قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / محقق حوزوی در «سنگر دانشگاه»/ راوی حوزه
محقق حوزوی در «سنگر دانشگاه»/ راوی حوزه:

محقق حوزوی در «سنگر دانشگاه»/ راوی حوزه

شبکه اجتهاد: امروزه حضور حوزویان در دانشگاه‌ها امری معمولی و مرسوم شده است. در سال‌های اولیه تأسیس دانشگاه در ایران، تعداد کمی از روحانیون در دانشگاه‌ها تدریس می‌کردند که اغلب‌شان افراد شاخص علمی بودند. دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران که امروزه به نام دانشکده الهیات می‌شناسیمش، اولین دانشگاهی بود که روحانیون را پذیرفت و فتح بابی در این خصوص صورت گرفت. بزرگانی چون فاضل تونی، حکیم الهی قمشه‌ای، محمد ابراهیم آیتی، محمد مفتح و مرتضی مطهری از پیشگامان حضور علما در دانشگاه بودند.

در مشهد هم کاظم مدیر شانه‌چی (۱۳۸۱-۱۳۰۶ش) از جمله روحانیونی بود که به دانشگاه وارد شد و به تدریس پرداخت. وقتی که در سال ۱۳۳۷ دانشکده الهیات مشهد افتتاح شد، از وی دعوت می‌شود تا در آنجا به تدریس بپردازد.

وی با استادش آیت‌الله شیخ هاشم قزوینی مشورت می‌کند و این‌گونه پاسخ می‌شنود که: «وظیفه شماست که بروید و تدریس کنید». شیخ هاشم قزوینی به شاگردش واقعه‌ای را یادآور شده و او را ترغیب به حضور در دانشگاه کرده بود. او گفته بود: «سابقاً در مدارس ایران، زمانی که معلم نداشتند، از کسانی که در حوزه‌های علمیه درس می‌گفتند، تقاضا می‌شد در مدارس درس بدهند و یا آنجا را اداره کنند.

مخالفان دین چون دیدند اگر این مدارس تحت اشراف حوزه و علما اداره شود، جایی برای تبلیغات آنها باقی نخواهد بود، چاره‌جویی کردند و به مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی که در آن زمان مرجعیت عامه را داشتند گفتند که این مدارس توسط دولت غاصب اداره می‌شود و رفتن اهل علم به آنجا مناسب نیست. این بزرگوار هم از این جهت نهی کردند. آن کسانی که متدین و مؤتمر به اوامر ایشان بودند، این مدارس را کنار گذاشتند و کسانی که لاابالی بودند ماندند. به این ترتیب این سنگر خالی شد و بعد ما دیدیم که چه عواقبی بر این کار مترتب شد».

شانه‌چی از شاگردان آیت‌الله‌ سید محمدهادی میلانی و آیت‌الله میرزا احمد کفایی (فرزند آخوند خراسانی) محسوب می‌شد. وی با حضور در دانشگاه کوشید تا ارتباطی میان متون فقهی و حدیثی با بطن جامعه دانشگاهی برقرار کند. از همین رو بود که کتابی مانند «تاریخ فقه مذاهب اسلامی» را نگاشت تا مخاطب عام با سیر تدوین کتب فقهی آشنا شود.

وی همچنین کوشید تا برخی کتب خطی و مغفول‌مانده شیعه را با مقدمه و تصحیحاتی منتشر کند. سفرهای بسیاری رفت و در اسپانیا، ترکیه، سوریه، اردن و مراکش به دنبال کتب شیعی گشت و کتابخانه‌های بسیاری را دید و توانست کتاب‌های بسیاری را به طبع برساند. احیای «کتب چهل حدیث» نیز یکی دیگر از دغدغه‌های وی بود.

بنابر گزاش مجموعه خبری راوی، استاد مدیر شانه‌چی در شامگاه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۱ چشم از جهان فروبست و در جوار بارگاه امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics