رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: اینکه حجاب نماد زن انقلابی است باعث میشود که هر کس انگیزه مقابله با انقلاب دارد، سراغ حجاب میرود و فردا اگر حاکمیت از بحث حجاب کوتاه آمد، به منزله شکست انقلاب قلمداد میشود و من این سخن را به رهبر معظم انقلاب عرض کردم. ایشان به بنده حاشیه زدند که گویا تصور کردید که ما حجاب را به امری نمادین تبدیل کردیم، در حالی که جریانات چپ، حجاب را به امری نمادین تبدیل کردهاند که شکست حجاب را به مثابه شکست انقلاب قلمداد کنند؛ من بعد از مطالعه درباره این موضوع به این نتیجه رسیدم که حق با رهبر معظم انقلاب است.
به گزارش شبکه اجتهاد، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد در نشست «نقش کنشگران فمینیسم بر وضعیت حجاب در ایران» که در مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد، با بیان اینکه نخستین چالش انقلاب اسلامی بعد از پیروزی، حجاب بود، عنوان کرد: امام خمینی (ره) در صبح ۱۵ اسفند در فیضیه این را یادآور شدند که زنان باید با حجاب اسلامی به محیط کار بروند.
وی افزود: این مطلب را کیهان منعکس کرد و در دو روز مانده به روز جهانی زن، در بین زنان نگرانی ایجاد کرد، طرفداران سلطنت و تعدادی از زنان مارکسیست هم موضوع مناسبی برای ایجاد چالش پیدا کردند.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: در دهه ۱۳۳۰ گروهی از دانشجویان و دانش آموزان ایرانیان خارج از کشور کنفدراسیونی راه انداختند که مرکب از افراد ملی گرا و افراد چپ بود.
زیبایی نژاد مطرح کرد: در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ که اوج جریانات فمینیستی موج دوم در اروپا و آمریکا بود، این زنان کنفدراسیون پیشنهاد دادند که موضوع زنان در کشور را در اولویت قرار دهیم و در سال ۵۵ اولین ویژه نامه اینها درباره وضعیت زنان ایران منتشر میشود.
وی تاکید کرد: از چند ماه قبل از پیروزی انقلاب تا چند ماه بعد، کمونیستها وارد کشور شده بودند تا کار را به دست بگیرند، این نگرانی در بین انقلابیون وجود داشت که نکند انقلاب به بیراهه رود.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده خاطرنشان کرد: تعدادی از زنان چپ مارکسیست به طور جداگانه از تشکلهای خود گروههایی با دغدغههای زنانه راه انداختند.
حساس شدن فمینیستهای داخلی بعد از سخنرانی ۱۵ اسفند امام خمینی(ره)
زیبایی نژاد با بیان اینکه بعد از سخنرانی امام در ۱۵ اسفند اعضای خانم اتحادیه ملی زنان حساس میشوند، مطرح کرد: بعد از این واقعه خبرنگاران فمینیست غربی وارد کشور میشوند تا وضعیت لحظه به لحظه مبارزه زنان علیه حکم امام را منعکس کنند.
وی ادامه داد: در ۱۷ اسفند تعدادی از دانشجویان علیه حجاب اجباری تحصن کردند و در روز بعد هم ادامه پیدا میکند که تعداد این افراد طبق گزارشها قریب به ۸ هزار نفر بود.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: برخی از شخصیتها مانند آیتالله طالقانی در ۱۹ اسفندماه به فلسفه حجاب پرداخت و در نهایت بیان کرد که قرار نیست حجاب توسط حکومت اجباری شود، در روز بعد امام این بحث آیتالله طالقانی را تایید کردند، اما توجهها را به فلسفه حجاب جلب کردند، اما اینگونه منکس میشود که امام گفتند حجاب اجباری نیست.
زیبایی نژاد اضافه کرد: در این زمان فمینیستهای خارج از کشور برای متقاعد کردن دولت ایران برای نبودن حجاب اجباری وارد کشور شدند.
وی ابراز کرد: ذهنیت فمینیستهای غربی از ایران همان ذهنیت متاثر از شرق شناسی است و نمیتوانند تصور کنند که با اینکه حجاب برای زنان ایرانی وجود دارد، اما بعد از انقلاب بر خلاف قبل از انقلاب زنان به عرصه اجتماعی ورود جدی میکنند.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده بیان کرد: بعد از دو سال مسکوت ماندن مسئله، در سال ۵۹ گزارشی به امام میرسد که زنان به صورت برهنه در تفرج گاهها حضور پیدا میکنند، بعد از این واقعه امام به صورت جدی ورود میکنند که شورای زنان قانون ورود با حجاب زنان به ادارات را تصویب میکند و دادستانی هم دنباله این جریان را میگیرد.
زیبایی نژاد اظهار داشت: در پاییز ۵۹ سفارتخانههای ایران در کشورهای غربی اعلام میکنند که از این پس گذرنامههایی که فاقد عکس با حجاب باشند، باطل میشوند، این مسئله برای زنان خارج نشین حساسیت ایجاد کرد، این زنان در جلسهای که تعداد آن به ۳۰۰ نفر میرسید گرد هم آمدند.
رهبر معظم انقلاب نخستین فردی بود که به مسئله زنان حساسیت نشان داد
وی عنوان کرد: از نخستین شخصیتهای اسلامی که مسئله زن برای او اولویت داشت، رهبر معظم انقلاب بود که در زمان ریاست جمهوری دستور تشکیل مرکزی برای زنان را صادر کردند.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده افزود: پروین پایدار، افسانه نجم آبادی، هاله افشار و غیره از زنان برجسته چپ فمینیست بودند و این افراد در حال حاضر به فمینیست عملگرا معتقد هستند که بیان میکنند زنان مسلمان و غیرمسلمان ایرانی باید علیه حجاب اجباری متحد شوند.
زیبایی نژاد گفت: در سال ۵۹ که امام درباره حجاب تند و تیز برخورد میکنند، حزب توده به دلیل خطر امپریالیسم از نظر امام حمایت کرد.
وی بیان کرد: در دهه ۱۳۷۰ در دولت مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی بخش دفتر حقوق زنان در ریاست جمهوری راه اندازی میشود، یکی از کارهای این دفتر، ایجاد اینجیوهای زنانه بود، این حرکت متاثر از ورود سیاستهای نئولیبرال بود.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده تاکید کرد: در این مقطع برخی از زنان فمینیست به بهانه کمپینهای غیر فمینیستی وارد کشور و دولت شدند و اهداف فمینیستی را دنبال کردند.
ورود فمینیستها به مراکز تصمیم ساز در دوران سازندگی
زیبایی نژاد اضافه کرد: در این زمان با چرخش گفتمان توسعه نئولیبرالی به جای گفتمان انقلابی مواجه بودیم، همچنین سیاست نشریههای باز نیز در راستای شاخصهای توسعه دنبال شد، به حدی که فمینیستهای سکولار مانند مهرانگیز کار بلندگوی فمینیستها در مجله زنان میشوند.
وی ادامه داد: با آمدن دولت اصلاحات فضای جامعه بازتر میشود و این امکان بوجود میآید که از سال ۷۷ تشکلهای مستقل راه اندازی شوند که نوشین احمدی یکی از این تشکلها را رهبری میکرد.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده تاکید کرد: قیام پرشور جنسی در ایران توسط یکی از زنان خارجی منتقل میشود، اینکه رابطه آزاد در بین جامعه جوان ما جا میافتد و فضای باز در کشور او را به نوشتن این اثر ترغیب میکند.
زیبایی نژاد اظهار داشت: از سال ۸۲ نواندیشان دینی وارد بحث حجاب میشوند و در دهه ۹۰ بحثهای مربوط به همجنس گرایی مطرح میشود.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۸۳ جایزه صلح نوبل به شیرین عبادی تعلق میگیرد، در حالی که سابقه کار خانم عبادی حقوق کودک و بعضا حقوق زنان بوده و هیچ فعالیتی مربوط به صلح نداشت؛ توجیهی که اعطا کنندگان داشتند این بود که ایشان برای کودکان کار میکند و اگر کودکان به سروسامان برسند صلح حاکم میشود که این توجیه تنها یک بهانه بود.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده مطرح کرد: اعطای جایزه صلح نوبل به شیرین عبادی باعث شد که موضوع زنان در ایران برجسته تر شود، این موجب شد که زنان با اختلافات عمیق اعتقادی و انقلابی دور هم جمع شده و حول محور زنان به اشتراک رسیدند.
زیبایی نژاد یادآور شد: در حوالی سال ۸۳ یا ۸۴ درباره این موضوع بحث میکنند که آیا حجاب با محوریت جنبشهای فمینیستی دنبال شود یا خیر که به تصویب نمیرسد.
ورود جدی گشت ارشاد به میدان از زمان دولت نهم
وی تاکید کرد: از سال ۸۳ با انتقاد رهبر انقلاب از وضع حجاب، گشت ارشاد وارد میدان میشود و با آمدن دولت آقای احمدی نژاد این ورود گشت ارشاد جدی تر میشود.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده عنوان کرد: از سال ۸۵ جنبشهای فمینیستی ایران به این نتیجه میرسند که از مسیر تشکیلات نمیتوانند اهداف خود را دنبال کنند.
زیبایی نژاد اضافه کرد: با راه افتادن اینترنت در ایران کمپین یک میلیون امضا توسط فمینیستها فعال میشود که مخاطب عموم مردم است، در این کمپین نیز قرار گرفتن حجاب در محور کلیدی مبارزات فمینیستی رای نمیآورد.
وی یادآور شد: از دهه ۶۰ ما با شیوع ویدئوها مواجه بودیم و ۵۰ درصد از کسانی که تلویزیون داشتند، ویدئو هم داشتند، در دهه ۷۰ ماهواره وارد شده و اینترنت وارد کشور میشود.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده ابراز کرد: از نیمه دهه ۸۰ ما وارد بحث شبکههای اجتماعی شده ایم که ابتدائا فیس بوک است و از اوایل ۹۰ به اینستاگرام و دیگر برنامههای میرسد.
زیبایی نژاد افزود: بحث حجاب به طور جدی از انتخابات سال ۸۸ تبدیل به مطالبه فمینیستی شده و با همسران کاندیداهای اصلاح طلب عدم اجباری بودن حجاب مطرح میشود.
ظهور زنان فمینیست در قامت فتنه گران سال ۸۸
وی گفت: در جریان ۸۸ معلوم میشود که تعداد زیادی از معترضین فتنه سبز از زنان فمینیست هستند؛ تحلیل ما این بود که جنبشهای فمینیستی در حال احیای خود هستند و میخواهند به جنبش ۸۸ خدمت کنند.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: در انتخابات ۸۸ اجماعی بین فمینیستها شکل گرفت که جریان زنان باید خود را در خدمت جنبش زنان قرار دهد تا پیروزی این جنبش بعدا خود را در خدمت جنبش زنان قرار دهد، پس از وقایع ۸۸ تعدادی از این زنان دستگیر و بعد از آزادی روانه خارج شدند که این موجب تضعیف جریان فمینیستی داخل ایران شد.
زیبایی نژاد ابراز کرد: انجمن عدالت برای حقوق ایرانیان بعد از ۸۸ در خارج از کشور راه میافتد که هدف اصلی آنها دفاع از حقوق جنسی زنان بود.
فضای مجازی تحرکات فمینیستی را وارد فاز جدیدی کرد
وی اضافه کرد: از اوایل دهه ۹۰ که فضای مجازی فعال تر شده، اقدامات گروههای فمینیستی هم وارد یک فضای جدید شده است.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه در برخی از تحلیلها حجاب به عنوان پاشنه آشیل جمهوری اسلامی مطرح شده است، یادآور شد: کمپینهای کشف حجاب و ارسال تصویر آنها به رسانههای غربی توسط مسیح علی نژاد کلید خورد و پس از این جریان نهادهای بین المللی از این جریان حمایت کرده و به او جوایز بین المللی را اهدا میکنند.
در سال ۹۵ مسیح علی نژاد کمپین چهارشنبههای سفید را راه اندازی میکند که تحت عنوان آزادیهای یواشکی با رنگ سفید مطرح شد، انتخاب رنگ سفید به معنای صلح با زنان محجبه بود، یعنی ما از حجاب شما دفاع میکنیم، شما هم از آزادیهای ما دفاع کنید.
زیبایی نژاد خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ ویدا موحد در خیابان انقلاب در بلندی روسری خود را سر چوب میکند و بعد از آن در چند جای دیگر هم این کار را انجام میدهند که این حرکت برد رسانهای بین المللی پیدا میکند.
وی گفت: شائبه سیاسی بودن این جریان با ملاقات مسیح علی نژاد با سران آمریکا پررنگ تر میشود که این موجب انتقاد برخی از فمینیستها شد، چرا که از نظر آنان برای دخترانی که کشف حجاب میکنند، تبعات سیاسی به بار آورده و احکام آنان سنگین تر میشود.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده تاکید کرد: کسانی مانند نوشین احمدی معتقدند که نباید حجاب به مسئله کانونی زنان تبدیل شود، چرا که زنان دهها مسئله دارند.
کمپینهای فمینیستی بیش از اینکه در خدمت زنان باشد، در خدمت جریانات سیاسی و حتی بازار آزاد است
زیبایی نژاد ادامه داد: برخی از فمینیستها و جامعه شناسان معتقدند که این کمپینهای فمینیستی بیش از اینکه در خدمت زنان باشد، در خدمت جریانات سیاسی و حتی بازار آزاد است.
وی گفت: در بحث حجاب اتفاقی رخ داده که برای جریان فمینیسیتی و جریان حاکمیت بعد مهمی است و آن بحث این است که نباید حجاب را مانند حجاب صدر اسلام دید.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: در صدر اسلام با حجاب به مثابه حکم شرعی مواجهیم، امروز علاوه بر اینکه حجاب حکم شرعی است، به مثابه یک امر سیاسی هم دیده میشود.
زیبایی نژاد اضافه کرد: در مشروطه به بیحجابها مارک غرب زدگی میخورد، در زمان رضاخان کشف حجاب با سیاستهای او گره میخورد، در دهه ۴۰ و ۵۰ مبارزه با رژیم شاه با بحث حجاب پیوند میخورد، زمانی که به حکومت جمهوری اسلامی میرسیم، موضع گیریهای امام و حاکمیت حجاب را به نماد زن مسلمان انقلابی تبدیل میکند.
وی بیان کرد: اینکه حجاب نماد زن انقلابی است باعث میشود که هر کس انگیزه مقابله با انقلاب دارد، سراغ حجاب میرود و فردا اگر حاکمیت از بحث حجاب کوتاه آمد، به منزله شکست انقلاب قلمداد میشود و من این سخن را به رهبر معظم انقلاب عرض کردم.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: ایشان به بنده حاشیه زدند که گویا تصور کردید که ما حجاب را به امری نمادین تبدیل کردیم، در حالی که جریانات چپ، حجاب را به امری نمادین تبدیل کردهاند که شکست حجاب را به مثابه شکست انقلاب قلمداد کنند؛ من بعد از مطالعه درباره این موضوع به این نتیجه رسیدم که حق با رهبر معظم انقلاب است.
اگر ما از حجاب کوتاه بیاییم، وضع ما به مراتب بدتر از کشورهای اسلامی و ترکیه میشود
زیبایی نژاد اضافه کرد: اگر حجاب تبدیل به امری نمادین شود، چند اتفاق میافتد، نخست اینکه خود این مسئله برای انقلابیون و ضد انقلاب حیثیتی میشود، اثر دیگر این است که مطالبات فمینیستی به حاشیه برود.
وی تاکید کرد: نباید تصور شود که اگر حاکمیت از بحث حجاب تنازل کند، دیگر مسئلهای وجود ندارد؛ مسائل دیگر محور تخاصم خواهد بود.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده عنوان کرد: کشوری که بیشترین درصد شیعه را دارد جمهوری آذربایجان است که متینگهای همجنس گرایی در آن برگزار میشود، اگر ما هم از حجاب کوتاه بیاییم، باید زیر بار دیگر مسائل نیز برویم.
زیبایی نژاد در پایان سخنان خود اظهار داشت: به قول رهبر انقلاب اگر ما از حجاب کوتاه بیاییم، وضع ما به مراتب بدتر از کشورهای اسلامی و ترکیه میشود، چراکه بحثهای سیاسی هم مطرح میشود. / حوزه