قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / هفت پیشنهاد برای آینده حوزه/ عبدالحسین خسروپناه
دریافت مالیات از خانه‌های خالی با بحث مالکیت خصوصی در اسلام تعارض ندارد/مصلحت جامعه اسلامی اولی بر منافع شخصی است

هفت پیشنهاد برای آینده حوزه/ عبدالحسین خسروپناه

شبکه اجتهاد: برای آینده‌نگری حوزه‌های علمیه هفت پیشنهاد دارم. پیشنهاد اول این است، اگر چه دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه پژوهش نخبگانی موفق بوده است و توانسته تعامل خوبی با نخبگان علمی داشته باشد، اما در شرایط کنونی باید نیازهای عمومی و اجتماعی را شناسایی کرد و در این عرصه پژوهش‌هایی انجام داد و باید  پژوهش‌ها را به این  سمت سو پیش برد مانند طلاق که از جمله این مسائل است.

پیشنهاد دوم تعامل حوزه و دانشگاه است در کارهای پژوهشی تعامل، علت محدثه نیست، بلکه باید مبقیه باشد چون در حال حاضر در حوزه پژوهش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و اگر تعامل نباشد، نمی‌توان همه ابعاد موضوع واحدی را کشف کرد.

پیشنهاد سوم مسئله انتقال و ترویج تعامل با نخبگان حوزوی و غیر حوزوی است. خیلی از نخبگان غیر حوزوی نمی‌دانند در حوزه چه خبر است و فکر می‌کنند حوزه الان همان حوزه ۳۰ سال  گذشته است؛ نتوانسته‌ایم اندیشه حوزه را به غیر حوزوی منتقل کنیم؛ بعُد  ترویج در خود قم ضعیف است و این مسئله به مراتب در غیر قم وضع بدتری دارد. در جهان وقتی می‌گویند اسلام شناس، تنها اسم یک حوزوی و چندین آلمانی را نام می‌برند، این نشان می‌دهد نتوانسته‌ایم در حوزه تعامل نخبگانی غیر حوزوی قدم درستی برداریم. بنابراین به اندازه‌ای که تولید اندیشه می‌کنیم باید به فکر ترویج اندیشه باشیم.

نکته چهارم باید پژوهشها تخصصی شود. افراد متخصص در موضوعات خاصی متخصص باشند گروهی باید درحوزه جریانات فکری جامعه پژوهش کنند. باید پژوهشگاه درموضوعات خاصی راه اندازی شود و پژوهشها کاملا تخصصی شود.

پیشنهاد پنجم تاکید برکرسی‌های نظریه پردازی است. درحال حاضر اصل باید برگزاری کرسی نظریه پردازی باشد و بتوانیم حداقل ده کرسی نظریه پردازی در ماه و یا سال برگزار کنیم، باید کار کرد تا نظریات و تئوریها ارائه و ثبت شود.

پیشنهاد ششم فضای مجازی است. افرادی در کشور هستند که دارای تفکرات ضد دینی هستند و کانالهای دارند و اندیشه را منتقل می‌کنند؛ چرا دفتر تبلیغات کانال خاص  فرهنگی ندارد. الان عرصه‌ای هستیم که به صورت‌های مختلف علیه دین حرف در فضای مجازی تولید می‌شود، ولی در فضای مجازی نیروهای فرهنگی جایگاهی ندارند. چرا باید این گونه باشد. مهم در شرایط کنونی نشر اندیشه است.

پیشنهاد هفتم تربیت محقق و متخصص در موضوعات دینی و اسلامی  و سایر موضوعات مختلف است. این تربیت نیاز نیست حتما حوزوی باشد غیرحوزوی می‌تواند باشد. باید به سمتی پیش رفت تا افرادی در حوزه اسلامی سازی علوم انسانی تربیت شوند. (ارائه شده در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics