قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پولطلا موضوعی ریشه‌دار در متون فقهی است/ اقتصاددانان کشور به‌شدت متأثر از دیدگاه‌های کینزی و بانک‌محور هستند/ ایده پولطلا به نظام ظالمانه بانکی پایان می‌دهد
پولطلا موضوعی ریشه‌دار در متون فقهی است/ اقتصاددانان کشور به‌شدت متأثر از دیدگاه‌های کینزی و بانک‌محور هستند/ ایده پولطلا به نظام ظالمانه بانکی پایان می‌دهد

حجت‌الاسلام متولی امامی:

پولطلا موضوعی ریشه‌دار در متون فقهی است/ اقتصاددانان کشور به‌شدت متأثر از دیدگاه‌های کینزی و بانک‌محور هستند/ ایده پولطلا به نظام ظالمانه بانکی پایان می‌دهد

مدیر موسسۀ مطالعات تمدن اسلامی (متا) گفت: موضوع پولطلا موضوعی ریشه‌دار در متون فقهی بوده و بسیاری از احکام اسلامی در بستر آن مطرح شده است. پولطلا بیش از ۳۰۰ سال در مراکز آکادمیک جهان نیز مطرح شده و مشخصات این، مکتب اتریش طرفدار پول طلاست. با پولطلا به عنوان یک نظام تحریم گریز و تورم ناپذیر؛ می‌توانیم ثبات اقتصادی و ارتقای رفاه جامعه را تامین نمائیم.

به گزارش شبکه اجتهاد، امروزه چالش‌های خلق پول بدون پشتوانه در برهم زدن تعادل‌های اقتصادی و ایجاد شکاف طبقاتی محل بحث و تبادل‌نظر محافل کارشناسی قرار دارد. ناظر به این چالش‌ها، برخی از محققین ایده‌ای تحت عنوان «به‌کارگیری پول‌طلا» را مطرح کرده‌اند.

براساس این نظر، افراد می‌توانند فعالیت‌های پولی خود را از پول اعتباری به طلا منتقل کنند. همچنین شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی می‌توانند از طلا برای تقاضای معاملاتی و ذخایر احتیاطی و همچنین کارکردهایی مانند پرداخت حقوق کارکنان استفاده کنند. افزون بر این پیشنهاد شده است نهادها و ارگان‌های حاکمیتی مانند حوزه‌های علمیه، آستان قدس و به‌ خصوص نهادهای تحت تحریم هم گردش مالی خود را از «پول اعتباری» به «طلا» انتقال دهند.

با توجه به مباحث مختلفی که درباره پولطلا مطرح می‌شود، قرار است همایش تخصصی پولطلا نیز با محور قراردادن سرفصل‌هایی همانند ادله قرآنی پولطلا، جایگاه پولطلا در الگوی پیشرفت، ادله فقهی پولطلا، احیای زکات در بستر پولطلا، مبانی کلامی پولطلا، ضرورت پولطلایی شدن ایران، پولطلا در مکاتب غربی و پول واحد جهان اسلام برگزار شود.

پایگاه مفتاح اندیشه نیز در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین متولی امامی، دبیر علمی همایش تخصصی پولطلا به بررسی این موضوع پرداخت که در ادامه بخش‌هایی از آن را ملاحظه می‌کنید؛

آقای امامی، چند روز دیگر شاهد برگزاری همایش تخصصی پولطلا خواهیم بود، نخستین پرسش این است که هدف شما از برگزاری این همایش چیست؟ یعنی چه دغدغه‌ای سبب شد تصمیم به برگزاری چنین همایشی داشته باشید.

امامی: هدف از برگزاری همایش، ایجاد زمینه همفکری و هماهنگی میان متفکران جهان اسلام و غرب، به هدف‌گذار از پول اعتباری تاسیس نظام پولطلا است. ما معتقدیم بیماری مزمن اقتصادی کشور ما به جهت اصرار بر اجرای نظام پولی و اقتصادی غربی به وجود آمده است و با پولطلا به عنوان یک نظام تحریم گریز و تورم ناپذیر؛ می‌توانیم ثبات اقتصادی و ارتقای رفاه جامعه را تامین نمائیم.

به نظر می‌رسد عنوان پولطلا یک عنوان جدیدی است، مقداری درباره آن توضیح دهید؟

امامی: در یک جمله می‌توانیم بگوئیم؛ پولطلا تحریم گریز و تورم ناپذیر است. وقتی به نظام اقتصادی کشور نگاه می‌کنیم، شاهد هستیم که مهم‌ترین عامل بروز مشکلات اقتصادی در ۱۰۰ سال گذشته، عامل نوسانات پولی بوده است. نوسان ارزش پول نه تنها موجب تورم و شکاف طبقاتی می‌شود، بلکه سرمایه‌های کشور را به سمت و سوی نامتعادلی هدایت می‌نماید.

آنچه امروز به عنوان گرانی کالاهای مختلف از جمله خوراک، پوشاک، مسکن، خودرو و… مورد بحث قرار گرفته، در واقع کاهش ارزش ریال است که متاسفانه به اشتباه، بخش‌های تولیدی را مورد اتهام قرار می‌دهد. آنچه مورد تائید همه اقتصاددانان منصف است این است که نظام پولطلا ثبات اقتصادی ایجاد می‌کند و تورم را غیرممکن می‌نماید.

آیا مبحث پولطلا از نظر فقهی و علمی مورد بررسی حوزویان و دانشگاهیان قرار گرفته یا مؤسسه متا به عنوان پیشگامان این عرصه است؟

امامی: موضوع پولطلا موضوعی ریشه‌دار در متون فقهی بوده و بسیاری از احکام اسلامی در بستر آن مطرح شده است. پولطلا بیش از ۳۰۰ سال در مراکز آکادمیک جهان نیز مطرح شده و مشخصات این، مکتب اتریش طرفدار پول طلاست.

اما ویژگی موسسه متا در طرح پولطلا این است که ایده پول مبتنی بر طلا را با زبان فقهی و همچنین هماهنگ با آرمان‌های انقلاب اسلامی و تأسیس تمدن نوین اسلامی مطرح کرده و از این بابت به مقوله پولطلا از منظر مطالعات تمدنی نگریسته است. همچنین موسسه متا توانسته راهکار عملی و هماهنگ با جامعه ایرانی اسلامی برای تغییر نظام پولی موجود ارائه دهد.

درباره پولطلا دیدگاه‌های مخالف و موافق وجود دارد، دیدگاه کلی جامعه علمی حوزه و دانشگاه نسبت به این طرح چیست؟ آیا این طرح را قابل اجرا می‌دانند؟

امامی: هرچند برخی اقتصاددانان طرفدار نظام پولی موجود با پولطلا مخالفت می‌کنند، اما مشخصات مکتب پولیون در غرب با نظام بانکی موجود مخالفت جدی دارند و بسیاری از اقتصاددانان کلاسیک بر ضرورت پول پایه طلا تاکید کرده‌اند.

متاسفانه اقتصاددانان کشور ما به شدت متأثر از دیدگاه‌های کینزی و بانک محور هستند و از این بابت فاصله زیادی با ادبیات پول کالایی و پولطلا دارند. با این حال به دلیل مباحث فراوان فقه اسلامی بر پایه نقدین و همچنین بستر فرهنگی ایرانیان، فضای مناسبی برای طرح پولطلا در جامعه ایرانی فراهم آمده است.

البته موسسه متا طرح عملیاتی و گام به گام تغییر نظام پولی موجود و تأسیس نظام پولطلا با کمترین آسیب اجتماعی را طراحی کرده و آمادگی خود را برای مشورت در حوزه قانون‌گذاری و اجرا اعلام می‌دارد. ظرفیت مکتب اتریش، اندیشمندان جهان اسلام از جمله گروه پولطلای دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی می‌تواند پشتوانه طرح طلا در نسخه بومی ایرانی باشد.

پولطلا چه تأثیری بر اقتصاد کشور خواهد داشت، آیا این طرح با وجود پیچیدگی‌های کنونی اقتصاد قابلیت پیگیری دارد؟

امامی: مهمترین مزیت پولطلا تغییر زمین بازی و ایجاد ظرفیت‌های عملی برای برداشتن گام‌های بعدی بر بستر پولیِ باثبات است. پولطلا زمینه خلق پول تعیین نرخ بهره و نوسانات ارزی را برداشته و جایی برای تورم و رکود اقتصادی باقی نمی‌گذارد.

اهمیت پولطلا آن است که موجب رشد استعدادها و جلوگیری از تمرکز ثروت و همچنین مانع افزایش شکاف طبقاتی می‌شود.

اگر سخن پایانی و جمع‌بندی دارید، بفرمایید:

امامی: همایش پولطلا به دنبال نشان دادن ظرفیت‌های علمی مختلف در این موضوع است. جامعه بشری در شرایط پول اعتباری مورد استثمار و بهره‌کشی نظام سرمایه‌داری قرار گرفته و ثروت مردم جهان، از طریق مکانیزم بانکداری و خلق پول، تاراج می‌شود و در راه تقویت بانک جهانی و دلار دولت آمریکا قرار گرفته است.

ایده پولطلا به این نظام ظالمانه بانکی پایان می‌دهد و چرخش پول و توزیع ثروت میان مردم جهان را عادلانه و به دور از ویژه خواری قرار می‌دهد. به قول لودویک فون میزس، پولطلا پولی عادلانه و پاک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics