قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رضایتمندی مردم؛ ملاک حرکت حکومت اسلامی به سمت عدالت در اندیشه امام (ره)
موضع آیت‌الله مکارم حفاظت از شأن روحانیت است

غرویان عنوان کرد:

رضایتمندی مردم؛ ملاک حرکت حکومت اسلامی به سمت عدالت در اندیشه امام (ره)

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص)، رضایتمندی مردم نسبت به مسئولان را یکی از معیارهای حرکت حکومت اسلامی به سمت تحقق عدالت در اندیشه امام خمینی (ره) خواند و اظهار کرد: امام (ره) از همین جهت هیچگاه خود را از مردم جدا نمی‌دانستند و مردم را نیز هیچگاه از خودشان جدا نمی‌کردند و بی‌توجهی به اراده و خواست مردم را حرکتی غیر عادلانه تلقی می‌کردند.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، درباره دیدگاه امام خمینی (ره) به مفهوم عدالت به عنوان یک آرمان والای الهی و بشری به ایکنا گفت: عدالت از نظر مفهوم خیلی تعریف پیچیده‌ای ندارد و آن را اعطای حق به ذی حق یا قراردادن هر چیز در جایگاه خودش تعریف کرده‌اند. اما در طول تاریخ همواره بر سر مصادیق و معیارهای عدالت اختلاف بوده است و الان هم در زمینه تعیین مصداق برای عدالت در جامعه خودمان اختلاف داریم.

وی ادامه داد: یکی از ملاک‌هایی که حضرت امام (ره) با بهره‌گیری از مکتب اهل بیت (ع) برای تشخیص عدالت مطرح کردند این بود که برای عمل مسئولان رضایت مردم و واکنش دشمن را مدنظر قرار می‌دادند. یا اینکه امام (ره) در زمینه انتخابات ملاک و میزان را رأی مردم دانستند برای این بود که اعطای حق به ذی حق با رأی مردم به درستی و رضایت صورت می‌گیرد.

غرویان اظهار کرد: از آنجا که قرار است عدالت در جامعه حاکم شود و حقوق مردم را تأمین کند لذا رضایتمندی مردم از اینجا اهمیت پیدا کند. امام علی (ع) در نهج البلاغه نیز می‌فرمایند:«با مردم طوری رفتار کنید که اگر زنده هستید مردم نسبت به معاشرت و مراوده با شما علاقمند باشند و اگر از دنیا رفتید مردم بر شما گریه کنند». به نظر می‌رسد رضایتمندی مردم مصداق و معیار مناسبی برای تبیین عدالت باشد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: دل‌ها، فطرت و وجدان مردم از آنجا که حرم خداست می‌تواند فهم مناسبی نیز از وجود یا عدم وجود عدالت در جامعه داشته باشد. حضرت امام (ره) بی‌شک به دنبال تحقق عدالت در جامعه حکومت اسلامی بودند و رضایتمندی اکثریت مردم نسبت به تصمیمات و اعمال حکومت را یکی از معیارهای مناسب حرکت به سمت تحقق عدالت می‌دانستند.

وی تأکید کرد: از همین جاست که می‌توان تأکید امام خمینی (ره) بر طبقه مستضعف جامعه را درک کرد، ولی از طرف دیگر امام (ره) به شدت مخالف کارهای ظاهرگرایانه و به تعبیر امروزی پوپولیستی در خصوص این طبقه بودند. نفاق نسبت به مردم با خدمت صادقانه به مردم و دلسوزی برای انها در تضاد است. در این میان خود مردم بهترین قاضی هستند که چه کسانی سخنان و اقدامات پوپولیستی انجام می‌دهند و چه کسانی حقیقتا به دنبال رضایت عامه و جلب رضایت توده مردم هستند.

غرویان در پایان یادآور شد: امام (ره) از همین جهت هیچگاه خود را از مردم جدا نمی‌دانستند و مردم را نیز هیچگاه از خودشان جدا نمی‌کردند و برای فطرت و افکار عمومی احترام قائل بودند و بی‌توجهی به اراده و خواست مردم را حرکتی غیر عادلانه تلقی می‌کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics