قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «خدمت به زائران»، «هم‌افزایی حوزه قم و مشهد»، «احیا و حفظ موقوفات» و «نظارت دقیق بر فعالیت‌ها»، تأکیدات مراجع به تولیت جدید آستان قدس رضوی
«خدمت به زائران»، «هم‌افزایی حوزه قم و مشهد»، «احیا و حفظ موقوفات» و «نظارت دقیق بر فعالیت‌ها»، تأکیدات مراجع به تولیت جدید آستان قدس رضوی

گزارش دیدار حجت‌الاسلام مروی با مراجع؛

«خدمت به زائران»، «هم‌افزایی حوزه قم و مشهد»، «احیا و حفظ موقوفات» و «نظارت دقیق بر فعالیت‌ها»، تأکیدات مراجع به تولیت جدید آستان قدس رضوی

شبکه اجتهاد: تولیت آستان قدس رضوی روز گذشته با مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو کرد. حضرات آیات صافی گلپایگانی، حسین وحید خراسانی، شبیری زنجانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی و سبحانی در این دیدارها نکاتی را نسبت به جایگاه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی و خدمت او به عنوان تولیت جدید آستان قدس رضوی متذکر شدند.

نسبت به احیا و حفظ موقوفات اهتمام کنید

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در دیدار تولیت آستان قدس رضوی گفت: فرصت خدمتگزاری به آستان مقدس و نورانی حضرت امام علی بن موسی الرضا‌(ع) را قدر بدانید و نسبت به احیا و حفظ موقوفات آستان قدس رضوی بر طبق نیّات واقفان اهتمام نمایید.

این مرجع تقلید ادامه داد: خدمتگزاری به آستان مقدس حضرت امام رضا‌(ع) افتخار بزرگی است که نصیب شما شده است. آنجا بارگاهی است که محل نزول فرشتگان و مختلف الملائکه و محل التجاء پیامبران الهی می‌باشد. این افتخار بزرگ و مقدس را به شما تبریک می‌گویم و از خداوند متعال مسئلت دارم که در این آستان فرشته پاسبان، موفق باشید و بتوانید تمام سعی و تلاش خود را در احیای امر اهل بیت‌(ع) به کار بگیرید.

وی افزود: حرم مطهر حضرت ثامن الحجج‌(ع) همیشه مورد احترام همه مسلمانان و حتی غیرمسلمانان بوده و بسیاری از شعرای شیعه و اهل سنّت برای مقام والای آن حضرت، اشعاری دارند که از بهترین سروده‌ها می‌باشد. به طور نمونه اشعار قاآنی، شاعر شیعی در حرم مطهر که با خط بسیار زیبا روی سنگ‌های داخل حرم مطهر نوشته شده، از شاه‌کارهای شعر فارسی می‌باشد. همچنین اشعار خالد نقشبندی، عالم اهل سنّت درباره آن حضرت یکی از بهترین اشعار است که درباره آن حضرت سروده شده است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی همچنین گفت: کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از گنجینه‌های بزرگ دینی جهان اسلام است. من در دوران جوانی که به مشهد مقدس مشرّف می‌شدم همه روزه به کتابخانه می‌رفتم و با اجازه رئیس وقت کتابخانه از کتاب‌های نفیس و گرانسنگ و منحصر به فرد آن استفاده می‌کردم. در بعضی از این کتاب‌ها، نکات مهمی است که باید آنها را به عالمان دین و کتاب ‌دوستان معرفی نمود.

وی ادامه داد: موقوفات آستان قدس رضوی بسیار مهم است. بعضی از وقف‌نامه‌های آنجا، خودش تاریخ است و از نظر محتوا و ادبیات در اوج کمال و ادب می‌باشد. سعی کنید نسبت به اصل موقوفات به بهترین وجه ممکن نیّات واقفان رعایت شود و امور شرعی و مذهبی در این مورد به طور کامل مراعات گردد.

خدمت به زائران توفیق بزرگی است

آیت‌الله حسین وحید خراسانی در این دیدار خطاب به تولیت آستان قدس رضوی گفت: توفیق خدمت به زائران حضرت رضا(ع)، توفیق بزرگی است که به شما داده شده و از انتصاب شما بسیار خوشحال شدم که ان‌شاءالله خدمت شما فوق تقدیر است و سعادتی بزرگ محسوب می‌شود.

وی ابراز کرد: معرفت‌افزایی زائران امام رضا‌(ع) همواره باید مورد توجه آستان قدس رضوی باشد و در این زمینه با چاپ و انتشار کتاب‌های مناسب و اثرگذار تلاش کنید.

این مرجع عالیقدر تصریح کرد: مراسم عزاداری به‌ویژه عزاداری ایام فاطمیه بیش از گذشته در آستان قدس رضوی احیا شود تا زائران هرچه بیشتر از سیره اهل بیت‌(ع) بهره‌مند شوند.

آیت‌الله وحید خراسانی تصریح کرد: برای موفقیت بیشتر در کارهایتان به حضرت زهرا‌(س) متوسل شوید و عنایات امام رضا‌(ع) را از طریق مادر ایشان به خود جلب کنید.

کتاب را در اختیار عموم قرار دهید

آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی هم در دیدار با تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه جایگاه معنوی سطح بالایی نصیب وی شده است، گفت: از این بابت به حضرت عالی تبریک عرض می‌کنم. از آقای آشیخ کاظم دامغانی شنیدم که می‌گفت در بین ائمه اطهار‌(ع) دو بزرگوار ملجأ و پناهگاه مردم برای رفع مشکلاتشان هستند؛ یکی حضرت رضا‌(ع) و دیگری حضرت ولی عصر(عج). امیدوارم که این عنایت خاصه حضرت رضا‌(ع) نصیب شما شود و ما هم از این توجهات امام معصوم‌(ع) فیض ببریم.

این مرجع تقلید ادامه داد: الحمدالله جناب عالی و اخوی مرحومتان از نظر تقوا افراد شناخته شده‌ای هستید و بیت مکرم هم از این نظر توفیقات بسیاری دارند. شما به کتابخانه‌های دنیا رفته‌اید؟ باید دید که در دیگر کتابخانه‌های دنیا برای استفاده از کتاب‌ها چه راه‌هایی را طی کرده‌اند. اگر فردی به یک کتابی احتیاج داشت و اهل علم هم بود، در امانت دادن کتاب به چنین افرادی سخت‌گیری نشود. این موضوع برای رشد علمی شیعه اثرگذار خواهد بود. سعی کنید نسخه معتبر کتاب عیون الرضا‌(ع) را به صورت منقح چاپ کنید و در اختیار دیگران قرار دهید.

تلاش در دو بخش حوزه علمیه و خدمت به زائران

آیت‌الله حسین نوری همدانی هم در دیداری جداگانه خطاب به تولیت آستان قدس رضوی گفت: جناب عالی توانستید در قم طی چند سال خیلی مؤثر باشید. در هر زمانی حوزه مؤثر بوده اما در دوران معاصر اثرگذاری قابل توجهی داشته است.

این مرجع تقلید ادامه داد: این انقلاب از حوزه برخاسته و رجال انقلابی بیشتر در حوزه قم بوده‌اند. حوزه‌ای زنده است که اوضاع زمان را درک می‌کند و هیچ وقت در برابر اوضاع روز خاموش نباشد و به تعهد انقلابی خودش عمل کند.

وی افزود: در شهر مشهد و در محضر مقدس حضرت رضا‌(ع) و با توجه به ظرفیت‌های موجود زمینه خدمت بسیار است. آقای رئیسی گام‌های خوبی در رابطه با فراهم آوردن شرایط تشرف آسان برای زائران به‌ویژه زائران کم‌درآمد برداشتند از جمله ساخت زائرشهر رضوی که در مراسم افتتاح حضور داشتم. ان‌شاء‌الله جناب عالی هم در دو بخش حوزه علمیه و خدمت به زائران تلاش بیشتری کنید.

بر فعالیت‌های آستان نظارت دقیق داشته باشید

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی هم در دیدار تولیت آستان قدس رضوی گفت: خدمت به حضرت رضا‌(ع) واقعاً افتخار بزرگی است که نصیب شما شد. شما انسانی هوشیار، مدیر و مدبر هستید و امیدواریم بتوانید به بهترین نحو آستان مقدس رضوی را اداره کنید. ارتباط با مراجع و بزرگان حوزه را حفظ، توسعه و تقویت کنید.

این مرجع تقلید ادامه داد: یکی از بخش‌هایی که فراموش شده بود امـا از زمان مرحوم طبسی گسترده شد مسائل فرهنگی بود، حضور سالانه ده‌ها میلیون زائر در مشهد مقدس ظرفیت بزرگی برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی است، در زمان آیت‌الله رئیسی هم این برنامه‌ها گسترش یافت اما باز هم به وضع موجود قانع نشوید و به گونه‌ای با برنامه‌های متنوع فعالیت کنید که زائر وقتی برمی‌گردد تغییر کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: حتماً باید نظارت دقیق بر فعالیت‌های آستان قدس رضوی وجود داشته باشد. فعالیت‌های مردمی باید گسترش یابد تا کمک‌های مردمی بیشتر شود.

وی در ادامه به بحران کنونی سیل در استان‌های کشور اشاره کرد و گفت: اکنون کمک‌های زیادی به سیل‌زدگان می‌شود اما اسکان مهمترین مشکل سیل‌زدگان است و برای آینده آنها هم باید برنامه‌ریزی شود. گروه‌هایی را به نقاط مختلف بفرستید تا در استان‌های سیل‌زده نیازهای سیل‌زدگان را بررسی کنند و برای ساخت سریع خانه برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود، البته خانه‌های جدید در محل سابق که در معرض سیل است نباید ساخته شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: فعالیت‌های محرومیت‌زدایی که انجام می‌دهید رسانه‌ای کنید تا همه بدانند دستگاه در خدمت امام رضا‌(ع) واقعاً در حال خدمت به مردم است. به حوزه علمیه مشهد هم توجه کنید و مشکلات آن را از نزدیک بررسی و رفع کنید. توجه به حاشیه شهر را هم در برنامه داشته باشید و در جهت فعالیت فرهنگی در آن مناطق تلاش کنید.

توجه به حاشیه شهر را در برنامه داشته باشید

آیت‌الله جعفر سبحانی هم در دیدار با تولیت آستان قدس رضوی، ضمن تبریک انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین مروی به تولیت آستان قدس رضوی با قدردانی از خدمات آیت‌الله واعظ طبسی و حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی بر توجه بیشتر به حاشیه شهر و تقویت حوزه علمیه مشهد مقدس تأکید کرد و گفت: قوام تشیع در ایران به برکت آستان قدس رضوی است. پرورش مبلغ و خطیب با توجه به مُستعد بودن طلاب خراسان را مورد توجه قرار بگیرد. همچنین امکان دسترسی به منابع آثار خطی برای محققین و پژوهشگران فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics