قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / عنوان «اجتهاد» کسی را مجتهد نمی‌کند/ حوزویان با حفظ سنت‌های گذشته، خود را به ابزارهای روز مجهز کنند
عنوان «اجتهاد» کسی را مجتهد نمی‌کند/ حوزویان با حفظ سنت‌های گذشته، خود را به ابزارهای روز مجهز کنند

استاد هادوی تهرانی تصریح کرد:

عنوان «اجتهاد» کسی را مجتهد نمی‌کند/ حوزویان با حفظ سنت‌های گذشته، خود را به ابزارهای روز مجهز کنند

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، گفت: اینطور نیست که کسی ناگهان و بیخودی به اجتهاد دست یابد، البته الان بازار اجتهاد شلوغ است و برخی عنوان مجتهد را برای خود به کار می‌برند ولی این اسامی ماهیت مسئله را در مورد برخی اشخاص تغییر نمی‌دهد و خود آن فرد هم اگر توهم این عناوین را نداشته باشد بین خود و خدا می‌داند که مجتهد نیست.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد مهدی ‌هادوی تهرانی، در جلسه تفسیر سوره مبارکه کهف، با تجلیل از شخصیت شیخ طوسی و عظمت علمی و اخلاقی و معنوی ایشان، اظهار کرد: بنده در تبیین عظمت ایشان اصرار دارم که مکررا در جلسات از این عالم بزرگ تجلیل کنم زیرا گاهی برخی اوقات دیده می‌شود که حرمت بزرگان از سوی برخی طلاب مورد کم توجهی قرار می‌گیرد که این کار درست نیست؛ البته جایگاه والای علمی به منزله آن نیست که هر چه آن بزرگان فرموده‌اند درست است و جای نقد نیست ولی نقد نباید منجر به بی‌احترامی به این بزرگان شود.

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تاکید بر توسعه تفسیر در حوزه‌های علمیه، افزود: معتقدم که اهمیت قرآن از فقه و اصول بیشتر است لذا ابتدا در دروس تفسیر بیان کرده و بعد به مطالب فقهی و اصولی می‌پردازیم و هدف این است که ما یک عمر در حوزه باشیم و فقه و رجال و تاریخ بخوانیم ولی نسبت به قرآن کم توجه باشیم.

وی همچنین در سخنانی به مناسبت آغاز دروس خود و سال جدید حوزه، گفت: کسب علم و کمالات معنوی در صورتی مقدور است که انسان اهل صبر باشد و طوری نیست که انسان یک روزه و یک شبه و عجولانه به علم و کمالات دست یابد، دستیابی به علم و کمال نیازمند گذر زمان و صبر و حوصله و تحمل سختی است و حتی انبیاء هم به تدریج به آن دست یافته‌اند. پیامبر (ص) فرموده که هیچ نبی‌ای همانند من سختی نکشید.

هادوی تهرانی بیان کرد: برای پیشرفت علمی باید زیاد درس خواند و مهمتر با کیفیت و آمادگی درس بخوانیم و آن را بفهمیم، قبل از درس باید پیش مطالعه وجود داشته باشد تا اگر در حین درس دچار حواس‌پرتی شد از موضوع بیرون نیفتد. همچنین توصیه بنده به طلاب مباحثه بعد از مطالعه است زیرا بزرگان حوزه آنقدر که از مباحثه به‌جایی رسیدند از درس خواندن و مطالعات شخصی نرسیدند و گاهی تا پایان عمر این سنت را ترک نکردند. مرحله دیگر هم تفکر در مطالب آموخته شده است.

کسی یک شبه مجتهد نمی‌شود

استاد حوزه علمیه قم افزود: اینطور نیست که کسی ناگهان و بیخودی به اجتهاد دست یابد، البته الان بازار اجتهاد شلوغ است و برخی عنوان مجتهد را برای خود به کار می‌برند ولی این اسامی ماهیت مسئله را در مورد برخی اشخاص تغییر نمی‌دهد و خود آن فرد هم اگر توهم این عناوین را نداشته باشد بین خود و خدا می‌داند که مجتهد نیست.

هادی تهرانی گفت: گاهی گفته می‌شود فلانی شاگرد فلان مرجع و استاد بزرگ است ولی شاگردی کفایت نمی‌کند و همه شاگردان یک مرجع به درجه اجتهاد نمی‌رسیدند کما اینکه همه شاگردان شیخ مرتضی انصاری مجتهد نبودند. روحانی و طلبه و ملای واقعی کسی است که بیش و پیش از همه دنبال کسب علم باشد و به آن عمل کند و اهل تقوا باشد.

وی با بیان اینکه امروز حوزه علمیه قم بزرگترین حوزه شیعه و چشم امید شیعیان و جهان اسلام و چه بسا انسانیت است، گفت: باید از فرصت در حوزه بودن استفاده کنیم و عمر را بیهوده نگذرانیم و بدانیم فرصتها به سرعت می‌گذرد. شرایطی که امروز در آن هستیم شرایط خاصی است، از یکسو کرونا مناسبات جهانی را تغییرداده است و ظاهرا چند سال دیگر هم جهان درگیر آن خواهد بود.

هادوی تهرانی تصریح کرد: برای پاسخگویی به نیازهای امروز مردم دنیا باید توانایی‌هایی بیش از آنچه گذشتگان ما داشتند داشته باشیم؛ اگر شیخ طوسی هم امروز با آن همه توانایی وجود داشتند برای پاسخگویی به نیازها کافی نبود بنابراین ما علاوه بر حفظ سنت گذشته حوزه خود را به مسائل و ابزارهای روز هم مجهز کنیم.

رسالت سنگین روحانیت در شرایط امروز کشور

وی با اشاره به شرایط سیاسی و جغرافیایی کشور یعنی از یکسو وضعیت بحرانی در افغانستان و از سوی دیگر شیطنت دشمنان در مرزهای شمال غربی کشور، اظهار کرد: امروز حوادثی در افغانستان رخ می‌دهد که حاکمان فعلی مسئول آن هستند و در شمال غرب هم توقعی نیست کشورهایی که از جهت مذهبی و قومی به ما نزدیک هستند چنین رفتارهایی داشته باشند.

استاد حوزه علمیه گفت: در این شرایط روحانیت مسئولیت سنگین‌تری دارد و باید به‌عنوان وجدان بیدار و چشم بینا به مسائل توجه داشته باشد و تذکرات مناسبی را به مسئولان و مردم بدهد و نیازهای نظام را تامین کند. روحانیت جایگاه هدایتی فراتر از جناح‌ها دارد و باید از کیان اسلام دفاع کند. امروز روزی نیست که طلبه سرش را در کتاب بیندازد و تا مجتهد نشده سر بر ندارد و نفهمد اوضاع و احوال کشورش چگونه است.

بنابر گزارش ایکنا، هادی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر روزی آیت‌الله بروجردی درهای حوزه را بست و شاگرد تربیت کرد اقتضاء آن دوره را داشت ولی امروز شرایط تفاوت دارد و روحانیت باید در کنار درس خواندن نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی کشور هم هدایتگر باشد. دنیا دار ازدیاد مشکلات است و باید برای همه این سختی‌ها آماده باشیم. ما باید وظیفه را درست تشخیص دهیم و بعد عمل کنیم چون برخی کارهایی می‌کنند که قطعا خلاف شرع و وظیفه است ولی فکر می‌کنند تکلیفشان این است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics