شبکه اجتهاد: حضرت امام جواد (علیهالسلام) میفرمایند: مَنْ أَصْغَی إِلَی نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ کَانَ اَلنَّاطِقُ عَنِ اَللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اَللَّهَ وَ إِنْ کَانَ اَلنَّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِیسَ .(تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ص ۴۵۶)
این مضمون از ائمه دیگر (علیهمالسلام) در منابع دیگر هم نقل شده است علاوه بر اینکه مضمون آن کاملا قرآنی است. هم با توجه به کتابهای لغت و هم با توجه به آیهٔ ۱۱۳ انعام که خواهد آمد و هم با توجه به متن همین حدیث مقصود از اصغاء شنیدن همراه با میل و رغبت و پذیرش است.
دوگونه نطق داریم، نطق خدایی و نطق شیطانی. نطق خدایی نطق برخواسته از اخلاص، علم، و حکمت است، که دلدادن به سخنش و اصغاء آن به عبادت حق میانجامد، و نطق شیطانی که برخواسته از شیطان و هوای نفس، جهالت و سفاهت است و نتیجهٔ آن اطاعت از ابلیس است.
ناطق شیطانی تحت ولایت شیطان: فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ ﴿۹۸﴾ إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ ﴿۹۹﴾ إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ ﴿۱۰۰﴾نحل
ناطق شیطانی = خاسر: وَ مَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطانَ وَلِیًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبِیناً. نساء ۱۱۴
ناطق شیطانی، ضلال و اضلال: وَمِنَ النَّاسِ مَن یُجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّبِعُ کُلَّ شَیْطَانٍ مَّرِیدٍ ﴿۳﴾ کُتِبَ عَلَیْهِ أَنَّهُ مَن تَوَلَّاهُ فَأَنَّهُ یُضِلُّهُ وَیَهْدِیهِ إِلَى عَذَابِ السَّعِیرِ حج﴿۴﴾
ناطق شیطانی و إصغاء به او در یک تحلیل جامع قرآنی با سیاست ابلیسی تزیین در پی إغفال خلق است: وَکَذَلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الإِنسِ وَالْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا وَلَوْ شَاء رَبُّکَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا یَفْتَرُونَ ﴿۱۱۲﴾ وَلِتَصْغَى إِلَیْهِ أَفْئِدَهُ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَهِ وَلِیَرْضَوْهُ وَلِیَقْتَرِفُواْ مَا هُم مُّقْتَرِفُونَ ﴿۱۱۳﴾
حال کسی که:
لباس روحانی شیعه بر تن کرده و مزخرفات مورد پسند ابلیسیان میگوید، خود مصداق ناطق شیطانی نیست؟ سفلهای که سلطان و سرورش ابلیس است و سوداگری که سلعه و سرمایهاش را از سالوسان سبک مغزی چون خودش سرقت کرده است .
ناطقی که به جای دفاع از ولایت و امامت، همنشین و همفکر وهابیت، و به جای هدایت و حکمت، حماقت و سفاهت و ضلالت را به ارمغان آورده است. مشنگ بیمنطقی که مسلکی مشوب و مشوش دارد، و از برترین برادران شیطان و از بهترین یاوران او بلکه خود اهریمنی مجسم است.
ناطق نابخرد و نابکاری که ناصحان و ناقدان، نتوانستهاند ناجی او از نادانی و نابودی باشند. هوچیگر هم پیاله با شیطان و هرزه گویی که هرگز حاضر به پرهیز از هلاکت و نجات از درهٔ هولناک نشده است، و در عین حال خود را آزاد اندیش میشمرد.
سخن من در مورد این بیچارهٔ بدبخت ابدا ربطی به مواضع سیاسی و جناحی او ندارد، خدای خودم را گواه میگیرم که در تمام مواردی که سخنی گفتهام و از جمله مورد اخیر، قصدم فقط برداشتن قدمی کوچک در دفاع از اهل بیت مظلوم پیامبر (علیهم السلام) است و بس.
بزرگان معزز حوزه، شورای محترم مدیریت، مدیر بزرگوار حوزه: تا کی شاهد باشیم که غالیان از یک سو، مقصران از سوی دیگر، کذابان و جعالان از یک طرف و دلقکان دغل و روحانی نما از طرف دیگر، به اساس مکتب مطلوم تشیع و به میراث گرانقدر حوزهها هجوم میبرند و شما…؟
سروران گرامی شما را به همهٔ مقدسات عالم سوگند میدهم، بیایید در مسائلی این چنین کاملا به دور از مباحث سیاسی و صرفا برای دفاع از کیان تشیع و بنیان حوزه اقدامی انجام دهید.
چون این حیلهگر حقهباز برای جذب بیشتر مخاطب از هر فرصتی استفاده میکند تا خزعبلات خود را با برخی مسائل سیاسی گره بزند، مبادا در دام این شیطان شیاد شر و شوم قرار گیریم. مقابلهٔ بیمماطله با مغالطههای با این گونه اشرار، متوقف بر منهجی مبتنی بر درایت، حکمت و مشورت است.
به عنوان نوکر نالایق آل الله علیهمالسلام نسبت به همهٔ قصور و تقصیرم از محضر نورانی همهٔ حضرات معصومین (علیهمالسلام) به ویژه از وجود مقدس حضرت صدیقهٔ مظلومهٔ شهیده سلام الله علیها و نیز از وجود مبارک حضرت علم التقی و نور الهدی، معدن الوفاء و السخاء و اصل الجود و الکرم جواد الأئمه (علیهالسلام) عذرخواهی میکنم.
صوت درس خارج فقه؛ ۹ آذر ۱۴۰۴
اخبار مرتبط:
استاد محمد قائینی: مواجهه با شبههافکنی در ضروریات مذهب؛ «محاکمه علمی» و «اجرای حکم ارتداد» است
شبکه اجتهاد اجتهاد و اصول فقه, حکومت و قانون, اقتصاد و بازار, عبادات و مناسک, فرهنگ و ارتباطات, خانواده و سلامت