قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شاخصه‌های اصلی فقه تمدن ساز
شاخصه‌های اصلی فقه تمدن ساز

رییس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه تبیین کرد؛

شاخصه‌های اصلی فقه تمدن ساز

ما می‌توانیم تمدن اسلامی را مجددا احیا کنیم باید همت‌ها را جذب کرد و اهل عمل بود؛ باید از عصر حاشیه و انزوا و ناکارآمدی معرفتی و عملی بیرون بیاییم تا برسیم به دوره تعیین کنندگی و ایفای نقش.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام سید مفید حسینی کوهساری رییس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه کشور در جمع طلاب مدرسه عالی خاتم الاوصیاء(عج) به موضوع بازسازی تمدن اسلامی و ضرورت توجه به آن اشاره و خاطر نشان کرد: ما می‌توانیم تمدن اسلامی را مجددا احیا کنیم؛ باید همت‌ها را جذب کرد و بایداهل عمل بود و باید از عصر حاشیه و انزوا و ناکارآمدی معرفتی و عملی بیرون بیاییم تا برسیم به دوره تعیین کنندگی و ایفای نقش زیرا مقصد حرکت به سمت تمدن اسلامی است؛ اما این موضوع الزاماتی دارد.

رویکرد مقارنه‌ای فقه

وی درباره این الزامات که زمینه ساز تمدن اسلامی است به عنوان شاخصه‌های اصلی فقه تمدن ساز مواردی را برشمرد و اذعان داشت: برای این که فقه ما بستر ساز و زمینه ساز تحول جهانی شود باید فقه رویکرد مقارنه‌ای، تطبیقی و مقایسه‌ای داشته باشد؛ مثلا مقارنه بین فقه تشیع واهل سنت؛ زیرا بدون این رویکرد نمیتوان ظهور یک فقه تمدن ساز را شاهد بود و لازمه چنین فقهی این است که نیازها و اقتضائات همه دنیای اسلام بلکه همه دنیا را توجه داشته باشیم.

مطالعات تطبیقی میان فقه و حقوق

حسینی کوهساری با اشاره به ویژگی دوم گفت: توجه به مطالعات تطبیقی میان فقه و حقوق با توجه به اشتراکات و غنایی که هر دو رشته دارند، سیرپویایی را برای نظام تمدن ساز ترسیم می‌کند. توجه به فلسفه فقه و توجه به نظام سازی فقهی با تجلیاتی همچون نظام خانواده، نظام فقه الاقتصاد و نظام فقه سیاسی راهی نزدیک برای بروز رسانی مباحث فقهی دانست که با علمی تر کردن این گونه مباحث در زیر ذره بین یک نظام معرفتی خاص بتوان به نتایج عینی تری از مباحث فقهی با توجه به نیازهای مندرج در بحث تمدن سازی رسید.

نیازشناسی و مسئله شناسی در مطالعات فقهی

وی ابراز داشت: نیازشناسی و مسئله شناسی در مطالعات فقهی از دیگر ویژگی‌های این عرصه است، بخشی از فقه ناظر به نیازهای واقعی نیست و بایستی رویکرد نیازشناسی و حتی بالاتر از نیازشناسی به نیاز آفرینی روی آورد؛ زیرا بخشی از این نیازها در مخاطب وجود ندارد اما آنها به آن نیاز دارند.

آینده پژوهی و نهاد سازی در فقه

حسینی کوهساری خاطرنشام ساخت: آینده پژوهی در فقه، توجه به فقه‌های معاصر و توجه به نهاد سازی در فقه از آخرین مواردی است که یک فقه تمدن ساز با لحاظ آن می‌تواند بروز و ظهور داشته باشد.

رییس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه کشور، پایان بخش صحبت‌های خود را درخصوص موضوع کیفیت ارتباط با مرکز ارتباطات بین الملل حوزه‌ها قرار داد و به استقبال این نهاد از علائق وانگیزه‌های متعالی طلاب کوشا اشاره و اظهار کرد: در صورتی که برنامه ای به صورت فردی یا گروهی که مرتبط با فعالیت طلاب در کشورها و مناطق مختلف باشد، این نهاد حمایت‌های خود را متحقق خواهد ساخت برنامه‌ها، فعالیت‌ها و مصادیق گوناگون آن همچون شرکت در همایشها و نشست‌ها و یا سفرهای گوناگون …که همگی ملحوظ نظر متصدیان این ارگان بوده و هست تا طلاب بتوانند با شناخت از نیازهای فراملی و جهانی از الان با برنامه ریزی پویا و آگاهانه، هدفمند و متعالی قدم‌های اولیه را محکم وامیدوارانه بردارند.

حسینی کوهساری به چارچوب مطلوب این ارگان در خصوص موارد مذکور پرداخت و به عنوان جمع بندی نهایی از کل مباحث گفت: آموزش یک زبان خارجی و آشنایی با اقتضائات فرهنگ بین الملل و مطالعه زیاد وفعالیت در راستای تحقق تشکلات خاص تا رسیدن به سر منزل مقصود که همانا به نوعی زیر مجموعه تبلیع بین الملل می‌باشد از جمله ویژگی‌هایی است که طلاب از هم اکنون باید برای تحقق آن‌ها برنامه داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics