قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / خانواده‌محوری در حقوق خصوصی به معنای ترجیح مصالح کلان خانواده بر منافع اعضای آن است
دلیل شیخ طوسی برای وجوب طلاق در صورت نفرت زن از شوهر/ موافقت با طلاق خُلع، خدمت به زن نیست

حجت‌الاسلام هدایت‌نیا عنوان کرد:

خانواده‌محوری در حقوق خصوصی به معنای ترجیح مصالح کلان خانواده بر منافع اعضای آن است

حجت‌الاسلام دکتر فرج‌الله هدایت نیا، در نشست تخصصی «موانع و چالش‌های خانواده‌محوری در نظام حقوقی ایران» که در مرکز تخصصی طوبی برگزار شد، گفت: خانواده‌محوری در حقوق عمومی به معنای مهندسی ساختار و کارکردهای نهادهای اجتماعی با محوریت خانواده و در حقوق خصوصی به معنای ترجیح مصالح کلان خانواده بر منافع اعضای آن است، این چالش‌ها را به دو حوزه نظری و عملی‌ می‌توان تقسیم کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چالش‌ها را ناظر بر مشکلات نظری و موانع را ناظر بر مشکلات اجرایی تعریف کرده و اختلاف و تکثر فتاوا در موضوع واحد و فردمحوری با رویکرد اتمیک و نص‌بسندی به جای نص‌محوری را به عنوان مهمترین چالش‌ها و مشکلات نظری خانواده‌محوری برشمرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه با اشاره به وجود چالش‌های نظری در حوزه فقه به معنای خانواد‌ه گریز و یا خانواد‌ه ستیز نبودن فتاوا و همچنین چالش‌های خانواده‌محوری در حوزه تقنین و قانون‌گذاری، افزود: خانواده‌محوری در فقه در این جلسه محل بحث ما نیست، بلکه صرفا درباره چالش‌های خانواده‌محوری در مقام قانون‌گذاری که از شؤون حکومت است، بحث می‌کنیم که مهمترین آن‌ها چالش‌های ناظر به تعارض مصالح خانواده با مصالح فرد و تعارض مصالح اجتماعی با مصالح خانوادگی است.

وی در ادامه پس از بیان مصادیق مختلفی از چالش‌های نظری در حوزه تقنین به بیان چالش‌های اجرایی برخی سیاست‌ها و قوانین از جمله قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که اخیرا ابلاغ شده، اشاره کرد و اظهار داشت: مهمترین مانع بر سر اجرای این قوانین محدودیت مالی به خصوص در بخش خصوصی‌ می‌باشد.

این نشست تخصصی به همت هیئت اندیشه ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی معاونت پژوهش با همکاری مرکز تخصصی طوبی به‌صورت حضوری و همزمان آنلاین، برگزار شد.

منبع: معالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics