قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / روش استنباط نظریه اقتصادی از کتاب و سنت
روش استنباط نظریه اقتصادی از کتاب و سنت

تازه‌های نشر؛

روش استنباط نظریه اقتصادی از کتاب و سنت

نویسنده کتاب «روش استنباط نظریه اقتصادی از کتاب و سنت» کوشیده است نشان دهد که در اجتهاد متعارف حوزوی ظرفیت کافی وجود دارد که با استفاده از آن نظریات اقتصاد اسلامی از کتاب و سنت استنباط شود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حدود نیم قرن از طرح دانش اقتصاد اسلامی می‌گذرد. پس از تدوین کتاب اقتصادنا، بسیاری به این باور رسیدند که اقتصاد اسلامی نیز می‌تواند مکتبی در کنار دیگر مکاتب اقتصادی جهان باشد؛ اما روش‌شناسی تدوین نظریات آن هنوز در هاله‌ای از ابهام است. شهید صدر با ارائۀ روش کشفی، گام مهمی در تبیین روش‌شناسی اقتصاد اسلامی برداشت؛ اما هنوز ابهامات مسئله به‌کلی حل نشده است.

کتاب پیش‌ روی با عنوان «روش استنباط نظریه اقتصادی از کتاب و سنت» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی خطیبی کوشیده است نشان دهد که در اجتهاد متعارف حوزوی ظرفیت کافی وجود دارد که با استفاده از آن، نظریات اقتصاد اسلامی از کتاب و سنت استنباط شود.

این عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و مؤلف کتاب، اولین گام برای شکل‌گیری دانش را روش‌شناسی می‌داند و می‌گوید: بحث روش‌شناسی یکی از بحث‌های جدید در کل دانش است و در واقع مبانی و روش تحقیق و اهداف آن علم را بررسی می‌کند و به نوعی علم درجه دو محسوب می‌شود. سابقا زیاد به روش‌شناسی توجهی نمی‌شد و بعد از سال‌ها با آزمون  و خطا دانشی شکل می‌گرفت و سرعت کار بسیار پایین بود اما امروزه با روش‌شناسی سرعت کار زیاد شده و راحت‌تر می‌توان دانشی را تولید کرد.

لازم به‌ذکر است، چاپ اول کتاب «روش استنباط نظریه اقتصادی از کتاب و سنت» در ۳۵۲ صفحه رقعی توسط انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به زیور طبع آراسته شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics