قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم: اداره حج به نهادی اسلامی متشکل از شورای کشورهای اسلامی سپرده شود

مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم: اداره حج به نهادی اسلامی متشکل از شورای کشورهای اسلامی سپرده شود

مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در پی فاجعه منا، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: سازمان همکاری‌های اسلامی می‌خواهیم اداره حج را به نهادی اسلامی متشکل از شورای کشورهای اسلامی که دارای شمار زیادی از حجاج هستند واگذار کند.

به گزارش شبکه اجتهاد، مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم طی فاجعه دلخراش منا و بی‌کفایتی دولت عربستان در اداره مناسک حج بیانیه‌ای صادر نمود. در این بیانیه آمده است: فاجعه مصیبت بار منا که در آن جمع کثیری از ضیوف الرحمان و مومنان مهاجر الی الله از کشورهای گوناگون که در سرزمین مقدس جان باختند اندوهی سنگین در جهان اسلام پدید آورد و عید بزرگ مسلمانان جهان را به عزا تبدیل کرد. در میهن عزیز ما نیز ده‌ها خانواده که مشتاقانه در انتظار عزیزان خود بودند، اکنون به عزای آنان نشسته‌اند. مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، این حادثه اندوه بار را به روح مطهر حضرت رسول اعظم(ص) و به ساحت مقدس ولی الله الاعظم حضرت صاحب الزمان(عج) که صاحب عزای اصلی است و به همه بازماندگان و عزاداران در سراسر جهان اسلام به‌ویژه در ایران عزیز تسلیت عرض می‌کند و رحمت خاصه خداوند غفور و رحیم و شکور را برای این میهمانان گرامی‌اش و شفای عاجل آسیب دیدگان و مجروحان را از درگاه عطوفتش مسئلت می‌کند.

پیگیری این مسئله نباید از حوادث منطقه و تنش‌ها و درگیری‌های سیاسی متاثر شود و حقوق حجاجی که جان باخته‌اند و یا مجروح شده‌اند ضایع شود. نظام سعودی بنا به فرموده ولی امر مسلمین جهان آیت‌الله خامنه‌ای موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه و فاجعه تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده حق و انصاف عمل کند.

فجایع پی در پی(در سال ۱۹۹۰ که در اثر آن ۱۴۲۶ نفر از حجاج جان خود را از دست دادند و در سال ۲۰۰۴ تعداد ۳۴۴ از حجاج جان خود را از دست دادند و در سال ۲۰۰۶ تعداد ۳۶۰ نفر جان خود را از دست دادند و…) نشان می‌دهد که مشکلی جدی در اداره، برنامه‌ریزی و مقدمات اجرایی وجود دارد. فاجعه اسفبار اخیر نیز باید مود تحقیق قرار گرفته و کمیته تحقیقی تشکیل شود از کشورهایی که در این فاجعه آسیب دیده‌اند و به ویژه کشورهایی که بیشترین آسیب دیدگان را دارند مثل، ایران، نیجریه و مغرب در آن نمایندگانی داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که تحقیق به‌صورت علمی و دقیق انجام می‌شود و کسی قصد پوشاندن حقایق را ندارد. به ویژه با وجود فجایع و حرکت‌های مرموزانه سعودی‌ها پس از این واقعه رقت‌انگیز که موجب جان باختن انسان‌های بی گناه زیادی شده، نشان از آن می‌دهد که عربستان سعودی مقصر است.

مجمع نمایندگان از سازمان همکاری‌های اسلامی می‌خواهد اداره حج را به نهادی اسلامی متشکل از شورای کشورهای اسلامی که دارای شمار زیادی از حجاج هستند واگذار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics