قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / گفتمان علمی بدون تشنج میان مذاهب اسلامی حیاتی است/ وضعیت مناسب اقلیت‌های مذهبی در ایران
گفتمان علمی بدون تشنج میان مذاهب اسلامی حیاتی است/ وضعیت مناسب اقلیت‌های مذهبی در ایران

استاد سند:

گفتمان علمی بدون تشنج میان مذاهب اسلامی حیاتی است/ وضعیت مناسب اقلیت‌های مذهبی در ایران

استاد حوزه علمیه نجف معتقد است: دیدگاه اسلام این نیست که وحدت ظاهری میان مسلمانان وجود داشته باشد، بلکه ضرورتی است که از سوی پیامبر اسلام بیان شده است و باید از ضرورت‌های مشترک همه مذاهب حفاظت کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد محمد سند، از علمای و اساتید حوزه علمیه نجف، درباره جایگاه وحدت در دین اسلام به «ایکنا» گفت: وحدت فتوای مذاهب نیست، بلکه در دایره ضرورت‌های بیان‌شده از سوی پیامبر(ص) است. البته فقها در بیان ضرورت‌های دینی سهیم هستند و این از ضرورت‌های مسلمانان است، همانگونه که هر کسی که شهادتین را بگوید در دایره مسلمانان قرار دارد. مسائلی نظیر حرمت خون، پول و عرض مسلمان نیز از فتاوای مذاهب و در صلاحیت فقها نیست، ایمان داشتن نیز مورد فتوای اجتهاد ظنی فقها نیست، بلکه از ضروریات مسلمانی است. ما حدود بیست تا سی جلسه برگزار کردیم و تذکر دادیم که مباحثی همانند وحدت نه تنها از ضروریات مذهب شیعه بلکه از ضروریات همه مذاهب است، اما گاهی در مورد ضرورت‌های دین اسلام و ضرورت‌های مذاهب و اجتهاد غفلت می‌شود.

وضعیت مناسب اقلیت‌های مذهبی در ایران

استاد سند با بیان اینکه نباید مذاهب اسلامی به رژیم‌های بیگانه وصل باشند، گفت: اگر به وضعیت حقوق اقلیت‌های مذاهب اسلامی در ایران توجه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که چنین حقوقی برای اقلیت‌ها در عربستان وجود ندارد؛ مثلاً شیعیان حق خرید زمین در ریاض یا ساختن مسجد در پایتخت عربستان و مدینه و مکه را ندارند. بنابراین باید توجه کرد که اقلیت‌های مذهبی در ایران از آزادی فراوانی برخوردار هستند. چنین آزادی را در مصر هم مشاهده نمی‌کنیم. لذا اقلیت‌های ساکن در ایران مراقب باشند که کاری نکنند منافع دشمنان اسلام تأمین شود.

وی در ادامه بیان کرد: باید گفتمان علمی بدون تشنج در میان مذاهب اسلامی وجود داشته باشد. البته تفاوت‌های سیاسی و عقیدتی در میان مذاهب امری طبیعی است، اما هر اقلیتی که در کشوری زندگی می‌کند باید نظم و امنیت آن کشور را نیز مورد توجه قرار دهد و به وطن خود پایبند باشد. برخی ادیان که در مدینه زندگی می‌کردند و به پیامبر(ص) وفا نداشتند بر اساس وحی خدا از آنجا دور شدند. بنابراین در کنار وحدت باید مسائلی نظیر شهروندی مشترک و منافع مشترک را نیز مد نظر داشته باشیم.

دیدگاه اسلام درباره وحدت

استاد حوزه علمیه نجف یادآور شد: دیدگاه اسلام این نیست که وحدت ظاهری وجود داشته باشد، بلکه ضرورتی است که از سوی پیامبر اسلام بیان شده است و باید از ضرورت‌های مشترک همه مذاهب حفاظت کرد. بنده بیش از ۲۵ سال قبل کتابی را در زمینه اهمیت وحدت چاپ و بیان کردم که باید مسائل را در مورد وحدت با جدیت و بدون تعارف بیان کرد تا فتنه‌ها خاموش شود، چراکه اختلاف مورد پسند هیچ مذهبی نیست، اما برای تحقق وحدت باید اقدامات جدی‌تری انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics