قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بازی‌های رایانه‌‌ای بهترین فرصت برای انتقال بهترین معارف/ برخی به صورت انفعالی در مورد بازی‌های رایانه‌‌ای قضاوت می‌کنند
دیدار با مراجع یکی از کارهای شبکه اجتهاد باشد/ در مسائل مستحدثه، با اساتید معنون بیشتر گفتگو کنید/ درس‌های حوزه را به صورت کامل پوشش دهید

‌‌حجت‌الاسلام خادمی کوشا تصریح کرد:

بازی‌های رایانه‌‌ای بهترین فرصت برای انتقال بهترین معارف/ برخی به صورت انفعالی در مورد بازی‌های رایانه‌‌ای قضاوت می‌کنند

قضاوت عجولانه برخی در مورد بازی‌های رایانه‌ای، مانند برخی قضاوت‌های ساده اندیشان در مورد صدا و سیمای زمان‌های گذشته است. در اینکه بازی‌های رایانه‌‌ای دچار انحرافاتی هستند شکی نیست ولی اینکه ما می‌توانیم در همین زمینه دست به اصلاح و بهره گیری در زمینه‌های مثبت بزنیم به هیچ وجه قابل انکار نیست. امروزه بازی‌های رایانه‌‌ای بهترین فرصت برای تربیت‌های ماندگار در روح و روان کودکان است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا‌‌، در گفتگویی با بیان اینکه امروزه افراد زیادی به خاطر انگیزه‌های فراوانی که در بازی‌های رایانه‌‌ای می‌بینند  به آن روی آورده‌اند، گفت: همین مساله باعث شده تولید بازی‌های رایانه‌‌ای در یک فضای رقابتی قرار بگیرد و بسیاری از شرکت‌ها برای اینکه بازی‌های جذابتری تولید کنند، بدون هیچ محدودیتی در راستای ایجاد جذابیت تلاش می‌کنند تا مشتریان بیشتری را جذب نمایند.

ضرورت دین پژوهی در مورد بازی‌های رایانه‌‌ای نیاز به برهان و نظر ندارد

استاد حوزه علمیه قم افزود: این فضای رقابتی و لجام گسیختگی در تولید بازی‌ها باعث شده برخی به صورت انفعالی در مورد بازی‌های رایانه‌‌ای قضاوت کنند و فقط جهات منفی را ببینند. این در حالی است که ما نمی‌توانیم جلوی رشد و تولید بازی‌های رایانه‌‌ای را بگیریم و از طرف دیگر بچه‌ها و جوانان و اقشار مختلف جامعه، علاقه زیادی به این بازی‌ها نشان می‌دهند و طبیعی است که هر کدام جذاب تر باشد به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه بازی‌های رایانه‌‌ای نه تنها اوقات فراغت را پر می‌کند بلکه اوقات لازم افراد را هم پوشش می‌دهند، خاطرنشان کرد: حتی در برخی موارد مخل به کارهای مهم دیگری است که می‌بایست به آنها بپردازند. حال در مواجهه با این موضوع فراگیر، باید حکم دینی آن بیان شود. این نمی‌شود که موضوعی در زندگی انسان مطرح باشد و اهمیت فراوانی هم داشته باشد و دین در مورد آن دستوری نداشته باشد. بازی‌های رایانه‌‌ای زمان زیادی از زندگی جوامع را گرفته است. و قطعا دین بر اساس جامعیت خودش در مورد این موضوع سخنی دارد. ضرورت دین پژوهی در مورد بازی‌های رایانه‌‌ای امروزه نیاز به برهان و نظر ندارد بلکه یک مساله ی روشن و بدیهی است.

مطلوبیت فی الجمله بازی در اسلام بدیهی است

مسئول هیئت علمی مرکز دانش بازی‌های رایانه‌‌ای افزود: اگر کسی بپرسد آیا نظر اسلام نسبت به بازی مثبت است یا نه؟ در پاسخ باید گفت: از بدیهیات شرع مقدس است که بازی فی الجمله در اسلام مطلوب است. چه نسبت به کوچکترها که سفارش نسبت به آن در سنت و سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مشهود است. و چه نسبت به بزرگترها که تفریح آنها از قبل از اسلام و در متن اسلام و تاکنون وجود داشته است.

وی ادامه داد: تاکید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام عمدتا بر مدیریت بازی‌ها بوده است. و لذا می‌بینیم که راجع به بازی‌ها و سرگرمی‌ها سفارش شده به نوعی سرگرمی‌های خاص مثل مسابقه سوارکاری که به منظور رسیدن به اهداف جانبی در کنار سرگرمی بوده است.

اظهار نظر دینی در مورد بازی‌های رایانه‌‌ای نیاز به آمادگی ویژه‌‌ای دارد

خادمی کوشا همچنین تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم عصر امروز بازی‌های رایانه‌‌ای هست. حال با توجه به ظرفیت‌های فراوان این موضوع در عرصه‌های مثبت تربیتی، اخلاقی، روحی و روانی، نباید آن را نادیده گرفت.

استاد درس خارج فقه بازی‌های رایانه‌‌ای به این نکته اشاره داشت: مساله مهمی که باید مورد توجه پژوهشگران قرار بگیرد این است که پرداختن به این عرصه با توجه به پیچیدگی موضوع به لحاظ محتوا، آثار، اهداف بازی کننده‌ها و تولید کننده‌ها و ابعاد مختلف آن، نیاز به یک آمادگی ویژه دارد. نه هر متخصص دینی‌‌ای می‌تواند در این زمینه نظر دهد و نه هر متخصص فنی بازی‌ها می‌تواند نظر دینی در مورد آنها دهد. در این عرصه لازم است مطالعات میان رشته ای، صورت گیرد. ما نمی‌توانیم بدون آمادگی لازم، در مورد محتوا و آثار بازی‌ها سخنی در مورد مقبول یا مردود بودن بازی‌ها بیان کنیم.

موضع گیری‌های ناپخته فرصت سوز است

خادمی کوشا گفت: از طرفی هم نباید از ظرفیت‌های این موضوع مهم غفلت کنیم. امروزه بازی‌های رایانه‌‌ای بهترین فرصت برای انتقال بهترین معارف است. امروزه بازی‌های رایانه‌‌ای بهترین فرصت برای تربیت‌های ماندگار در روح و روان کودکان است.

استاد درس خارج فقه بازی‌های رایانه‌‌ای در ادامه افزود: قضاوت عجولانه برخی در مورد بازی‌های رایانه‌ای، مانند برخی قضاوت‌های ساده اندیشان در مورد صدا و سیمای زمان‌های گذشته است. در اینکه بازی‌های رایانه‌‌ای دچار انحرافاتی هستند شکی نیست ولی اینکه ما می‌توانیم در همین زمینه دست به اصلاح و بهره گیری در زمینه‌های مثبت بزنیم به هیچ وجه قابل انکار نیست. و همچنین اینکه این توانایی برای ما و این ظرفیت برای بازی‌ها وجود دارد نیز به هیچ وجه قابل انکار نیست.

حجت‌الاسلام خادمی کوشا در پایان به مرکز دانش بازی‌های رایانه‌‌ای کفت: موضع گیری‌های ناپخته می‌تواند این فرصت‌ها را از ما بگیرد. این یکی از آسیب‌هایی است که در ورود دین پژوهی به عرصه بازی‌های رایانه‌‌ای وجود دارد. یکی دیگر از آسیب‌های روشن در زمینه ی دین پژوهی بازی‌ها، ابراز نظرهای غیر مستدل و سطحی انگارانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics