قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ساکنِ خیابانِ ایران؛ مسایل و چالش‌های دینداری در جمهوری اسلامی
ساکنِ خیابانِ ایران؛ مسایل و چالش‌های دینداری در جمهوری اسلامی

تازه‌های نشر؛

ساکنِ خیابانِ ایران؛ مسایل و چالش‌های دینداری در جمهوری اسلامی

جدیدترین اثر محسن حسام مظاهری با عنوان «ساکنِ خیابانِ ایران؛ مسایل و چالش‌های دینداری در جمهوری اسلامی» تمثیلی از موقعیت دینداران در ایران پسا انقلابی، به‌تازگی از سوی نشر آرما روی میز کتابفروشی‌ها قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، مجموعه مقالات محسن حسام مظاهری، نویسنده و پژوهشگر مطالعات اجتماعی تشیع با عنوان «ساکنِ خیابانِ ایران؛ مسایل و چالش‌های دینداری در جمهوری اسلامی» در قطع رقعی و در ۱۷۶ صفحه، به‌تازگی توسط نشر آرما چاپ و منتشر شده است.

این کتاب مجموعه‌ی ۱۲ مقاله و یادداشت با موضوع «تشیع و دینداری در جامعه‌ی معاصر» است که پیشتر در فاصله سالهای ۹۰ تا ۹۶ در نشریات و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است و اکنون با ویرایش جدید بازنشر شده‌اند.

عناوین برخی از این مقالات عبارت است از: «تکثیرِ خیابان ایران: کلونی‌های دین‌داران و سیاستِ بقا»، «گشایش یا تنگنا: وضعیت متناقض دین‌داران در حکومت دینی»، «دینداری مردانه و زنانِ حاشیه‌نشین»، «تشیع مردمی و تشیع نخبگانی: از تقابل تا تعامل»، «مرجعیتِ مذهبیِ جمهوری اسلامی در کشاکش قم و تهران»؛ عناوین برخی از مقالات این کتاب است.

همچنین، «شمالِ مردانه ـ‌ شمالِ زنانه: از البرز تا خزر»، «آخرالزمانِ شیعی و الاهیات سیاسی جمهوری اسلامی»، «گذار از وحدتِ مذهبی به تعایشِ اجتماعی: ضرورت صورت‌بندی جدید در مسأله‌ی تعامل شیعه/سنی» و «واقعیتِ شیعه‌بودن و اقتضائات هویتی» از دیگر مقالات این اثر می‌باشد.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «ساکن خیابان ایران»، تمثیلی از موقعیت دینداران در ایران پساانقلابی است. دیندارانی که در وضعیتی دوگانه، همزمان هم از مواهب حکومت دینی برخوردار شده‌اند و هم با مصائب و چالش‌های اختصاصی زیست دینی در چنین حکومتی دست به گریبان‌اند. در کتاب حاضر کوشش شده است مختصراً و با رویکرد انتقادی به برخی مسایل و چالش‌‌هایی که دینداری و تشیع ایرانی،‌ امروز و پس از گذشت چهار دهه از استقرار حکومت دینی با آن‌ها مواجه است، پرداخته شود. نه مسایل نظری و تئوریک؛ بلکه مسایلی که مستقیماً با زندگی روزمره‌ی دینداران مرتبط است و سردرگمی در قبال آن‌ها، در سال‌های اخیر مشکلاتی را به‌ویژه برای نسل‌های جوان مذهبی پدید آورده و هزینه‌های زیست دینی را بالا برده است. به گمان نویسنده، درصورت استمرار این روند و چنانچه در تنظیم مناسبات نهاد دین و دولت، اصلاحات و بازاندیشی‌های مؤثری صورت نپذیرد و جامعه‌ی مذهبی نتواند خود را از وابستگی به نظام سیاسی برهاند، آینده‌ای پرتلاطم و پرمخاطره در انتظار تشیع ایرانی خواهد بود.

ساکنِ خیابانِ ایران؛ مسایل و چالش‌های دینداری در جمهوری اسلامیعلاقه‌مندان می‌توانند کتاب «ساکنِ خیابانِ ایران؛ مسایل و چالش‌های دینداری در جمهوری اسلامی» اثر محسن حسام مظاهری را از کتابفروشی‌ها و همچنین به صورت آنلاین با ۱۰ درصد تخفیف به قیمت ۲۷ هزار تومان از سایت چهارسوق خریداری نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics