قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حکام عربستان به جای فرافکنی، با عذرخواهی مسئولیت خود را بپذیرند

حکام عربستان به جای فرافکنی، با عذرخواهی مسئولیت خود را بپذیرند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به فاجعه بزرگ منا، تأکید کردند: دنیای اسلام سؤالات زیادی در این خصوص دارد و حکام عربستان به جای فرافکنی، باید با عذرخواهی از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار، مسئولیت خود را در حادثه سنگین منا را بپذیرند.

به گزارش شبکه اجتهاد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در ابتدای جلسه درس خارج فقه در سخنانی با اشاره به فاجعه بزرگ منا، گفتند: دلهاى ما پر از اندوه و پر از غم است به‌خاطر این حادثه‌ى تلخى که در منا اتّفاق افتاد و به‌معناى واقعى کلمه عید را عزا کرد. هر سال در موسم حج، مثل این روزهایى که اعمال حج و مناسک حج تمام شده است، کشور در یک شادى عمومى قرار دارد؛ حاجى‌ها برمیگردند، خانواده‌ها خوشحالند؛ پدرانشان، فرزندانشان، همسرانشان مى‌آیند؛ خانواده‌ها خوشحالى میکنند که [حاجیانشان‌] آمدند، حج گزاشتند، موفّق شدند. هر سال این‌جور است؛ اوقات شادى است. امسال این اوقات شادى تبدیل شده به اوقات غم.

معظم‌له با بیان اینکه در بسیارى از استانهاى کشور، عدد کشته‌شدگان و جانباختگان بالا است و جنازه‌ها را باید بیاورند؛ گفت: دلها واقعاً در این ایّام داغدار است. انسان نمی‌تواند لحظه‌اى خود را از این غم فارغ بداند و دائم در این چندروزه این غم در دلهاى ما و دیگران سنگینى میکند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: آنچه حالا نتیجه باید گرفت، این است که مسئولیّت این حادثه‌ى سنگین و این فاجعه‌ى بزرگ بر دوش حکّام عربستان است؛ باید مسئولیّتشان را قبول کنند نسبت به این قضیّه، اینکه فرافکنى کنند و دائم این [و آن‌] را متّهم کنند و مدام خودشان از خودشان تعریف کنند کارهایى نیست که به جایى برسد؛ این فعّالیّتهاى عقیمى است. بالاخره دنیاى اسلام سؤال دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه دادند: بیش از هزار کشته از کشورهاى مختلف اسلامى در یک حادثه‌اى، شوخى است؟ از کشور ما هم خدا میداند چند صد کشته! حالا مفقودین هنوز معلوم نیست کجا هستند؛ ممکن است عدّه‌ى بسیارى از اینها [جزو] جان‌باختگان باشند. چند صد کشته در یک حادثه -حادثه‌ى حج- چیز کوچکى است؟ شوخى است؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: دنیاى اسلام باید براى این فکر کند؛ و اوّلین مطلب هم همین است که سعودى‌ها باید بپذیرند مسئولیّت خودشان را، و به لوازم این پذیرشِ مسئولیّت باید عمل بشود. اینکه به جاى عذرخواهى از امّت اسلامى و به جاى عذرخواهى از خانواده‌ها، شروع کنند مدام همین‌طور حرف زدن به این و آن و متّهم کردن و مانند اینها، راه به جایى نخواهد برد و ملّتها به‌طور جدّى دنبال میکنند؛ این قضیّه فراموش نخواهد شد. امیدواریم ان‌شاءاللَّه خداوند خیرْ مقدّر کند.

برای شنیدن صوت اینجا کلیک کنید.
برای مشاهده تصاویر اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics