قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فقه مقارن، امری لازم و جدی برای تمام حوزه است
۵۰ اثر در دفتر تدوین متون درسی حوزه طراحی شده است/ تکمیل طرح جامع استادی حوزه تا سال آینده

آیت‌الله اعرافی:

فقه مقارن، امری لازم و جدی برای تمام حوزه است

فقه مقارن و مباحث عمیق در مقارنه مذاهب، امری لازم و جدی برای تمام حوزه است و انتظار می‌رود از حوزه‌های علمیه هم عظمت فقه را متجلی کنند و هم راه را برای مباحثه علمی میان مذاهب باز کنند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌‌های علمیه کشور گفت: فقه مقارن و مباحث عمیق در مقارنه مذاهب، امری لازم و جدی برای تمام حوزه است و انتظار می‌رود از حوزه‌های علمیه هم عظمت فقه را متجلی کنند و هم راه را برای مباحثه علمی میان مذاهب باز کنند.

آیت‌الله اعرافی که در مراسم آغاز سال تحصیلی مجتمع آموزش عالی فقه (مدرسه حجتیه) سخن می‌گفت، با بیان اینکه فقه المصطفی باید به صورت جدی در تعامل و تقابل با نظامات حقوقی دنیا حرکت کند تصریح کرد: رویکرد مقارن با نظامات حقوقی دنیا جدید امری لازم است؛ تاکید بر سطح ۵ از دیگر لوازم ارتقای در این مجتمع است که تاکنون یک دوره از این سطح سپری شده است.

وی گفت: در این سطح ما دنبال کمیت نیستیم و انتظار داریم که در سطح ۵ به فقه‌های تخصصی پرداخته شود؛ در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده است اما هم باید آن را توسعه بدهیم و ارتقاء ببخشیم همچنین ابواب نو مانند فقه محیط زیست و فقه‌های دیگر ایجاد شود.

توجه به رویکرد فقه‌های تخصصی در حوزه جدی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: گرایشات فقهی در این مجتمع باید مهم شمرده شود که با سنت حوزه تطابق زیادی دارد و این الگوسازی که برای حوزه صورت گرفته باید صیانت و ارتقاء داده شود.

اعرافی عنوان کرد: این مجتمع الگوی آزادی انتخاب درس و استاد در برخی سطوح را ارایه کرده است و ما هم در حوزه علمیه در حال پیاده کردن این سنت هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به تدوین بیش از دو هزار و ۵۰۰ پایان نامه در مجتمع آموزش عالی فقه اظهار کرد: باید روند پایان نامه نویسی هم توسعه کمی و هم تعمیق علمی داشته باشد همچنین به موضوعات مورد مبتلا به به نحو بیشتری بپردازد.

اعرافی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ پایان نامه نیز در مجتمع در حال نوشتن است تصریح کرد: ما در زمینه فقه‌های تخصصی و مقارن موضوعات و مطالب بسیار زیادی داریم که امروز مطرح است و می‌تواند پویایی و توانمندی بالای فقه شیعه را در مقایسه با سایر مذاهب به نمایش بگذارد لذا باید این موضوعات در پایان‌نامه‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: استادان فرهیخته و توانمند زیادی در مجتمع فقه مشغول تدریس و تحقیق هستند؛ باید از میان استادان برجسته در کشورهای مختلف اسلامی مجتهدان مبرز و صاحب کرسی تدریس و بحث و اجتهاد داشته باشیم.

لزوم تقویت نگاه تمدنی در حوزه‌های علمیه

مدیر حوزه‌های علمیه بر لزوم تقویت نگاه تمدنی در المصطفی و در مجموعه حوزه تاکید کرد و افزود: بدون داشتن نگاه تمدنی نمی‌توانیم تحول آفرین شویم از این رو ضمن معرفت به توانمندی‌های فرهنگی و دینی و فقهی خود باید از مذاهب و ادیان دیگر نیز شناخت خوبی به‌دست آوریم تا بتوانیم تاثیرگذاری تمدنی و در سطح جهانی داشته باشیم.

عضو شورای عالی حوزه لازمه نگاه تمدنی را داشتن برنامه منظم و منسجم آموزشی و پژوهشی و عزم و اراده جدی در این راه دانست و عنوان کرد: شناخت رقبای ما در دنیا به خصوص کسانی که به نام دین دست به جنایت و خونریزی می‌زنند و به تکفیر دیگران می‌پردازند و اعلام برائت از این جریانات از دیگر بایسته‌های لازم در حرکت به سمت نگاه تمدنی است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تاکید کرد: حوزه علمیه امروز افق‌های زیادی پیش رو دارد و باید گام‌های بلندی را در مسیر حرکت خود طی کند.

اعرافی ادامه داد: تقویت پژوهش فراتر از پایان‌نامه و تقویت دانش نوشتاری طلاب از دیگر کارهایی است که در مجتمع اموزش عالی فقه به خوبی دنبال شده ولی نیازمند تقویت است.

وی بر حمایت از گروه‌های فرهنگی و تبلیغی تاکید کرد و گفت: هم اکنون ده‌ها گروه فرهنگی و تبلیغی در المصطفی (ص) فعالیت دارند و باید فعالیت این گروه‌ها علمی‌تر و با پشتوانه علمی و سنت‌های اصیل حوزوی و البته با نگاه به اقتضائات زمان و دوره معاصر به پیش رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics