قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / کنسرت‌ها در شهر مشهد متناسب با هویت زیارتی آن باشد
کنسرت‌ها در شهر مشهد باید متناسب با هویت زیارتی آن باشد

عضو شورای سردبیری شبکه اجتهاد در برنامه تلویزیونی «زاویه»:

کنسرت‌ها در شهر مشهد متناسب با هویت زیارتی آن باشد

علی الهی‌خراسانی با بیان اینکه ما مخالف صد در صد برگزاری کنسرت در شهرهای زیارتی نیستیم، تأکید کرد: مردم مشهد همانند مردم دیگر شهرها نیازمند موسیقی حلال هستند اما باید در قالب یک کنسرت براساس هویت شهر زیارتی تأمین شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، برنامه زاویه کاری از گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهارم سیما، مطابق معمول هر هفته، چهارشنبه شب ۱۷ شهریورماه ‌با حضور دکتر مسعود کوثری، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه موسیقی، فرهنگ و رسانه، دکتر حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و رئیس موسسه مطالعات و تحقیق اسلامی فتوح اندیشه و حجت‌الاسلام والمسلمین علی الهی خراسانی، پژوهشگر فقه اجتماعی و عضو شورای سردبیری شبکه اجتهاد با موضوع «موسیقی در ایران و پیامدهای اجتماعی آن» روی آنتن رفت.

مدافع موسیقی حلال، سالم و در جهت زندگی متعالی و رشد یافته انسان هستیم

علی الهی خراسانی، پژوهشگر فقه اجتماعی در این برنامه با اشاره به اینکه موسیقی از کنسرت جداست و موسیقی یکی از جلوه‌های هنر است، گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند:

هنر امری تشریفاتی نیست بلکه عجین شده با زندگی انسان و مردم و در هیچ کشوری حتی در جمهوری اسلامی موسیقی که بخشی از هنر است، حذف شدنی نیست.

عضو شورای سردبیری شبکه اجتهاد با اشاره به اینکه باید مدافع موسیقی حلال، سالم و در جهت زندگی متعالی و رشدیافته انسان باشیم، افزود: کنسرت یک پدیده رشد یافته فرهنگی معاصر است و زمینه‌ای برای بیان این هنر است و تمام فقها موسیقی که مناسب مراسم گناه و فسق و فجور باشد را حرام دانسته‌اند و تشخیص این موسیقی نیز برعهده عرف است.

الهی خراسانی با بیان اینکه میان شهر زیارتی از شهر غیرزیارتی تفکیک قائل می‌شویم، گفت: این تفکیک به معنای آن نیست که در شهر زیارتی حلال خدا اتفاق می‌افتد و در غیر زیارتی حرام خدا رخ می‌دهد زیرا این سکولاریسم فرهنگی می‌شود یعنی به دنبال آن نیستیم که مشهد واتیکان شود و شهرهای دیگر لاس وگاس، چراکه حلال خدا در تمام کره زمین حلال خداست.

«موسیقی در ایران و پیامدهای اجتماعی آن»

این پژوهشگر فقه اجتماعی با بیان اینکه در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی باید مؤلفه‌های منطقه‌ای و بومی را در نظر بگیرید، تصریح کرد: زمانی که کنسرت بناست در شهر زیارتی مشهد برگزار شود مؤلفه‌هایش فرق می‌کند؛ یعنی مجوزی که برای کنسرت می‌دهیم باید فرق کند که برای شهر مشهد صادر می‌شود یا مکان دیگری و دلیل آن حفاظت هویت‌های شهر است.

وی ادامه داد: در شهر زیارتی تمام جلوه‌های هنری باید رعایت شود. من موافق برگزاری کنسرت در مشهد هستم، اما باید معطوف به مفاهیم زیارت باشد و مؤلفه‌های لباس خواننده، شعر، موسیقی، محتوا، طراحی صحنه و مخاطبان، در آن دیده شود.

کنسرت‌ها در شهر مشهد باید متناسب با هویت زیارتی آن باشد

علی الهی خراسانی در ادامه این بحث تصریح کرد: باید به نیازهای مردم نیز توجه کرد و باید ذائقه‌های آنان را رشد داد و معتقدم صداوسیما در برهه‌ای از زمان ذائقه مردم را خدشه‌دار کرد.

وی با بیان اینکه ما مخالف صد در صد برگزاری کنسرت در شهرهای زیارتی نیستیم، تأکید کرد: مردم مشهد همانند مردم دیگر شهرها نیازمند موسیقی حلال هستند اما باید در قالب یک کنسرت براساس هویت شهر زیارتی تأمین شود.

موافق نظارت‌های بیشتر برای کنسرت در شهرهای مذهبی هستم

الهی خراسانی در واکنش به این بحث گفت:‌ موافق این نظارت‌ها هستم زیرا برای برگزاری کنسرت در شهرهای مذهبی دغدغه‌هایی وجود دارد که باید با گفتگو برطرف شود زیرا شهرهایی همچون مشهد دارای هویت خاصی هستند و برگزاری کنسرت نباید هویت این شهرها را خدشه‌دار کند.

احکام الهی براساس زمان و مکان تغییر می‌کند

همچنین در این برنامه تلویزیونی، حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار، با اشاره به اینکه احکام الهی دارای قید زمان و مکان است، افزود: براساس آیات قرآن کفار حق ورود به مکه و مدینه را ندارند اما در شهرهای دیگر اسلامی می‌توانند وارد شوند یا در داخل مسجد احکامی داریم که داخل مسجد حکم حلال یا حرام است اما در بیرون این‌گونه نیست.

وی با بیان اینکه مصداق حریم یکی داخل خود حرم است، افزود: داخل خود حر می‌توان موسیقی حرام نواخت؟

کنسرت بستری برای ابتذال است

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: کسی با موسیقی مشکلی ندارد بلکه با کنسرت مبتذل مشکل داریم، البته کنسرت علت ابتذال نیست بلکه بستری برای ابتذال است همان‌طور که ساحل بستری برای تفریح است و حرم بستری برای عبادت؛ اما ممکن است در ساحل عبادت صورت گیرد یا در حرم فردی گناه کند.

وی اضافه کرد: کنسرت از فرهنگ دیگری وارد کشور ما شده است و باید در فرهنگ ما هضم شود و مدیریت شود زیرا ذات کنسرت برای عالم دین نیست و محل اختلاط زن و مرد و بستری برای گناه است

مردم شهرهای مذهبی هم نیاز به نشاط دارند

نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه برنامه گفت: خراسان مکتب و پایگاه مهم موسیقی کشور بوده و میراث موسیقی کشور است و شخصیت‌های مهمی در این شهر بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مسجد و حرم مکان‌هایی انتخابی هستند، بیان کرد: ما در مسجد و حرم که زندگی نمی‌کنیم زیرا یکی از شئون زندگی نماز، عبادت و زیارت است و آن را انتخاب می‌کنیم اما فردی که در شهر زیارتی به دنیا آمده، گناهی نکرده است و آن هم نیاز به نشاط و تفریح دارد.

همچنین دکتر مسعود کوثری، استاد دانشگاه تهران در تکمله مباحث مطروحه گفت: مشهد، آقای شهرهای کشور و قم، بانوی شهرهاست و موافق این بحث هویتی هستم و در این مسئله، هم عرف موسیقی و هم عرف دینی مهم است اما باید گفت آیا امروز هویت شهر مشهد با موسیقی در حال خدشه خوردن است یا با تأسیس مال که مردم برای دیدن برندهای مطرح لباس، کفش، لوازم آرایشی و خانه در مشهد جمع می‌شوند و هویت شهر مشهد بواسطه توریستی شدن در حال از بین رفتن است؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics