین و اقسام قراین است؛ از این رو، تمام اقسام قراین بررسی می‌شود و کارآیی آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، برای کشف دلالت دو عامل اصلی وضع و قرائن مدنظر ما قرار دارد که قرائن شامل همه اقسام آن اعم از قرائن متصل، منفصل، لفظی، لبی، قرینه سیاق و قرینه ارتکاز می‌شود

اسلامی تصریح کرد: تلاش می‌شود آنچه که در علم اصول در مباحث الفاظ آمده است، در قالب قواعد ارائه شود و اختلافاتی هم که در مباحث وجود دارد، به صورت محدود منعکس شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده فقه و حقوق، بخش دوم پروژه را جایگاه‌شناسی خواند و عنوان کرد: از این رو، در این بحث به‌عنوان مثال این مساله مطرح می‌شود که اصالت الحقیقه به‌عنوان یکی از قواعد، چه اندازه کارآیی دارد و یا قاعده «حجیت اطلاق» تا چه میزان در مسائل جدید کارآیی دارد؛ زیرا هدف این تحقیق این است که قواعد استظهار تا چه اندازه می‌تواند به فقیه کمک نماید تا پاسخ مسائل مستحدثه و نوظهور را بیابد.

وی بیان کرد: در این تحقیق، بحث‌های مقدماتی هم در راجع به ملاک تشخیص مسائل مستحدثه و همچنین مبانی و پیش‌فرض‌هایی که اوصولیون در قواعد استظهار دارند، مطرح می‌شود. این مبانی و پیش‌فرض‌ها ناظر به مباحث مقدماتی است که برای دلالت‌شناسی ادله لفظی لازم است و نوعی هرمنوتیک اصولیون است؛ زیرا روش‌های تفسیری که اصولیون به‌کار می‌گیرند، دارای مبانی خاصی است.

حجت‌الاسلام‌ اسلامی در پایان اعلام داشت: این پروژه که مورد حمایت میز تخصصی توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی است، هم اکنون در مرحله ارزیابی نهایی قرار دارد و پس از تایید نهایی منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics