قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آموزش و پژوهش فقه و اصول / رشته‌های آموزش فقهی / معرفی رشته‌ها و گرایش‌ها: فقه و حقوق حنفی

معرفی رشته‌ها و گرایش‌ها: فقه و حقوق حنفی

 

نام رشته: فقه و حقوق حنفی

مرکز ارائه دهنده:

دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشکده فقه و حقوق مذاهب اسلامی

مقطع:

کارشناسی

واحد:

نظری

تعداد واحد:

توضیحات اضافی:

دارد

فقه حنفی جایگاه خاصی در جهان اهل سنت دارد. تقریبا پیروان این فقه در دنیا بیش از سایر مذاهب اند و اکثر حاکمان کشورها طبق فقه حنفی قضاوت می کنند. و در واقع می توان گفت که فقه حنفی از مدت ها قبل به رسمیت شناخته شده است. شایان ذکر است که در محاکم به این فقه بیشتر توجه شده و هم اکنون نیز در اکثر کشورها فقه حنفی حاکمیت دارد به این معنی که در محاکم طبق آن قضاوت می شود.
طبق گفته اکثر علما اولین کسی که از علمای متقدم درباره حقوق بین الملل کتاب نوشته محمد بن حسن شیبانی است که شاگرد امام ابوحنیفه است و کتاب های زیادی دارد. حال اینکه فقه حنفی از نظر رأی بسیار مشهور است (تفکر و تعقل) با بسیاری از قوانین امروزی نزدیکی تنگاتنگی دارد. دروس پایه و تخصصی
در واقع دروس پایه این رشته با بقیه رشته های فقه و حقوق این دانشگاه تفاوتی ندارد. فقط تفاوت در ارائه دروس تخصصی است که در تدریس این دروس هم مسئله مهم استاد است.
کتاب هایی که ملاک هستند و استاد باید پیرامون آن ها مطالعه داشته باشد و آن ها را تدریس کند، کتاب های بسیار ارزشمندی هستند مثلا ملاک اصلی ما کتاب هدایه است که تقریبا در تمام حوزه های علمیه اهل سنت و در اکثر دانشگاه هایی که فقه اهل سنت تدریس می شود، این کتاب ملاک است. مضافا اینکه در این دانشگاه از کتاب های دیگری نیز استفاده می کنیم.
کتاب فقه الحنفی و ادله الفقه الحنفی فی صوبه الجدید نیز از جمله کتاب هایی است که مورد استفاده قرار می گیرند، اما در عین حال که این کتاب ها را ملاک قرار می دهیم، سطر به سطر آن ها تدریس نمی شود. بلکه بسته به نیاز دانشجویان، مقتضیات زمان و پسوند حقوقی که با این رشته ها لحاظ شده است، مباحث مورد نیاز تدریس می شود. مثلا کوشش شده اوزان و مقیاس هایی که در کتاب های گذشته مطرح شده و با مقیاس های موجود همخوانی ندارد با مقیاس روز بیان کنیم

زمینه های تبحر فارغ التحصیلان
فقه حنفی ذاتاً با قوانین امروزی نزدیکی دارد و در احوال شخصیه هیچ تفاوتی بین رشته هایی که در دانشگاه های معتبر کشور در رشته حقوق تدریس می شوند با فقه حنفیه مشاهده نمی شود. به جز قسمت عبادات که آن هم در یک ترم تدریس می شود. بقیه مباحث از قبیل معاملات و… در واقع با حقوق همخوانی دارد باید گفت که، افرادی که این رشته را خوب بخوانند اگر بخواهند در رشته های حقوقی وارد شوند مهارت خاصی پیدا می کنند. همچنین آنها می توانند در آموزش و پرورش و در ثبت اسناد مشغول به کار شوند، حتی اگر کسی بخواهد خود را جزو سلک روحانیت درآورد، با چند سال اضافه تحصیل در حوزه می تواند روحانی شود.

کارشناسی فقه حنفی در کشور
در سطح کشور به جزء حوزه علمیه که مدرک آن هم زیاد رسمی نیست تنها همین دانشگاه است که تا سطح کارشناسی این رشته را ارائه می دهد.

کیفیت ادامه تحصیل
فعلا سه رشته برای کارشناسی ارشد با عنوان فقه مقارن و حقوق اسلامی در دانشگاه مذاهب اسلامی در نظر گرفته شده است و دانشجو پذیرش می کند و این مقطع هم مختص به یک رشته نیست. چون کار تحقیقاتی است و کار تحقیقاتی هم تکمیل نمی شود مگر با مطالعه. با ارائه فقه مقارن، شخص می تواند از فقه شافعی، فقه حنفی، فقه مالکی و فقه جعفری آگاه شود. در واقع عالم کسی است که هم نظرات مذهب خود را بداند هم نظریات دیگران را با استدلال بفهمد. که این مسأله هم تنها در فقه مقارن میسر است.

دروس پایه
زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ تقریب، جهان اسلام در عصر حاضر، منطق، صرف و نحو، علوم بلاغی، روش تحقیق، زبان تخصصی، آشنایی با علوم اسلامی، آشنایی با ادیان، تفسیر عمومی، کلیات علم حقوق.

دروس تخصصی
فقه، اصول فقه، فقه مقارن، اصول فقه مقارن، حقوق تطبیقی، حقوق جزای عمومی اسلام، حقوق جزای اختصاصی اسلام، آیین دادرسی در اسلام، حقوق بین الملل اسلام، قواعد فقه، حقوق تجارت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics