قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «خانواده» و ساختار نظام حقوقی در ایران
«خانواده» و ساختار نظام حقوقی در ایران

تازه‌های مطبوعات؛

«خانواده» و ساختار نظام حقوقی در ایران

اساسا دادگاه‌های خانواده چه نقشی را در دعاوی خانوادگی ایفا می‌کنند؟ مانع یا تسریع کننده؟ آیا دادگاه‌های خانواده بر اساس گفتمان اخلاق در خانواده و ادبیات سازش و آشتی مانع از هم پاشیدن زندگی زوجین می‌گردند یا با ترجیح منافع فرد به خانواده و جامعه بر روند طلاق زوجین تسریع می‌بخشند؟

به گزارش شبکه اجتهاد، شماره ۴۹ فصلنامه علمی، فرهنگی و اجتماعی زنان «حورا»، با آثار و گفتارهایی از صاحب‏نظران و کارشناسان علوم انسانی با عنوان «خانواده و ساختار نظام حقوقی در ایران» در ۷۴ صفحه و به قیمت ۷هزار تومان از سوی مرکز تحقیقات زن و خانواده در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

بنابراین گزارش، در سرمقاله این نشریه چنین آمده است: برخی از کارشناسان در زمینه تحلیل روند دادرسی در دادگاه‌های خانواده معتقدند که دادگاه‌های خانواده به دلیل اتخاذ رویکرد حقوقی صرف بیشتر در پی حل و فصل حقوقی دعاوی خانوادگی از قبیل مهریه، نفقه، حقوق و مطالبات زوجه و… بوده و دغدغه مختومه کردن پروند‌ها را با آشتی دادن آنان ندارند. لذا در این مسیسر دادرسی اتفاقا روند طلاق تسریع می گردد.

در مقابل برخی دیگر نیز معتقدند که در کنار رسیدگی حقوقی به دعاوی خانوادگی، نهادهای مشاوره که در طول مسیر دادرسی به زوجین خدمات مشاوره ارائه می دهند عملا همان کارکرد ریش سفیدان در گذشته یعنی توصیه‌های اخلاقی را داشته و سعی در ایجاد مصالحه میان زوجین را دارند.

شماره جدید فصلنامه حورا گفتگوهایی با مرحوم دکتر ناصر قربانیا با عنوان «در آمدی بر تعامل حقوقی خانواده و دولت»، دکتر محمود حکمت‌نیا با عنوان «بازخوانی مناسبات دولت و نظام خانواده»، دکتر فاطمه بداغی با عنوان «خانواده و ساختار نظام حقوقی در ایران»، دکتر مرادی با عنوان «تحلیل روند دادرسی در دادگاه‌های خانواده»، دکتر سید‌هادی طالبیان با عنوان «آشنایی با طرح خانواده پایدار» و حجت‌الاسلام و المسلمین حبیبی تبار با عنوان «طلاق پسندیده» را در خود گنجانده است.

این نشریه همچنین حاوی مقالاتی با عنوان «نگاهی به دادگاه‌های خانواده» به قلم حجت‌الاسلام مهدی سجّادی امین، «مادران طلاق و حضانت فرزندان» به قلم سمیه خراسانی، «علل اطاله دادرسی دعاوی طلاق با نگاهی به نحوه رسیدگی به دعاوی خانوادگی» به قلم حامد موحد نسب است.

معرفی کتاب‌های‌ «احکام حقوقی خانواده» نوشته حجت‌الله کاوندی، «حقوق خانواده» نوشته دکتر محمد روشن بین عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، «مباحث حقوقی زن و خانواده» به کوشش حسینعلی بای محصول گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، «خانواده متعادل و حقوق آن» برگرفته از آثار و اندیشه‌های آیت‌الله جوادی آملی، «نقش عرف در تفسیر قوانین خانواده» به قلم اکرم محمدی آرانی و تحت نظارت علمی دکتر فائزه عظیم زاده اردبیلی، «فلسفه نظام حقوق زن» به قلم محمود حکمت‌نیا و «اذن ولی در ازدواج باکره» نوشته حجت‌الاسلام مهدی سجّادی امین از جمله سایر مطالب این شماره فصلنامه حورا به شمار می‌رود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت خرید نشریه حورا اینجا کلیک نمایند.

خانواده و ساختار نظام حقوقی در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics