خانه / آخرین اخبار / «متون فقه جزایی؛ حدود، قصاص و دیات» منتشر شد
«متون فقه جزایی؛ حدود، قصاص و دیات» منتشر شد

به صورت «درسنامه»؛

«متون فقه جزایی؛ حدود، قصاص و دیات» منتشر شد

کتاب «متون فقه جزایی؛ حدود، قصاص و دیات» به قلم دکتر احمدرضا توکلی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و دکتر حامد رستمی نجف آبادی دکترای فقه و مبانی حقوق و مدرس دانشگاه، از سوی انتشارات خرسندی منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، این کتاب از یک «مقدمه»، «کتابشناسی» و شانزده درس با عناوین «حد زنا»، «ادامه حد زنا»، «حد لواط، مساحقه و قیادت»، «حد قذف»، «سب النبی و شرب خمر»، «حد سرقت»، «ادامه حد سرقت»، «حد محاربه»، «ادامه حد محاربه»، «قصاص»، «ادامه قصاص»، «ادله اثبات قصاص»، «قصاص عضو»، «کلیات قصاص»، «ادامه دیات»، «تتمه دیات ـ مقادیر دیه» تشکیل شده است.

این کتاب، با عنوان «متون فقه جزایی» به عنوان منبع اصلی متون فقه جزایی رشته «حقوق جزا و جرم شناسی» مطابق سرفصل مصوب این درس در مقطع کارشناسی ارشد تهیه شده است.

این اثر به سبکی جدید و متفاوت، به صورت «درسنامه» و مطابق شانزده جلسه درسی به همراه پرسش‌های کلیدی در آخر هم تنظیم گردیده و کوشش شده، تا بدون افزودن مطلبی بر متن اصلی شرح لمعه همراه با اعراب گذاری آن ـ و تنها از طریق حذف استدلال‌های طولانی، مسائل غیر ضروری و مطالبی که امروزه چندان مورد استفاده علمی نیست ـ بر شیوایی متن افزوده شود و گنجایش جلسات کلاسی نیز داشته باشد.

همچنین، کتاب تطبیق با کتاب «مبانی تکمله المنهاج» آیت‌الله خویی و ترجمه و شرح متن اصلی و آوردن قوانین موضوعه مرتبط در ذیل هر بحث، دانشجو را در مطالعه تطبیقی و مقایسه‌ای مطالب فقهی با قوانین موضوع مدد می‌رساند.

این کتاب مطابق سر فصل مصوب، مقطع کارشناسی ارشد «حقوق جزا و جرم‌شناسی» بوده و می‌تواند مورد استفاده عموم حقوق‌دانان، قضات و وکلا قرار گیرد.

در بخشی از فصل «سب النبی و شرب خمر» می‌خوانیم: شخصی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یا یکی از ائمه علیهم السلام را سب نماید، کشته می‌شود و قتل او برای هرکس که از این امر مطلع گردد، بدون نیاز به اذن امام یا حاکم شرع جایز است. مادامی که قاتل از ضرری ناشی از قتل بر جان یا مال خویش یا مؤمن دیگر خوف نداشته باشد وگرنه جواز قتل از باب نفی ضرر منتفی است و در ملحق نمودن سایر انبیاء بدین حکم وجه قوی‌ای (دلیل قابل توجهی) وجود دارد، زیرا عظمت و کمال ایشان ضرورت دین اسلام است، فلذا سب ایشان مستلزم انکار این ضروری دین و نهایتا مستلزم ارتداد دارد.

در بخش «محاربه» از فصل ششم این کتاب می‌خوانیم: محاربه عبارت است از آشکار ساختن سلاح در خشکی یا دریا و روز یا شب برای ترساندن مردم در آبادی یا غیر آن، توسط مرد یا زن اعم از آنکه قوی باشند یا ضعیف و توسط کسی باشد که عادتا مردم از او خوف آسیب دارند.

در قسمتی دیگر از این فصل می‌خوانیم: بر مختلس، شخصی که مالی را مخفیانه از غیر حرز برباید، و نیز مستلب، یعنی شخصی که مالی را به وسیله زور و تهدید از کسی بگیرید در صورتی که به شکل محاربه نباشد، و کلاهبردار، یعنی کسی که با توسل به مدارک و دلائل غیر واقعی مال دیگران را به دست آورد؛ حد سرقت جاری نمی‌شود، بلکه هریک از ایشان به مقدار صلاحدید حاکم تعزیر می‌شود؛ زیرا این‌ها اعمال حرامی است، که شارع برای آن‌ها حدی معین نفرموده است.

اگر کسی دیگر را به قصد سرگرمی یا غرض دیگر با دادن مواد مخدر از حالت هوشیاری خارج نماید؛ یا داروی خواب‌اور به وی بدهدو سبب شود که بر او در حالت عدم هوشیاری جنایتی وارد گردد؛ ضامن جنایت وارده خواهد بود.

بنابرگزارش رسا، کتاب متون «فقه جزایی؛ حدود، قصاص و دیات» با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۲۰۷ صفحه، به قیمت ۱۷هزار تومان به همت انتشارات خرسندی منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات خرسندی می‌توانند به آدرس تهران، خیابان انقلاب، فرخ رازی، خیابان لباف‌نژاد، نرسیده به دانشگاه، پلاک ۱۷۴، واحد ۲ مراجعه یا با شماره تلفن ۶۶۹۱۰۳۴ و ۶۶۴۹۰۵۸۴ تماس حاصل کنند.

کتاب متون فقه جزایی؛ حدود، قصاص و دیات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Real Time Web Analytics
Google Analytics Alternative