قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / روایت رؤیت؛ گزارش دفاتر مراجع از هلال ماه شوال ۱۴۴۱ قمری
روایت رؤیت؛ گزارش دفاتر مراجع از هلال ماه شوال 1443 قمری

گزارش لحظه‌به‌لحظه/ هلال ماه شوال برای برخی مراجع احزار شد؛

روایت رؤیت؛ گزارش دفاتر مراجع از هلال ماه شوال ۱۴۴۱ قمری

برای برخی از مراجع شیعی رؤیت هلال ماه شوال به اثبات رسیده است و فردا یک‌شنبه ۴ خردادماه ۱۳۹۹ را عید سعید فطر اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد فردا ۴ خرداد ۱۳۹۹ روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است.

دفتر حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای: بسم الله الرحمن الرحیم. با آرزوی قبولی طاعات و عبادات ملت عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع عموم مردم شریف ایران می رساند، بر اساس گزارشهای متعدد رسیده از راصدان کاردان و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شوال المکرم در غروب شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ مطابق با ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۱ هجری قمری برای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) محرز شده است، بنابراین فردا (یکشنبه) ۴ خرداد عید سعید فطر خواهد بود. دفتر مقام معظم رهبری

دفتر آیت‌الله حسین نوری همدانی: هلال ماه شوال برای آیت‌الله نوری همدانی محرز و مسلم گردید و بر این اساس، یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ عید سعید فطر و برابر با اول شوال المکرم ۱۴۴۱ می‌باشد.

دفتر آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی: باسمه تعالی. با رصد کارشناسان، هلال ماه در عصر شنبه سوم خرداد رویت شد، بنابراین یکشنبه ۴ خرداد ماه اول ماه شوال و عید سعید فطر است.

دفتر آیت‌الله حسین وحید خراسانی: بسم الله الرحمن الرحیم؛ أسعد الله أیّامکم؛ ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین، به اطّلاع می‌رساند: بنا بر شهادت شهود موثّق، غروب شنبه ۳ خردادماه ۱۳۹۹ هجری شمسی، مطابق با ۲۳ مه ۲۰۲۰ میلادی، هلال ماه شوّال رؤیت شده‌است؛ بنابراین، یکشنبه اوّل ماه شوّال ۱۴۴۱ هجری قمری و عید سعید فطر می‌باشد.

دفتر آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی: اطلاعاتی که از خارج و داخل ایران درباره رویت هلال به آیت‌الله مکارم شیرازی رسید برای ایشان اطمینان حاصل شد که امروز (چهارم خرداد ۱۳۹۹) عید است. فلذا اعلام عید کردند. ان شا الله عید بر همه مبارک باشد.

همچنین، رؤیت هلال ماه شوال برای آیت‌الله سید کاظم حائری و آیت‌الله بشیر نجفی و دفاتر آیات ابوالقاسم خویی، محمد فاضل لنکرانی، محمدحسین فضل‌الله و محمد سند ثابت شده است.

دفتر آیت‌الله سیدعلی سیستانی: به مومنین گرامی اعلام می‌نماید که پس از غروب روز شنبه ۲۹ ماه مبارک رمضان، رصد هلال انجام گردید و رویت هلال با چشم غیر مسلح در عراق و مناطق اطراف برای ایشان ثابت نگردید هر چند احتمال زیاد می‌رود که در شب آینده هلال بسیار بلند و روشن باشد. و لکن ارتفاع و روشنایی ماه در شب آینده دلیل بر این که ماه شب دوم می‌باشد، نیست. نظر به این که فتوای معظم له آن است که اول ماه در هر منطقه‌ای تابع امکان رویت هلال با چشم غیر مسلح در آن منطقه و حوالی آن می‌باشد و رویت به وسیله دوربین یا تلسکوپ یا در سایر مناطق عالم ملاک نمی‌باشد، بنابر این فردا روز یک شنبه مکمل ماه مبارک رمضان بوده و روز دوشنبه عید سعید فطر می باشد. از خداوند تبارک و تعالی مسئلت داریم که جمیع اعمال صالحه را قبول نموده و عید را بر همگان مبارک گرداند و این مناسبت ارزنده را برای همه مسلمین منشاء خیر و برکت همه ساله قرار دهد. بدرستی که خداوند شنونده و اجابت کننده است.

دفتر آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی: از نظر معظم‌له ملاک برای اثبات شروع ماه قمری، دیده شدن ماه با چشم عادی است. بنابر این اگر برای هر کدام از مقلدین، قابلیت رؤیت هلال ماه با چشم عادی، آن هم برای منطقه مکلف و ارتفاعات نزدیک و طبق گزارش‌های قابل اعتماد ثابت شود، عید فطر برای آنها ثابت شده است و کسانی که برایشان ثابت نشود فردا را باید روزه بگیرند. همچنین اندازه هلال ماه و بزرگی آن هنگام غروب فردا شرعا اثبات نمی‌کند که آن روز، اول ماه بوده است.

دفتر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی: معظم‌له در معیار تحقق اول ماه قمری در توضیح المسائل خود بیان می‌دارند: معیار اول ماه قمری آن است که ۱. فاصله و نسبت ماه و آفتاب، ۲. [فاصله و نسبت] ماه و زمین و ۳. مجموع دو نسبت یاد شده به قدری باشد که رؤیت ماه به صورت عادی امکان‌پذیر باشد. آنچه طریق ثبوت اول ماه است امکان دیدن با چشم غیر مسلح است و آنچه موضوع اصیل [اول ماه] است تحقق نسبت‌های سه گانه است.

بنابراین با توجه به اینکه رویت هلال ماه شوال در روز شنبه با چشم غیر مسلح نزد آیت‌الله جوادی آملی ثابت نگردید بنابراین فردا یکشنبه سی ام ماه مبارک رمضان و دوشنبه ۵ خرداد اول ماه شوال و عید سعید فطر خواهد بود.

دفتر آیت‌الله جعفر سبحانی: مبنای رویت هلال برای معظم‌له با چشم عادی و غیرمسلح است و تا این لحظه در هیچ نقطه‌ای از کشور، رویت هلال ماه برای ایشان ثابت نگردیده است، لذا فردا آخرین روز ماه مبارک رمضان می‌باشد.

دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی: اطّلاعیّۀ دفتر پیرامون عدم رؤیت هلال ماه: به اطّلاع مؤمنین خداجوی می‌رساند که رؤیت هلال ماه در شامگاه شنبه سوم خرداد، برای حضرت آیت‌الله صافی ثابت نگردیده ‌است.

گفتنی است، همچنین، رؤیت هلال ماه شوال تاکنون برای آیت‌الله محمد اسحاق فیاض و آیت‌الله سید محمد سعید حکیم و آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی ثابت نشده است، بنابراین فردا یکشنبه سی ام ماه رمضان و دوشنبه اول ماه شوال و عید سعید فطر خواهد بود.

بخوانید: گزارش ستاد استهلال رهبری درباره رؤیت هلال ماه شوال ۱۴۴۱

بخوانید: تکمیلی/ نتیجه گزارش‌های استهلال ماه شوال ۱۴۴۱ قمری

۱۳ دیدگاه

  1. چرا نظر حضرات آیات عظام سید صادق روحانی، صانعی، دوزدوزانی تبریزی و …. را ننوشتید.
    ضمناً باید اشاره می کردید رؤیت هلال برای حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی ساعت ۹ صبح یک شنبه و برای حضرت آیت الله مکارم شیرازی ساعت ۱۳ همان روز به اثبات رسیده و اعلام عید کردند.

  2. در پاسخ به مطلب اون عزیزی که گفتند چرا نظر آقای صانعی نیومده عرض می کنم ایشون به دلیل اینکه به آقای احمدی نژاد اون صفت خاص رو دادند از عدالت افتادن لذا بزرگان حوزه رسما نامه زدند که ایشون عملا یکی از مهمترین شروط مرجعیت رو نداره

  3. چطور میشه ماه برای امثال آقای مکارم و وحید که سخت گیر تر هستند ثابت میشه اما برای آقای صافی که آسانگیر تر هستن نمیشه.
    یا چظور برای آقای سیستانی ثابت نمیشه ولی برای آقای مکارم ثابت میشه و حال آنکه هردو یک مبنا را دارند؟!!
    واقعا این هلال ماه از اون بحثاس.

  4. آیات عظام محفوظی و گرامی قمی و سید محمد حسینی زنجانی نیز امروز یکشنبه را اول شوال و عید فطر اعلام نمودند که در گزارشات درج نشده است

  5. محمدرضا عباسی

    سلام
    ببخشید در زمان امیرالمومنین از ایشان پرسیدند که آیا هلال ماه دیده شده است؟آیا عید شده است؟
    ایشان پاسخ دادند که ببینید عمر (حکومت ) چه گفته است. اگر گفته اند که عیدشده شما هم بپذیرید.

    حال سوال من این است که اگر حکومت عید اعلام کند آیا فتوای سایر مراجع مبنی بر عید نبودن چه حکمی دارد؟
    حتی در زمان سایر ائمه نیز این اتفاق افتاده. آیا علم مراجع از امامان شیعه بالا تر است؟

  6. سلام.لطفا راجع به دفتر آیت الله مکارم چون اطلاعیه و اعلانی منتشر نشده نتیجه گیری نفرمایید که فردا سی ام و دوشنبه عید است. متن زیر از استفتائات آیت الله مکارم آورده شده پس نتیجه گیری نفرمایید وافراد را گمراه نکنید و وظیفه را به عهده خود افراد قرار دهید که شاید دفتر استهلال مقام معظم رهبری را قبول داشته باشند و فردا را عید بدانند.
    پرسش :در مورد رویت هلال ماه باید از مرجع، تقلید کرد یا از ولی فقیه ؟

    پاسخ :رؤیت هلال حکم شرعی نیست تا نیاز به تقلید داشته باشد بلکه تشخیص موضوع است که باید برای مکلف ثابت شود و از قول هرکسی برای اوثابت شد می تواند طبق آن عمل کند، مگر این که بداند مستند حاکم یا مرجع تقلید اشتباه بوده، در این صورت عید حتی با حکم حاکم نیز ثابت نمی شود.

  7. سلام آیا مقلدین میتونن از مرجع دیگه ای در این مورد پیروی کنن

  8. ببخشید هنوز مکارم شیرازی حرفی نزده

  9. شرم آور است که دیدگاه یکی از مراجع بزرگ تقلید آیت‌الله صانعی را نیاورده‌اید. بعد اسم سایتتان را گذاشته‌اید اجتهاد

  10. با سلام.
    ضمن تشکر از زحمات شما، لطفا منبع خبر در مورد هر مرجع را نیز لینک بفرمایید.
    با تشکر.

  11. بسیار ممنون از شما بخاطر این عملکرد بجا
    اما کاش دقیقا معین کنید نظراتی که می‌نویسید، بر اساس اعلام دفاتر خود مراجع است؛ یا بنا بر مبانی فقهی آنها دارید تطبیق می‌دهید؟

  12. ممنون از اطلاع رسانیتون.خدا اجرتون بده.

  13. پیرامون رؤیت گمان انگیز هلال ماه، از کلام حضرت صدیق اکبر، مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام

    روى الشیخ الصدوق (رضوان الله علیه) بإسناده ﻋﻦ ﺍﻻﺻﺒﻎ ﺑﻦ ﻧﺒﺎﺗﺔ ﻗﺎﻝ: ﻗﺎﻝ ﺃﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺃﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺼﻼﺓ ﻭ ﺍﻟﺴﻼﻡ: ﻳﺄﺗﻲ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺯﻣﺎﻥ ﻳﺮﺗﻔﻊ ﻓﻴﻪ ﺍﻟﻔﺎﺣﺸﺔ، ﻭ لتصنع ﻭﻳﻨﺘﻬﻚ ﻓﻴﻪ ﺍﻟﻤﺤﺎﺭﻡ ﻭﻳﻌﻠﻦ ﻓﻴﻪ ﺍﻟﺰﻧﺎ ﻭﻳﺴﺘﺤﻞ ﻓﻴﻪ ﺃﻣﻮﺍﻝ ﺍﻟﻴﺘﺎﻣﻰ ﻭﻳﺆﻛﻞ ﻓﻴﻪ ﺍﻟﺮﺑﺎﺀ ﻭ ﻳﻄﻔﻒ ﻓﻲ ﺍﻟﻤﻜﺎﺋﻴﻞ ﻭ ﺍﻟﻤﻮﺍﺯﻳﻦ ﻭ ﻳﺴﺘﺤﻞ ﺍﻟﺨﻤﺮ ﺑﺎﻟﻨﺒﻴﺬ ﻭ ﺍﻟﺮﺷﻮﺓ ﺑﺎﻟﻬﺪﻳﺔ ﻭﺍﻟﺨﻴﺎﻧﺔ ﺑﺎﻻﻣﺎﻧﺔ ﻭ ﻳﺘﺸﺒﻪ ﺍﻟﺮﺟﺎﻝ ﺑﺎﻟﻨﺴﺎﺀ ﻭﺍﻟﻨﺴﺎﺀ ﺑﺎﻟﺮﺟﺎﻝ ﻭ ﻳﺴﺘﺨﻒ ﺑﺤﺪﻭﺩ ﺍﻟﺼﻼﺓ ﻭﻳﺤﺞ ﻓﻴﻪ ﻟﻐﻴﺮ ﺍﻟﻠﻪ؛ ﻓﺎﺫﺍ ﻛﺎﻥ ﺫﻟﻚ ﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﺍﻧﺘﻔﺨﺖ ﺍﻻﻫﻠﺔ ﺗﺎﺭﺓ ﺣﺘﻰ ﻳﺮﻯ ﻫﻼﻝ ﻟﻴﻠﺘﻴﻦ ﻭﺧﻔﻴﺖ ﺗﺎﺭﺓ ﺣﺘﻰ ﻳﻔﻄﺮ ﺷﻬﺮ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﻓﻲ ﺃﻭﻟﻪ، ﻭﻳﺼﺎﻡ ﺍﻟﻌﻴﺪ ﻓﻲ ﺁﺧﺮﻩ ﻓﺎﻟﺤﺬﺭ ﺍﻟﺤﺬﺭ ﺣﻴﻨﺌﺬ ﻣﻦ ﺃﺧﺬ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻰ ﻏﻔﻠﺔ ﻓﺎﻥ ﻣﻦ ﻭﺭﺍﺀ ﺫﻟﻚ ﻣﻮﺕ ﺫﺭﻳﻊ ﻳﺨﺘﻄﻒ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺍﺧﺘﻄﺎﻓﺎ ﺣﺘﻰ ﺃﻥ ﺍﻟﺮﺟﻞ ﻟﻴﺼﺒﺢ ﺳﺎﻟﻤﺎ ﻭ ﻳﻤﺴﻲ ﺩﻓﻴﻨﺎ، ﻭﻳﻤﺴﻲ ﺣﻴﺎ ﻭﻳﺼﺒﺢ ﻣﻴﺘﺎ ﻓﺎﺫﺍ ﻛﺎﻥ ﺫﻟﻚ ﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﻭﺟﺐ ﺍﻟﺘﻘﺪﻡ ﻓﻲ ﺍﻟﻮﺻﻴﺔ ﻗﺒﻞ ﻧﺰﻭﻝ ﺍﻟﺒﻠﻴﺔ، ﻭﻭﺟﺐ ﺗﻘﺪﻳﻢ ﺍﻟﺼﻼﺓ ﻓﻲ ﺃﻭﻝ ﻭﻗﺘﻬﺎ ﺧﺸﻴﺔ ﻓﻮﺗﻬﺎ ﻓﻲ ﺁﺧﺮ ﻭﻗﺘﻬﺎ ﻓﻤﻦ ﺑﻠﻎ ﻣﻨﻜﻢ ﺫﻟﻚ ﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﻓﻼ ﻳﺒﻴﺘﻦ ﻟﻴﻠﺔ ﺇﻻ ﻋﻠﻰ ﻃﻬﺮ ﻭ ﺇﻥ ﻗﺪﺭ ﺃﻥ ﻻﻳﻜﻮﻥ ﻓﻲ ﺟﻤﻴﻊ ﺃﺣﻮﺍﻟﻪ ﺇﻻ ﻃﺎﻫﺮﺍ ﻓﻠﻴﻔﻌﻞ ﻓﺎﻧﻪ ﻋﻠﻰ ﻭﺟﻞ ﻻﻳﺪﺭﻱ ﻣﺘﻰ ﻳﺄﺗﻴﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻟﻘﺒﺾ ﺭﻭﺣﻪ ﻭﻗﺪ ﺣﺬﺭﺗﻜﻢ ﺇﻥ ﺣﺬﺭﺗﻢ ﻭﻋﺮﻓﺘﻜﻢ ﺇﻥ ﻋﺮﻓﺘﻢ ﻭ ﻭﻋﻈﺘﻜﻢ ﺇﻥ ﺍﺗﻌﻈﺘﻢ ﻓﺎﺗﻘﻮﺍ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﻲ ﺳﺮﺍﺋﺮ ﻛﻢ ﻭ ﻋﻼﻧﻴﺘﻜﻢ ﻭﻻ ﺗﻤﻮﺗﻦ ﺇﻻ ﻭﺃﻧﺘﻢ ﻣﺴﻠﻤﻮﻥ “وَ مَن یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلاَمِ دِیناً فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الآخِرَهِ مِنَ الْخَاسِرِینَ”. (آل عمران/۸۵)

    شیخ صدوق رضوان الله علیه بسندش از اصبغ بن نباته روایت کرد از امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام که فرمودند: زمانی بر مردم خواهد آمد که چند گناه بزرگ و عمل زشت در بین آنها پدید می اید،کارهای زشت آشکار میگردد و عادی میشود. پرده های عفت و حیا پاره میگردد، زنا علنی میشود، اموال یتیمان را حلال میشمارند و در آن زمان ربا میخورند،در کیلوها و وزنها، کم و کاست میشود،شراب را به اسم نبیذ، رشوه را به عنوان هدیه و خیانت را با نام امانت داری حلال میشمارند؛ مردان خود را به شکل زنان و زنان خویش را به صورت مردها درمی آورند و به احکام و دستورات نماز بی اعتنائی میکنند،و در آن وقت حج خانه خدا را برای غیر خدا به جا می آوردند،پس چون آن زمان رسید،به کیفر این معاصی خداوند آنها را از فیوضات خود محروم میکند، هلال های ماه های نو مخفی میشوند تا جائیکه هلال ماه گاهی دو شب دیده میشود و یا چنان هلال مخفی میگردد که ماه رمضان را در اولش افطار میکنند و روزه نمیگیرند (نمیدانند که ماه رمضان است) و (به همین جهت) روز عید فطر را در آخر ماه (که روزه حرام است) روزه میگیرند. در این وقت باید ترسید از اینکه خداوند به طور ناگهانی آنها را کیفر کند،چرا که به دنبال آن اعمال، بلاها مردم را فرا میگیرد، چنانکه کسانی صبح سالم هستند ولی شب در دل خاک و قبر آرمیده اند و گاهی شب سالمند و بامدادان، از مردگان هستند.وقتی چنین روزگاری پیش آمد، لازم است انسان همیشه وصیت کرده باشد که مبادا بلائی بر او فرود آمده و بدون وصیت بمیرد و واجب است نماز را در اول وقت آن بخواند چون ممکن است تا آخر وقت زنده نباشد،پس هر یک از شما که آن زمان را درک کرد بدون وضو نخوابد و اگر برایش امکان دارد همیشه با وضو باشد چه ترس آن است که مرگ ناگهانی برسد و نداند که چه زمانی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به هنگام قبض روحش به سوی او می آید،لذا خوب است با طهارت باشد که روح با طهارت خدا را ملاقات نماید؛ من شما را ترساندم اگر بترسید و آگاه نمودم، اگر آگاه گردید و شما را پند دادم چنانکه پند گیرید؛ پس در نهان و آشکار، از خدا بترسید و نباید کسی از شما بمیرد، مگر اینکه مسلمان باشد، زیرا “هر کس به جز اسلام دینی اختیار کند از او پذیرفته نیست و در آخرت زیانکار است”

    فضائل الاشهر ص۹۱.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics