قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / معرفی نرم‌افزار مجموعه آثار شیخ صدوق و شیخ کلینی

معرفی نرم افزار؛

معرفی نرم‌افزار مجموعه آثار شیخ صدوق و شیخ کلینی

مجموعه آثار شیخ صدوق، با ارائه ۴۶ عنوان کتاب، به کلیه ابعاد علمی، اخلاقی شیخ صدوق که در زمینه معارف اسلامی منشأ آثار بسیاری است، می‌‌پردازد. همچنین مجموعه آثار شیخ کلینی مشتمل بر ۱۹۱ جلد کتاب، برای ارج نهادن به شخصیت این عالم و محدث نامدار امامی است که توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه و تدوین شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، محمد بن على بن بابویه معروف به شیخ صدوق از بزرگان علماء امامیه و مفاخر شیعه و یکى از بنیانگذاران جمع و نقل حدیث و فقه شیعى است. بزرگى که در معرفى او به عناوینى از قبیل: رئیس محدثین، شیخ اقدم، فقیه طائفه امامیه، معلمى امین، حجت و عروه‌ى وثقاى اسلام، امامى عالم، راست‌گوئى جلیل القدر و … تمسک جسته‌اند، تعابیرى که بیان‌کننده جایگاه والا و کم‌نظیر او در دین، فقه و شریعت مى‌باشد. این جایگاه ویژه و اهمیت آثار ایشان، مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى (نور) را بر آن داشت تا با جمع‌آورى و ارائه بخشى از آثار ارزشمند این عالم بزرگ شیعه در یک نرم‌افزار، گامى در بزرگداشت شیخ صدوق رحمه الله، استفاده بهتر پژوهشگران و ارتقاء فرهنگ اسلامى بردارد تا پژوهشگران بتوانند از چشمه‌ى فیاض دانش او بهره‌مند شوند. در این گزارش به مناسبت ۱۵ اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ صدوق رحمه الله به معرفی مختصر این نرم‌افزار می‌پردازیم.

مجموعه آثار شیخ صدوق رحمه الله، نرم‌افزاری است که در آن به کلیه ابعاد علمی، اخلاقی شیخ صدوق رحمه الله که در زمینه معارف اسلامی منشأ آثار بسیاری بوده و همچنان نیز آثار وی در علوم مختلف اسلامی مطرح است، پرداخته شده است.

گفتنی است، این نرم‌افزار متن کامل ۴۶ عنوان کتاب از آثار شیخ صدوق رحمه الله را طی موضوعات حدیث، عقاید، اخلاق، فقه در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهد.

همچنین ارائه نگارخانه‌ای مشتمل بر بیش از ۶۰ قطعه تصویر و فیلم مرتبط با شیخ صدوق رحمه الله، ارائه اطلاعاتی مفید درباره کتاب‌شناسی، نسخه‌شناسی و مؤلفان آنها، ارائه متن کامل قرآن کریم با قابلیت ترجمه و ارائه متن ۱۰ عنوان لغت‌نامه در ۶۲ جلد از خصوصیات ممتاز این اثر ارزشمند به حساب می‌آید که کاربر می‌تواند به راحتی از آنها استفاده نماید.

 لازم به ذکر است، نرم‌افزار مجموعه اثار شیخ صدوق رحمه الله دارای قابلیت‌های متنوع و مفیدی است که کاربر را در سامان بخشیدن به امر پژوهش یاری می‌رساند که از آن جمله می‌توان به امکان جستجو در بیش از ۲۰۰۰۰ عنوان باب و سرفصل به وسیله فهرست گزینشی، ارتباط و مقایسه بین متون موجود در برنامه، امکان جستجو در آیات قرآن کریم، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت‌نامه، با امکان دسترسی به ریشه و مشتق کلمات، یادداشت‌برداری، ذخیره‌سازی، ویرایش و چاپ متن اشاره نمود.

آشنایی با نرم‌افزار مجموعه آثار ثقه‌الاسلام کلینی

شیخ محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی در زمره بزرگان شیعه در زمان غیبت صغرا به شمار می‌رود. او نخستین کسی است که در دوره اسلامی به لقب «ثقه الاسلام» مفتخر شده است. کلینی با چهار سفیر و نماینده خاص امام زمان(عج) که در طول غیبت صغری رابط بین آن حضرت و شیعیان بودند، هم عصر بود. به همین دلیل آثار او از جمله ماندگارترین اثرش کتاب الکافی، از مهم‌ترین و معتبرترین کتب حدیثی شیعه به شمار می‌روند. این جایگاه ویژه و اهمیت آثار شیخ کلینی، مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى (نور) را بر آن داشت تا با جمع‌آورى و ارائه بخشى از آثار ارزشمند و شروح مرتبط با آثار وی و همچنین آثار انتشار یافته در همایش بزرگداشت شخصیت ثقه الاسلام کلینی در یک نرم‌افزار جداگانه، گامى در بزرگداشت این شخصیتِ عالم و محدث نامدار امامی، استفاده بهتر پژوهشگران و ارتقاء فرهنگ اسلامى بردارد تا پژوهشگران بتوانند از چشمه‌ى فیاض دانش او بهره‌مند شوند. در این گزارش به مناسبت ۱۹ اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ کلینی رحمه الله، به معرفی مختصر این نرم‌افزار می‌پردازیم.

بر اساس این گزارش نرم‌افزار مجموعه آثار ثقه الاسلام کلینی رحمه الله که با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، تولید و عرضه شده است، متن کامل ۶۷ عنوان کتاب در ۱۹۱ جلد، شامل: الکافی (۱۵ جلدی و ۸ جلدی)، شرح‌‌ها، ترجمه‌ها، تعلیقه‌ها، حاشیه‌‌های کتاب کافی و مجموعه آثار انتشار یافته به همایش بزرگداشت شخصیت ثقه الاسلام کلینی رحمه الله را در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهد.

همچنین ارائه تصویر کامل ۲۷ نسخه از مهم‌‌ترین نسخه‌‌های خطی کتاب «الکافی»، ارائه اطلاعاتی مفید درباره کتاب‌شناسی، ارائه متن کامل قرآن کریم با قابلیت ترجمه و ارائه متن چندین عنوان لغت‌نامه معتبر، از خصوصیاتِ ممتاز این اثر ارزشمند به حساب می‌آید که کاربر می‌تواند به راحتی از آنها استفاده نماید.

 لازم به ذکر است، نرم‌افزار مجموعه آثار ثقه الاسلام کلینی رحمه الله دارای قابلیت‌های متنوع و مفیدی است که کاربر را در سامان بخشیدن به امر پژوهش یاری می‌رساند که از آن جمله می‌توان به امکان جستجو در بیش از ۱۰۲ هزار باب و عنوان از طریق فهرست گزینش، ایجاد ارتباط بین کتاب کافی و شرح‌‌ها، ترجمه‌‌ها و تعلیقه‌های آن، امکان جستجو در آیات قرآن کریم، ارتباط بین آیات قرآن کریم و متن کتب برنامه، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت‌نامه، با امکان دسترسی به ریشه و مشتق کلمات، یادداشت‌برداری، ذخیره‌سازی، ویرایش و چاپ متن اشاره نمود.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر، تهیه و یا اجرای آنلاین نرم‌افزار مجموعه آثار شیخ صدوق رحمه الله، اینجا کلیک کنید.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر، تهیه و یا اجرای آنلاین نرم‌افزار مجموعه آثار ثقه الاسلام کلینی رحمه الله، اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics