قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / سلُوک مرجعیت شیعه در وقایع عراق
مرجعیت عراق

سلُوک مرجعیت شیعه در وقایع عراق

آیت‌الله سیستانی سعی کرد با نصایح و هدایت‌های ارشادی دولت را به مردم و مردم را به دولت نزدیک کند/ فتوای معروف جهاد کفایی توانست زمینه‌های روشنی در استرداد مناطق مختلف عراق از دست داعش ایجاد کند/ مرجعیت به خصوص بعد از انفجار گنبدهای حرمین امامین عسگرین(ع) که موج عظیم خشم، پیروان اهل بیت(ع) عراق را فرا گرفت همه را دعوت به آرامش کرد و اعلام کرد که اهل سنت نه فقط برادران ما هستند.

به گزارش شبکه اجتهاد، صباح زنگنه کارشناس روابط بین‌الملل درباره نقش مرجعیت دینی و آیت‌الله سیستانی در وقایع عراق گفت: مرجعیت عراق نقش زیادی در وحدت مردم ایفا کرده است. مرجعیت عراق در هزار ساله‌ای که تشکیل شده و حوزه‌های علمیه شیعی، نقش‌های زیادی در جهت حفظ وحدت مردم اعم از شیعه و سنی، مسیحی و سایرین و ایستادگی در برابر استعمار خارجی و دیکتاتوری ایفا کرده است.

مرجعیت شیعه و حضور آمریکا در عراق

 بعد از سقوط صدام مرجعیت در برابر تلاش آمریکا و کشورهای غربی که جزو ائتلاف بودند و می‌خواستند حکومت نظامی در عراق برگزار کنند نقش جدی ایفا کرد و با برقراری یک حکومت نظامی و تعیین حاکم نظامی توسط آن‌ها مخالفت و آمریکا را مجبور کرد که ژنرال پل بریمر را جایگزین ژنرال گارنر کند که یک شخصیت نظامی بود. آمریکا تلاش می‌کرد حکومت را تحت قیمومت خود اداره کند اما مرجعیت تاکید کرد که کشور هر چه زودتر از تسلط و قیمومت سیاسی آمریکا خارج شود و عراق باید قانون اساسی مورد تصویب مردم داشته باشد.

دو شاخصه مهم‌‌ مرجعیت عراق

باز هم توسط آمریکا تلاش شد که مجموعه‌ای از احزاب یا شخصیت‌ها حکومت را عهده دار شوند ولی باز هم مرجعیت با این مساله مخالفت و تاکید کرد که باید بر اساس قانون اساسی انتخاباتی صورت بگیرد و مجلسی تعیین شود که آن مجلس، حکومت و دولت را انتخاب کند. این اقدامات توسط مرجعیت صورت گرفت که دقیقاً دو شاخص را داشت شاخص اول مخالفت با اشغال‌گری و استعمار خارجی و شاخص دوم مخالفت با حاکمیت دیکتاتوری و گرایش به سمت مردم سالاری یا حاکمیت مردم بود. در فواصل بعدی هم به هر دلیلی موضوع درگیری‌های طایفه‌ای توسط سازمان‌های جاسوسی انگلیس، آمریکا و کشورهای عرب همسایه اتفاق افتاد که باز هم مرجعیت جامعه را دعوت به وحدت و همبستگی کرد.

مرجعیت شیعه و پرهیز از طایفه‌گری

مرجعیت به خصوص بعد از انفجار گنبدهای حرمین امامین عسگرین(ع) که موج عظیم خشم، پیروان اهل بیت(ع) عراق را فرا گرفت همه را دعوت به آرامش کرد و اعلام کرد که اهل سنت نه فقط برادران ما هستند بلکه خود ما هستند و این عبارت یک عبارت محکم و استواری شد که در همه ادبیات عراق و حتی سازمان‌های بین‌المللی هم مطرح شد و از یک جنگ و خون ریزی عظیم طایفه‌ای جلوگیری کرد. مرجعیت عراق همچنین در فواصل مختلف به مقامات دولتی و نمایندگان مجلس تذکراتی دادند و از آن‌ها دعوت به ساده زیستی، پرهیز از تجمل و جلوگیری از فساد مالی، اقتصادی و اداری کرد. برخی از افراد و شخصیت‌ها از این هشدارها و نصایح مرجعیت تبعیت کردند اما بخش دیگری عملاً گرفتار انواع مختلف فسادها و هزینه‌های غیرقابل دفاع و غیرقابل قبول شدند.

راهبرد آیت‌الله سیستانی برای نزدیک کردن دولت و مردم عراق

آیت‌الله سیستانی سعی کرد با نصایح و هدایت‌های ارشادی دولت را به مردم و مردم را به دولت نزدیک کند و بین این دو یک همکاری و هماهنگی ایجاد کند اما در حقیقت به دلایل مختلف که یکی از آن شاید تقسیم قدرت بین مؤلفه‌های سیاسی و اجتماعی بود مانع توجه به این نصایح مرجعیت شد. مرجعیت تلاش می‌کرد که به صورت مستقیم وارد امور سیاسی روزمره نشوند اما در فواصلی که احساس می‌کرد یک خطر جدی موجودیت و هویتی برای عراق ایجاد می‌شود در آن مقطع وارد شده و دخالت می‌کردند.

رابطه مرجعیت عراق با جمهوری اسلامی ایران

این احترام دو طرفه بوده و هست؛ هم دولت، مقامات و هم حوزه‌های علمیه ایران برای آیت‌الله سیستانی و حوزه نجف احترام قائل هستند حوزه نجف و آیت‌الله سیستانی هم این احترام را قائل است. دولت ایران به مردم عراق در مسایل اقتصادی و حتی در مواقعی که امنیت عراق و مردم این کشور دچار تهدیدهای جدی بود یا زمانی که در خواستی از سوی مقامات عراقی ارسال می‌شود با تمام وجود کمک می‌کند که نمونه‌های آن زیاد است. وقتی که مردم و ارتش نوپای عراق قصد داشت در برابر حمله‌های سازمان یافته داعش که با همکاری باقی مانده حزب بعث شکل گرفته بود دفاع کند نه تجهیزات و تسهیلات لازم را داشت و نه از آموزش لازم برخوردار بود. بنابراین جمهوری اسلامی ایران کمک کرد که این نقص برطرف شود و پشتیبانی لازم را انجام داد که موثر بود و این اقدامات ایران مورد سپاس و قدردانی مقامات عراقی از جمله مرجعیت آیت‌الله سیستانی قرار گرفت.

عمق فتوای مرجعیت شیعه

بحث تشکیل بسیج مردمی و فتوای معروف کفایی که آیت‌الله سیستانی مطرح کرد نقش جدی در حمایت از ارتش عراق و شکل‌گیری نیروهای مردمی ایفا کرد و عملاً همین کمک و پشتیبانی توانست زمینه‌های روشنی در استرداد مناطق مختلف عراق از دست داعش ایجاد کند و کمک می‌کند تا موصل و نینوا هم با همکاری‌های سایر قوای نظامی و انتظامی آزاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics