قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / مشق اجتهاد / فعالیت پژوهشی مرد میدان و علاقه می‌خواهد/ عدم استقبال و تقاضای مردم، موجب کاهش تولید و عرضه پژوهش در حوزه شده است.

حجت‌الاسلام دکتر مریجی، از اساتید «مشق اجتهاد»:

فعالیت پژوهشی مرد میدان و علاقه می‌خواهد/ عدم استقبال و تقاضای مردم، موجب کاهش تولید و عرضه پژوهش در حوزه شده است.

 حجت‌الاسلام دکتر شمس الله مریجی رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) و از اساتید طرح ملی مشق اجتهاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به کم رغبتی طلاب نسبت به فعالیت‌های پژوهشی، امر پژوهش در هرجایی را کاری سخت دانست و گفت: متأسفانه بدان جهت که سخت‌کوش کم داریم و کار سخت را سخت‌کوشان انجام می‌دهند، پژوهش در حوزه حالت فزاینده‌ای ندارد.
بخشهایی از صحبتهای وی به قرار زیر است:

 انسان یک موجود جستجوگر است؛ یعنی از کودکی این جستجوگری و پرسش گری در ذات اوست و این قدم اول پژوهش هست که در همه انسان‌ها به‌صورت فطری یافت می‌شود. این فطرت را می توان پرورش داد و از قوه به فعل رساند؛ ولی واقعیت مسئله این است که در جامعه ما ازآن‌جهت که فرهنگ تحقیق و پژوهش جریان سازی نشده است، در امر پژوهش مشکل‌داریم.

 افراد در مجامع علمی از طریق کتاب و مقاله شناخته می‌شوند. فعالیت پژوهشی مرد میدان و علاقه می‌خواهد.

 در رابطه با علل فزونی مقالات پژوهشی در دانشگاه‌ها نسبت به حوزه باید به سه دلیل اشاره کرد؛ نخست اینکه معیار ارتقاء و پیشرفت علمی در دانشگاه به داشتن مقالات علمی و کتاب است ولی در حوزه کرسی درس اهمیت دارد؛ لذا زمینه و ابزار فعالیت پژوهشی در دانشگاه بیشتر است. دوم اینکه سازوکار آموزشی نگارش و پژوهش در دانشگاه نسبت به حوزه بیشتر است؛ لذا تدریس کلاسیک پژوهش در دانشگاه عامل دیگر فزاینده پژوهش است که جای آن در حوزه خالی است. علت سوم که به نحوی از علت دوم سرچشمه می‌گیرد این است که در حوزه ادبیات گفتمانی که موردپذیرش عموم جامعه قرار گیرد وجود ندارد.
ارتباط علمی بین جامعه عمومی و علمی حوزوی به دلیل نقص در آموزش پژوهش برقرار نشده و عدم استقبال و تقاضای مردم، موجب کاهش تولید و عرضه پژوهش در حوزه شده است.

 مشق اجتهاد طرح در تلاش است تا با برگزاری کارگاه‌های پژوهشی برای برخی طلاب مستعد، آن‌ها را قدم‌به‌قدم در امر پژوهش آموزش داده، به‌صورت عملی آن‌ها را برای فعالیت پژوهشی آماده کرده و نقایص و مشکلات کار آن‌ها را در امور پژوهشی برطرف سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics