قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / کتاب «الرأی الآخر فی الوحده و التقریب» اثر شیخ محمد سند ترجمه شد
کتاب «الرأی الآخر فی الوحدة و التقریب» اثر شیخ محمد سند ترجمه شد

تازه‌های نشر؛

کتاب «الرأی الآخر فی الوحده و التقریب» اثر شیخ محمد سند ترجمه شد

در آستانه هفته وحدت، «نگاهی دیگر به وحدت و تقریب؛ بررسی فقهی و کلامی» ترجمه کتاب «الرأی الآخر فی الوحده و التقریب» اثر آیت‌الله شیخ محمد سند از سوی انتشارات بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چاپ و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، وحدت از اصول اساسی در زندگی مسالمت آمیز جوامع بشری است، که مورد تاکید اسلام است. در فضای وحدت و همدلی می‌توان به پیشرفت‌های معنوی و مادی نائل آمد و از هدر رفتن استعدادها و فرصت‌ها جلوگیری کرد.

اثر حاضر که براساس سلسله مباحث استاد ‌‌‌آیت‌الله سند، از سوی شیخ علی حمودالعبادی تدوین شده و توسط «علی زاهد پور» ترجمه گردیده است، به جنبه‌های گونان «وحدت و تقریب» بر اساس آموزه‌های فقهی و کلامی می‌پردازد.

این اثر در سه فصل تنظیم شده است: فصل اول «نظام وحدت»؛ فصل دوم درباره «نظام تقریب و گفت‌وگو و اتحاد»؛ فصل سوم «نظام هم آهنگ ساز و مطابقت با زمان و مکان».

در صفحه ۸۶ کتاب می‌‌خوانیم: «ما نمی‌توانیم به اسم وحدت میان ادیان یا مذاهب حقوق انسانی را مصادره کنیم یا به آن که حقوقش را مطالبه می‌کند تهمت و نسبت طایفه گری بزنیم یا او را متعصب بر درخواست‌های به حقش بنامیم. میان وحدت و درخواست عدالت در بین طوایف و مذاهب تعارضی نیست؛ زیرا وحدت مبتنی بر عدل و عدالت است و با ظلم و کم فروشی یکی از طرفین به دیگری بنا نمی‌شود».

دکتر علی زاهدپور درباره هدف از ترجمه کتاب «الرأی الآخر فی الوحده و التقریب» می‌نویسد: اینکه آیت‌الله سند معتقد به تقریب باشند و هنگام سخن گفتن از اهداف تقریب، یکی از این اهداف آن را «بسیج توانایی‌های مسلمانان در راستای حمایت از مصالح اسلامی مشترک و هم‌کوشی در استمرار بنای این نهضت و مصالح اسلام» بدانند و بر «زدودن تنش از زبان گفتگو و تحریک نکردن طرف دیگر» تأکید بورزند و با برجسته کردن تهاجم غرب به اسلام، برای مقابله با آن بگویند: «باید در برابر این تهاجم فرهنگی و تمدنی و سیاسی ایستاد. این کار نیز بر پایه‌ی هم‌آهنگی و یکسانی مواضع مشترک از سوی همه‌ی فرقه‌های اسلامی و صف‌بندی فکری آنان حول یک محورِ مورد اتفاق میسر می‌شود. همزمان، سازمان‌های اسلامی نیز باید در برابر این تلاش‌ها مواضعی قاطعانه اتخاذ کنند»؛ این موارد و مشابه آنها برایم جالب بود و سبب شد دست به کار ترجمه‌ی کتاب آیت‌الله سند بشوم.

آشنایی بیشتر با آیت‌الله سند: شیخ محمد سند بحرانی در ماه رجب سال ۱۳۸۲ ق مطابق با ۱۳۴۱ هـ ش در کشور بحرین متولد شد. به سبب نبوغ و استعداد سرشار، پیش از پنج سالگی وارد دبستان شد و در پانزده سالگی دبیرستان را به پایان رساند. سپس با بورس تحصیلی در رشته مهندسی وارد دانشکده «دیوید گیم» لندن شد و پس از یک سال از این دانشکده فارغ التحصیل گردید و سال بعد با گذراندن بعضی از دروس دیگر، به دانشکده تخصصی «امپریال» پیوست.

ایشان بعداز مدتی تحصیلات دانشگاهی را رها می‌کند و به منظور تحصیل علوم دینی و کسب معرفت لازم برای پاسداری از حریم اهل بیت(علیهم السلام) راهی شهر قم می‌شود و در مدت کمی سطوح پایه را طی کرد و در زمانی کمتر از چهار سال، سطوح عالیه را به پایان برساند. ایشان پس از اتمام سطوح عالیه، در درس خارج مراجع و آیات عظام شرکت کرد و از فیوضات علمی آنان بهره‌مند گردید؛ از جمله اساتید ایشان می‌توان به آیات عظام میرزا‌هاشم آملی، سید محمدرضا گلپایگانی، میرزاجواد تبریزی، سید محمد روحانی و آیت‌الله حسین وحید خراسانی اشاره کرد.

شیخ محمد سند به پیشنهاد مرحوم آیت‌‌الله سیدمحمد روحانى به تدریس خارج فقه و اصول در قم پرداخت و اخیراً به درخواست برخی از مراجع نجف اشرف به آنجا عزیمت کرد و به عنوان استادی موفق مشغول تدریس خارج فقه و اصول و تفسیر و عقاید می‌باشد و عده زیادی از طلاب در جلسه درس ایشان حاضرند.

از ایشان آثار زیادی در موضوعات مختلف به چاپ رسیده که کتاب حاضر ترجمه یکی از آنها است. «اصول استنباط العقاید فی نظریه الاعتبار»، «الشعائر الحسینیه»، «العقل العملی»، «فقه المصارف و النقود»، «مقامات فاطمه الزهرا فی الکتاب و السنه»، «الرجعه بین الظهور و المعاد»، «اسرار زیاره الاربعین»، «بحوث فی مبانی علم الرجال»، «نفحه الخطباء»، «فقه الطب و التضخم النقدی» برخی از آثار آیت‌الله سند می‌باشد.

گفتنی است، چاپ اول کتاب «نگاهی دیگر به وحدت و تقریب؛ بررسی فقهی و کلامی» تالیف استاد شیخ محمد سند بحرانی با ترجمه علی زاهدپور به قیمت ١٣٠٠٠٠ ریال به تازگی از سوی انتشارات بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به زیور طبع آراسته شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه اثر یادشده به فروشگاه بوستان کتاب و یا نمایندگی‌های آن مراجعه کنند و یا از طریق فروشگاه آنلاین بوستان کتاب تهیه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics