قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شیخ شهید، فقیه تهران، دیده‌بان ایران
شیخ شهید، فقیه تهران، دیده‌بان ایران

تازه‌های نشر؛

شیخ شهید، فقیه تهران، دیده‌بان ایران

کتاب جدید الانتشار استاد علی ابوالحسنی (منذر) با عنوان «شیخ شهید، فقیه تهران، دیده بان ایران» به‌تازگی از سوی پژوهشکده تاریخ معاصر به زیور طبع آراسته شد. اثر حاضر به سرشت و سرنوشت آیت‌‏الله شهید، نظر ‌‌می‌کند و به زیست‌نامه علمی، تاریخی، معنوی و سیاسی – اجتماعی ایشان می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، بن‌مایه این کتاب، مدخل منتشرنشده آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری برای دانشنامه علمای عصر مشروطه است که به قلم استاد فقید صورت بسته ولی تاکنون مجال انتشار نیافته بود. این اثر طی ۲۵۰ صفحه عصاره‌ای از مباحث شیخ پژوهی را به صورت دانشنامه‌ای در بر دارد و تاریخ‌پژوهان را برای ورود به پژوهش‌های ژرف‌تر و دامنه‌دارتر آماده می‌سازد.

شاکله کتاب، ابعاد و سویه‌های متنوعی را در باب شیخ می‌گستراند؛ از جمله: زیست‌نامه تاریخی (فردی و خاندانی)؛ زیست‌نامه علمیy زیست‌نامه زمان شناختی (شامل غرب‌شناسی و ایران‌شناسی شیخ)؛ زیست‌نامه سلوکی و اخلاقی؛ زیست‌نامه سیاسی و زیست‌نامه عاشورایی (شهادتنامه).

براساس این گزارش؛ زنده‌یاد استاد علی ابوالحسنی مشهور به منذر (م ۱۳۹۰ش) از بارزترین نمادهای مشروطه‌پژوهی در دوران ما بود که طلسمِ «تاریخنگاری سکولار» را شکست و آثار وی از ژرف‌ترین و جامع‌ترین پژوهش‌ها در کشف گمگوشه‌های جنبش مشروطه به شمار می‌رود.

اثر حاضر نیز یادگاری از آن مورخ خبیر است که به سرشت و سرنوشت آیت‌‏الله شهید حاج شیخ فضل الله نوری (م ۱۳۲۷ق)، نظر ‌‌می‌کند و به زیست‌نامه علمی، تاریخی، معنوی و سیاسی – اجتماعی ایشان می‌پردازد.

جان‌مایه کتاب، مدخل منتشرنشده شیخ شهید برای دانشنامه علمای عصر مشروطه است که استاد ابوالحسنی (منذر) در دهه ۸۰ نگاشته است و متأسفانه تاکنون انتشار نیافته بود. از این جهت محتوای اصلی کتاب کاملاً حالت دانشنامه‌ای دارد؛ به صورتی که جامعیّت، اختصار و تناسب با ادبیات دایره‌المعارفی را در خود جمع کرده است. همین ویژگی‌ها می‌تواند اثر حاضر را از یازده اثر دیگر استاد ابوالحسنی در باب شیخ شهید ممتاز گرداند.

کتاب پیش رو، با بیانات آیت‌الله جعفر سبحانی در باب شیخ شهید و نقش تاریخنگاری استاد ابوالحسنی (منذر) در احیای آن بزرگمرد آغاز می‌گردد. از جمله مطالب جالب این کتاب مصاحبه منتشر نشده استاد منذر با خاندان شیخ فضل‌الله است.

گفتنی است، اثر مزبور، به همت پژوهشکده تاریخ معاصر به زیور طبع آراسته شده است و به مناسبت همایش ملی شیخ شهید (مردادماه ۱۴۰۲) به کوشش حجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی انتشار یافته و برای رونمایی در این مراسم مهیا گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics