قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / گزارشی از آیین اعطای جایزه اقتصاد اسلامی شهید صدر
گزارشی از آیین اعطای جایزه اقتصاد اسلامی شهید صدر

گزارشی از آیین اعطای جایزه اقتصاد اسلامی شهید صدر

در آیین اعطای جایزه اقتصاد اسلامی شهید صدر به پاس تلاشهای علمی در ارائه کتب و مقالات برجسته و ارائه مدلهای عملیاتی بانکداری اسلامی این جایزه به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان اعطا شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام دکتر سیدعباس موسویان از طراحان اسناد خزانه اسلامی برای جلوگیری از استقراض دولت از بانک مرکزی و قرارداد تسهیلاتی مرابحه برای جلوگیری از انجام معاملات صوری است.

موسویان تاکنون ۳۷جلد کتاب و ۱۵۰مقاله در زمینه اقتصاد اسلامی به رشته تحریر درآورده و ۲۸جایزه علمی از جمله دو جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و پنج جایزه کتاب سال حوزه را به دست آورده است.

توکلی: شهید صدر پدر اقتصاد اسلامی است

بنابراین گزارش، محمدجواد توکلی پنج‌شنبه گذشته در آیین اعطای جایزه اقتصاد اسلامی شهید صدر که در قم برگزار شد، به شخصیت علمی شهید صدر اشاره کرد و اظهار داشت: در خصوص شهید صدر کم کاری‌هایی زیادی هم در دانشگاه و هم در حوزه صورت گرفته است. شهید صدر پدر اقتصاد اسلامی است و در این زمینه نظریات مختلفی دارد.

توکلی افزود: مورخان و اندیشمندان اقتصادی همواره بر روی توانایی و نبوغ شهید صدر تاکید کرده اند که نشان از جایگاه ایشان در اقتصاد اسلامی است. نام شهید صدر باید همواره زنده باشد و همین مهم یکی از اهداف برگزاری دومین دوره جایزه اقتصاد اسلامی شهید صدر است.

دبیر دومین دوره جایزه اقتصاد اسلامی شهید صدر تصریح کرد: اولین دوره این جایزه در سال ۱۳۹۵ برگزار شد و امروز هم دومین جایزه شهید صدر اهدا می‌شود. بر اساس بررسی هیئت داوران دومین جایزه به حجت‌الاسلام موسویان اهدا می‌شود که دارای تحقیقات و تالیفات گسترده‌ای در زمینه اقتصاد اسلامی است.

توکلی بیان داشت: تاکنون ۳۷ کتاب ، ۱۴۹ مقاله و بیش از ۶۰ مقاله در مجلات تخصصی از ایشان منتشر شده است.علاوه بر این ۲۷ جایزه علمی نیز تاکنون دریافت کرده اند که نشان از توانایی ایشان در این زمینه دارد.

موسویان: رویکرد اثباتی در مباحث اقتصادی باید عملیاتی شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان در این مراسم، ضمن تبریک سال جدید و اعیاد شعبانیه اظهار داشت: شهید صدر نعمت بزرگی برای شیعه و بشریت بود اما قدر ایشان به اندازه‌ای کافی شناخته نشده است. معرفی افکار و دیدگاه‌های ایشان یکی از مهترین رسالت‌های اصلی ما است.

موسویان با اشاره به آثار شهید صدر، افزود: در آثار ایشان می‌توان مشاهده کرد که قراردادهای بانکی به خوبی بررسی شده و اشکالات قراردادها را مشخص کرده و در جاهایی که امکان اصلاح نبوده الگوی مناسبی را ارائه داده است.

وی بیان داشت: واقعا چقدر توانسته ایم ایشان را به مردم کشور خودمان معرفی کنیم که این نشان از کم کاری ما در این زمینه است. همت والای شهید صدر باید سرلوحه کارها قرار بگیرد انصافا حجم کارهایی که از ایشان به یادگار مانده است نشان از فعالیت‌های گسترده ایشان دارد.

موسویان اقتصاد اسلامی را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: در عرصه‌ای مباحث اقتصاد اسلامی کارهای عملیاتی زیادی داریم که هنوز روی زمین باقی مانده است.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی تاکید کرد: در مباحث مختلف اقتصاد کشور هنوز اقدامات خوبی صورت نگرفته است که باید این کوتاهی جبران شود.

وی افزود: رویکرد اثباتی باید در حوزه به جریان بیفتد تا مشکلات و نقدهایی که به اقتصاد کشور وارد است با مدل‌ها و الگوهای اثباتی جدید برطرف شود.

موسویان همچنین ابراز داشت: نکته‌ای مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم اهمیت کارگروهی است که باید در پژوهش‌های اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد. قطعا با استفاده از روش‌های نوین و بهره گیری از کار گروهی، نتیجه ی کار متفاوت و تاثیرگذار خواهد بود.

نظری شاهرودی: قبول کنیم حوزه و دانشگاه بر روی اقتصاد ایران کار علمی نکرده‌اند

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری شاهرودی نیز در این مراسم با اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد کشور، اظهار داشت: در اقتصاد ایران کار علمی نشده است اما در مقابل دانشگاه آکسفورد کرسی را به نام اقتصاد ایران راه اندازی کرده و شناخت خوبی از اقتصاد ایران به دست آورده است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته شورای امنیت ۷ تحریم را علیه کشورمان وضع کرده بود که با بررسی این تحریم‌ها مشاهده می‌کنیم که شناخت خوبی از اقتصاد ایران دارند به طوری که گلوگاه‌های اقتصادی را شناخته اند. دشمن اقتصاد ایران را به خوبی شناخته و کار علمی را روی آن صورت داده است.

نظری شاهرودی افزود: تحریم‌های آمریکا بر اساس اطلاعاتی که از دانشگاه آکسفورد داده می‌شود وضع شده است به همین دلیل با شناخت دقیق اقتصاد ایران همراه است.

عضو پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: باید بر روی اقتصاد اسلامی کار کنیم اما در گام اول باید مبنای اقتصاد اسلامی را مشخص کنیم و در گام دوم وضعیت اقتصاد ایران را در این مسیر ارزیابی کنیم. در گام سوم سیاست‌های اقتصادی را مشخص کرده و راه حل‌های آن را نیز مشخص کنیم.

نظری شاهرودی خاطر نشان کرد: اقتصاد ایران باید شناخته شود و باید این مهم را باید قبول کنیم که دانشگاه و حوزه بر روی اقتصاد ایران کار علمی نکرده اند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به عنوان رکن سیاست‌های اقتصادی باید مورد توجه قرار گرفته و با مبانی درست در اقتصاد کشور اجرایی شود.

محقق نیا: باید مدل‌هایی دینی را در شرایط امروز عرضه کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد محقق نیا نیز در آیین اعطای جایزه اقتصاد اسلامی شهید صدر، طی سخنانی با اشاره به فعالیت‌های انجمن علمی اقتصاد اسلامی اظهار داشت: این انجمن توسط هیات موسس و با همراهی چند تن از نخبگان امروز اقتصاد اسلامی در سال ۸۲ بنا نهاده شد و در این مدت ۸ دوره انتخابات و هیات مدیره داشتیم که بنده نیز در دوره هشتم همراه سایر اعضای جدید هیات مدیره انتخاب شدم و با اعتماد اعضا و هیات مدیره مسئولیت اداره انجمن بر عهده من قرار گرفت.

رئیس انجمن علمی اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز مردم از حوزه‌های علمیه توقع حل مشکلاتشان را دارند و ما هم باید به این مهم پاسخ دهیم. باید مدل‌هایی دینی را در شرایط امروز عرضه کنیم، در این زمینه باید تمام تلاش خودمان را انجام دهیم و فرمول‌های صحیحی را در اختیار جامعه قرار دهیم.

بنابر گزارش حوزه، این استاد و پژوهشگر اقتصاد اسلامی تصریح کرد: مسیر کنونی اقتصاد ایران نیازمند بازنگری دارد و باید راه حل‌های علمی را برای اصلاح آن‌ها ارائه دهیم.

محقق تاکید کرد: امروز تعداد اقتصاد دان‌های حوزه هر روز افزایش می‌یابد به طوری که اعضای انجمن هم اکنون ۸۰ نفر است و قطعا در آینده‌ای نزدیک این تعداد سه رقمی خواهد شد. انجمن در زمینه‌های مختلف توانسته به موفقیت‌های بسیاری دست یابد و گام‌های موثری را برداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics