قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / عدالت، معیار اصلی احکام جنسیتی نیست
برخی شعار می‌دهند اما اعتقادی به ولایت فقیه ندارند

آیت‎الله فاضل لنکرانی:

عدالت، معیار اصلی احکام جنسیتی نیست

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به مبانی فقهی به ارائه نظریه خود در خصوص عدم لحاظ عنصر عدالت در احکام مرتبط با احکام جنسیتی پرداخت و تأکید کرد: هیچ حکمی در شریعت وجود ندارد که موجب نفع یک نفر و ظلم بردیگری باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز شنبه در نشست علمی «تأملی در مفهوم عدالت جنسیتی در احکام اسلامی» که به همت مرکز تحقیقات زن و خانواده با حضور پژوهشگران عرصه مطالعات زن و خانواده، در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، گفت: در برخورد اولیه با احکام مرتبط با حقوق زنان و مردان مبحث و سؤال عدالت ایجاد می‎شود که چرا اسلام نسبت به حقوق زن و مرد عدالت را رعایت نکرده است.

وی افزود: برخی برای پاسخ به این سؤال مسئله تعبدی را مطرح می‎کنند، به این معنی که ما مجبور هستیم اصولی که از سوی خداوند بیان شده است را رعایت کنیم زیرا انجام آن‌ها عبادت و انجام ندادن آن‌ها گناه است ولی این بیان قابل پذیرش دیگران نیست.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: ائمه ما بیان می‌کنند که برخی مسلمانان گمان می‌کنند که حلال و حرام عبادی بر اساس تعبد است در حالی که این تصور اشتباه است زیرا آنچه حلال و حرام الهی است در قالب مصلحت عباد و بقای جامعه آورده شده است.

فاضل لنکرانی بیان کرد: برخی ملاک‌های احکام مرتبط به مجتمع و جامعه بشری است و تنها در آن‌ها یک زن خاص مدنظر نیست؛ یعنی اگر یک حکم اجتماعی ایجاد شده است برای استفاده همه جامعه است و اگر این حکم قرارداده نشده است قطعاً یک مفسده بزرگی در آن بوده است.

۹۰ درصد احکام بین زنان و مردان مشترک است

وی افزود: موارد حقوقی مشترک بین زن و مرد بسیار است در واقع در ۹۰ درصد احکام بین زنان و مردان، احکام مشترکی بیان شده است ولی در خصوص ده درصد دیگر باید تلاش علمی و بررسی دقیق همه جانبه انجام شود.

استاد حوزه تصریح کرد: عقل بیان می‎کند که هر حکمی که شارع بیان می‎کند تابع ملاک‌ها است در مقابل این تصور، اشاعره بیان می‌کنند که احکام تابع ملاک‌ها نیست؛ در خصوص رابطه احکام و تعبد نیز باید گفت که در برخی موارد نمی‎توان غیر از نگاه تعبدی نگاه دیگری داشته باشیم ولی همیشه این‌گونه نیست که بخواهیم همه احکام را به تعبد منحصر کنیم.

وی گفت: در کنار این دو گروه، گروه دیگری بیان کردند که این احکام از جمله احکام متغیر در شریعت است؛ مثلاً شهادت دو زن مساوی با شهادت یک مرد در تصور این گروه برای گذشته بوده است و یا ارث بردن کمتر زنان برای زمانی بوده که زنان در درآمدزایی دخالتی نداشتند؛ البته این فکر فکری نادر است و کمتر کسی چنین بحثی را در محافل جدی علمی مطرح می‎کند.

قضایای حکمی شریعت ریشه حقیقی دارد

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: اصل حرام محمد الی یوم القیامه ثابت می‌کند که قضایای حکمی شریعت ریشه حقیقی دارد؛ طبع قانون‌گذاری شریعت اسلامی به شکلی است که قرار نیست شرع دیگری برای مردم وضع شود پس قضایای حکمی دین، قضیه حقیقیه است.

وی گفت: اگر بخواهیم تمام این مبانی را بر اساس و اقتضای هر زمان و جامعه تغییر دهیم دیگر این دین، دین خاتم نخواهد بود؛ اینکه بخواهیم فقه و دین را در تمام موارد تغییر دهیم نمی‎توان به نتیجه رسید؛ آنچه طلاق توافقی نام‌گذاری شده است با جوهر طلاق سازگاری ندارد زیرا طلاق در زمانی است که یک نفر آن را درخواست کند و بخواهد این کار را انجام دهد.

فاضل لنکرانی بیان کرد: سؤال این است که وقتی خداوند می‌خواهد یک حکمی را برای مردم در یک جامعه تشریع کند، آیا باید عدالت را در نظر بگیرد یا خیر؟ برخی بیان می‌کنند که جواب، آری است یعنی زمانی که خداوند بیان می‎کند که حق طلاق با مرد است باید منبع عدالت آن را نیز بیان کند؛ یا اگر حجاب را برای زن قرارداده است باید منشأ عادلانه بودن آن نیز مطرح شود.

وی گفت: وقتی عدالت در این زمینه پیش‌فرض گرفته شود محققان سعی می‎کنند در هر حکمی به بیان منابع عدالت بپردازند که برخی مباحث آن‌ها به مشکلات زیادی ختم شده است؛ اولاً این نظر که هر ملاکی که عقل درک می‌کند، باید شرع نیز آن را درک کند، رد شده است، باید بررسی شود؛ زیرا قدرت درک عقل محدود است و ممکن است تا حدی ملاک را درک کند ولی موانع را درک نمی‎کند.

آیا شارع در جعل احکام عدالت را مد نظر قرارداده است؟

فاضل لنکرانی بیان کرد: نمی‏توان گفت که هرچه عقل حتی عقل قطعی درک کرد، درست است زیرا ادراک عقل محدود است؛ بحث دیگر آن است که آیا شارع در جعل احکام آیا عدالت را مد نظر قرارداده است یا خیر؟ قانون برای زن و مرد و کودک مبانی در نظر گرفته است؛ حال این سؤال پیش می‏آید که در خصوص احکام کودکان عادلانه است یا خیر؟

استاد حوزه علمیه قم گفت: گاهی اوقات، ملاک، حفظ خود خانواده است؛ اگر کسی بیان کرد که شارع برای وقوع کمتر طلاق در جامعه روی احاطه علمی به بشر حق طلاق را به مرد داد، سخن ویژه‌ای بیان کرده است؛ ملاک دیگر تسهیل است؛ بسیاری از احکام الهی مبتنی بر تسهیل است یعنی در باب شهادت و دوبرابر بودن اعتبار شهادت مردان نسبت به زنان می‌توان بیان کرد که این امر به خاطر تسهیل للمرآه است.

برخی ملاکات ذاتی هستند

وی یادآور شد: برخی دیگر از ملاکات، ملاکات ذاتی هستند یعنی در خصوص حق تعدد ازدواج برای مردان و ممنوعیت آن برای زنان، به دلیل ذاتی بودن این مسئله است که زنان از نظر ذاتی و طبیعی نمی‎توانند در آن واحد در عقد و خانواده دو یا چند نفر باشند و آن موقع کانون خانواده آن‌ها همچون حالت اول باشد.

فاضل لنکرانی بیان کرد: در حوزه عبادات، مساله عدالت بیان نشده است؛ در مسایل معاملات نیز ضوابطی برای صحت معاملات بیان شده است از جمله اراده و اختیار که در آن عدالت بیان نشده است زیرا اگر کسی بخواهد مال خود را با عقل سالم کمتر از قیمت اصلی بفروشد نمی‎توان گفت که چون این مساله با عدالت ناسازگار است پس معامله باطل است؛ مساله عدالت در احکام معاملات کمتر به چشم می‎خورد.

ملاک نباید در زمان و مکان محدود بیان شود

وی یادآور شد: درزمینهٔ قصاص نیز این بحث وجود ندارد؛ مثلاً اگر کسی یک مرجع تقلید را به شهادت رساند به‌اندازه همان یک قتل قصاص می‎شود؛ ملاک نباید درزمان و مکان محدود بیان شود و به همین خاطر وقتی ملاک عدالت در این امور به کار نرفته است پس اصراری روی آن نیست.

این استاد حوزه یادآور شد: اگر پذیرفتیم که عدالت در ملاک احکام مطرح نیست ولی اگر شارع حکمی کند که موجب ظلمی به دیگری شود تکلیف شود؟ پاسخ این است که شارع این حکم مسایل دیگری را مطرح کرده است که جلوی ظلم گرفته شود؛ نکته دیگر آن است که اگر کسی بخواهد از این حکم سوءاستفاده کند، فقه حکومتی به میدان می‏آید.

بنابرگزارش ایسنا، آیت‌‌الله فاضل لنکرانی در پایان تصریح کرد: علاوه بر استنباط، وظیفه فقیه مراقبت از اجرای حکم است زیرا نباید اجازه داد که از این احکام سو استفاده می‌کند؛ هیچ حکمی در شریعت وجود ندارد که موجب نفع یک نفر و ظلم بردیگری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics