قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آنچه در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه با مراجع و علمای عراق گذشت + تصاویر
آنچه در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه با مراجع و علمای عراق گذشت

گزارش روز؛

آنچه در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه با مراجع و علمای عراق گذشت + تصاویر

استاد علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و هیأت همراه در سفر یک هفته‌ای به کشور عراق با حضور در بیوت مراجع معظم با حضرات آیات سیستانی، فیاض، بشیر نجفی و برخی شخصیت‌های علمی چون شیخ باقر ایروانی، شیخ محمد سند، شیخ حسن جواهری، سید علی سبزواری، سید منیر خباز و سید محمدرضا سیستانی دیدار و نسبت به مسائل مرتبط با حوزه‌های علمیه نجف و قم گفتگو و تبادل‌نظر نمودند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حضرت آیت‌الله سیدعلی سیستانی در این دیدار پس از استماع برخی از برنامه‌های حوزه علمیه ایران و قم، رهنمودهای لازم را ارائه و برای توفیق و سربلندی حوزه‌های علمیه دعا نموده و ضمن تذکر و یادآوری تاریخ معنوی و مذهبی شهر قم، توصیه‌هایی در خصوص حفظ و ارتقای ابعاد عبادی و معنوی قم داشته و بر صیانت از جایگاه و شئون روحانیت تأکید و ارتباط قوی روحانیت و مردم را بسیار مهم و توسعه و تعمیق آن را ضروری دانستند.

آیت‌الله محمد اسحاق فیاض، نیز در دیدار با استاد اعرافی، حوزه‌های علمیه را مایه حفظ شیعیان و مسلمانان در طول تاریخ دانست و به‌ویژه حوزه علمیه نجف را حافظ کیان اسلامی کشور عراق در سالیان متمادی اختناق و ظلم بعثی‌ها برشمرد و در ادامه، ظلم بعثی‌ها و صدام علیه حوزه‌های علمیه را در طول تاریخ کم‌نظیر تلقی نمود و گفت: حوزه علمیه نجف با مقاومت و پایداری، هویت خود را حفظ نموده و در خلال سال‌های اخیر، رشد مناسبی پیدا کرده است. ایشان توجه به دشمنان و توطئه‌های آنان را برای حوزه‌های علمیه ضروری دانست و همکاری حوزه‌های علمیه دنیای اسلام و به‌ویژه حوزه علمیه قم و نجف را مهم خواند و ضمن استماع گزارش برخی از فعالیت‌های حوزه‌های علمیه ایران، از مطالعات عرصه‌های فقه معاصر تقدیر کرد و پاسخگویی حوزه‌های علمیه به نیازهای جامعه اسلامی، به‌ویژه نظام اسلامی در ایران را با اهمیت توصیف کرد.

آیت‌الله بشیر نجفی همچنین در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه، به مهم‌ترین دستاوردهای علمی و دستاوردهای حوزه‌های علمیه گوش فرا داد و از تلاش و فعالیت‌هایی که پس از هجمه‌های فجیع ظالمان و زورگویان علیه حوزه‌های علمیه، در حفظ میراث انجام شده، تشکر و قدردانی کرد.

براساس گزارش مرکز خبر حوزه، استاد اعرافی در ابتدای این ملاقات‌های صمیمانه، ضمن ارائه آمار و گزارش‌هایی از طلاب، اساتید، مراکز و مؤسسات حوزوی و دروس سطوح عالی، به‌ویژه دروس خارج در استان‌ها، تألیفات و تحقیقات فقه معاصر و ورود در برخی از عرصه‌ها و رشته‌های جدید مورد نیاز جامعه و کشور و عرصه بین‌الملل؛ از توجه و اهتمام مراجع معظم نسبت به مسائل حوزوی و برخی از طرح‌های کلان بیوت مراجع در قم، از جمله تأسیس کتابخانه جامع تخصصی، ساخت بیمارستان فوق تخصصی و خدمات درمانی به مردم و طلاب حوزه علمیه تقدیر و تشکر نمود و برخی از کتب جدید الانتشار در زمینه فقه معاصر را به ایشان اهداء کرد.

استاد شیخ باقر ایروانی در این دیدار ضمن تجلیل از رویکرد برنامه‌ای حوزه‌های علمیه، از طرح‌های تحولی حوزه علمیه قم تقدیر کرد و بر اهمیت تعامل حوزه علمیه قم و نجف تأکید نمود.

 این استاد برجسته حوزه علمیه نجف ضمن تجلیل از آثار منتشره فقه معاصر، بر پاسخگوئی حوزه‌های علمیه نسبت به سؤالات و شبهات جدید را ضروری دانست.

استاد شیخ محمد سند در این ملاقات، ضمن تقدیر از طرح‌های تحولی حوزه‌های علمیه به‌ویژه ورود حوزه‌های علمیه در عرصه‌های تخصصی جدید و آشنایی حوزه‌های علمیه با علوم انسانی اسلامی، رشته‌ها و تخصص‌های اسلامی جدید را از ضرورت‌های حوزه‌های علمیه برشمرد.

استاد مطرح حوزه علمیه نجف، همچنین آشنایی حوزه‌های علمیه با فناوری‌های جدید و خدمات دیجیتال و خدمات کامپیوتری را از مزیت‌های حوزه علمیه برشمرد و از پیشرفت‌های حوزه در زمینه هوش مصنوعی و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید را خوب ارزیابی کرد.

وی بر اهمیت دروس جدید مثل عقائد و تفسیر و دیگر درس‌ها و رشته‌های جدید حوزه‌های علمیه تأکید کرد و نگاه نظام‌مند به علوم اسلامی به‌ویژه تفسیر و فقه را ضروری خواند و گفت: لازم است حوزه‌های علمیه رویکردی نظام‌مند به فقه، تفسیر، کلام و دیگر علوم اسلامی داشته باشند.

استاد شیخ حسن جواهری در جریان حضور مدیر حوزه‌های علمیه بر مزار شریف آیت‌الله محمدحسن نجفی اصفهانی (صاحب جواهر) و قرائت فاتحه و بازدید از کتابخانه خطّی مرحوم صاحب جواهر، ضمن تجلیل از کتاب جواهرالکلام، توضیحاتی راجع به زندگی و شخصیت علمی مرحوم صاحب جواهر (رضوان‌الله تعالی علیه) و بیت جواهری‌ها ارائه نمود. سپس استاد اعرافی این شخصیت را ذخیره علمی تاریخ حوزه‌های علمیه شیعه دانست و جای‌جای این دائره‌المعارف بزرگ فقهی را حاوی ابداعات علمی و نکته‌سنجی‌های دقیق فقهی، اصولی و حدیثی توصیف کرد.

استاد سید علی سبزواری از اساتید برجسته حوزه علمیه نجف و فرزند مرجع فقید آیت‌الله سید عبدالاعلی سبزواری در ملاقات با مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به مقامات علمی مرحوم آیت‌الله سبزواری به ذکر برخی از ابعاد علمی و شخصیت اخلاقی مرحوم والد پرداخت و توجه به شئونات لباس روحانیت، اخلاق، تهذیب و تربیت حوزوی را از ضرورت‌های حوزه‌های علمیه امروز برشمرد و بر اولویت برنامه‌های تربیتی و تهذیبی حوزه‌های علمیه تأکید کرد.

این استاد عالی حوزه علمیه نجف همچنین با تجلیل از مطالعات و تحقیقات حوزه‌های علمیه ایران و حوزه علمیه قم در فقه، به‌ویژه فقه معاصر، به برخی از آثار و تحقیقات خود در زمینه اقتصاد اسلامی اشاره کرد و آمادگی خود را برای همکاری در عرصه‌های فقه معاصر را اعلام نمود. وی با تجلیل از دستاوردهای حوزه‌های علمیه، بر پاسخگویی حوزه‌های علمیه به نیازهای علمی جامعه اسلامی تصریح و اولویت اول حوزه‌های علمیه را تأکید بر ابعاد علمی و معرفتی و تمرکز و تمحض طلاب بر تحصیل و کارهای علمی دانست و اظهارداشت: فعالیت‌های اجتماعی نباید مانع از اولویت علمی حوزه‌های علمیه گردد.

استاد سبزواری به دوران محنت و سختی‌های حوزه نجف در دوره حزب بعث و مصیبت‌های حوزه نجف در آن دوران اشاره کرد و گفت: مجاهدت‌های علما و مراجع حوزه نجف موجب گردید تا تاریخ درخشان حوزه‌های علمیه نجف استمرار یافته و اختناق و ظلم موجود در آن دوران نتواند چراغ حوزه‌های علمیه نجف را خاموش گرداند.

استاد سید منیر خباز از اساتید حجازی مقیم نجف در این ملاقات، ضمن تأکید بر ضرورت تعامل حوزه قم و نجف، به برخی از ظرفیت‌های علمی حوزه نجف اشاره کرد و توصیه کرد طلاب و فضلای ایرانی رفت‌وآمدهای بیشتری به حوزه نجف داشته باشند و از مدیر حوزه‌های علمیه ایران خواست تا با حل مشکلات طلاب ایرانی مقیم نجف، تعامل و رفت‌وآمدها به حوزه نجف را تسهیل کند. در این دیدار همچنین استاد گزارشی از برخی از برنامه‌های حوزه‌های علمیه کشور ارائه کرد و در خصوص آخرین وضعیت شیعیان و فضلای کشور عربستان با استاد خباز گفتگو کرد و فرج و گشایش در امر شیعیان حجاز و علماء و فضلای زندانی در آن کشور را از خداوند متعال مسئلت نمود.

نشست استاد اعرافی با ۵۰ استاد حوزه علمیه نجف اشرف

به مناسبت حضور مدیر حوزه‌های علمیه در عتبات عالیات، جلسه‌ای با حضور بیش از ۵۰ نفر از اساتید طراز اول حوزه علمیه نجف اشرف در دفتر نمایندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق تشکیل شد. این جلسه با استقبال خوب اساتید محترم حوزه از جمله حضرات آیات و حجج‌اسلام والمسلمین شیخ علی بشیر نجفی به نمایندگی از آیت‌الله بشیر نجفی، سید حسن نوری، شیخ حسن جواهری، سید علی‌اکبر حائری، سید حمید مقدس غریفی، سید علی خرسان، سید محمدعلی بحرالعلوم، سید فاضل جابری، شیخ نوری حاتم ساعدی، سید علی خمینی، شیخ مهدی رستم، شیخ جمیل ربیعی، شیخ ابراهیم بغدادی، شیخ علی قرشی، سید علاء جزایری، شیخ حیدر خاقانی، سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق تشکیل گردید.

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سید مجتبی حسینی، نماینده رهبر انقلاب در عراق به اساتید حاضر در جلسه خوش آمدگویی گفت و حضور مدیر حوزه‌های علمیه را در بین اساتید حوزه علمیه نجف مغتنم شمرد. سپس استاد اعرافی گزارشی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه ایران و به‌ویژه حوزه علمیه قم را ارائه کرد و در پایان بعضی از اساتید حوزه علمیه نجف نیز نسبت به این حوزه مقدسه به ارائه نظر پرداختند.

دیدار با برخی از اساتید و طلاب ایرانی مقیم نجف

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه سفر به کشور عراق با برخی اساتید ایرانی مقیم نجف دیدار و نقطه نظرات و پیشنهادهای آنان درباره حوزه نجف و طلاب ایرانی مقیم نجف را استماع کرد. اساتید ایرانی حوزه نجف ضمن تبیین امتیازات و قوّت‌های حوزه نجف خواستار توسعه روابط حوزه قم و حوزه نجف گردیدند. آن‌ها ضمن تبیین سابقه فضلا و مراجع ایرانی حوزه نجف و نقش برجسته ایرانیان در تاریخ حوزه علمیه نجف به‌ویژه در سده‌های اخیر، خواستار تسهیل رفت‌وآمد طلاب و اساتید ایرانی به حوزه نجف شده و تقاضا کردند از ظرفیت علمی طلاب و اساتید ایرانی نجف استفاده بیشتری گردد. در ادامه جلسه اساتید ایرانی با بیان برخی از اشکالات، پیشنهادهایی برای ارتقای تعامل دو حوزه ارائه کردند.

استاد اعرافی هم ضمن تبیین جایگاه بلند حوزه علمیه نجف در دنیای اسلام و جهان شیعه و تأکید بر ضرورت حفظ استقلال و عظمت آن، ضرورت اهتمام و توجه به رهنمودهای مرجعیت عظمای حوزه نجف را خاطرنشان و با توجه به سابقه حضور فضلای ایرانی در حوزه نجف، تقویت تعامل دو حوزه قم و نجف را ضروری دانست.

وی آزادی در انتخاب درس، آزادی در انتخاب استاد، آزادی در انتخاب متن و آزادی مناهج و نظامات آموزشی را از سنت‌های فاخر حوزه‌های علمیه دانست و گفت: برنامه‌ها و طرح‌های تحولی حوزه‌های علمیه مبتنی بر تنوع منهجی و تنوع متون و نظامات آموزشی و حفظ سنت‌های اصیل حوزوی طراحی شده و درعین‌حال تلاش می‌شود از روزآمدی و ابتکارات و فناوری‌های نوین بهره‌برداری شود.

لازم به ذکر است، «امضای تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه‌های علمیه ایران و آستان مقدس حسینی»، «دیدار و گفتگو با سید عیسی الخرسان، تولیت عتبه مقدّسه علویه»، «دیدار و گفتگو با سید عمار حکیم و جمعی از اساتید و فضلای بغداد»، «دیدار و گفتگو با تجمع علمای ولایی عراق»، «دیدار و گفتگو با شیخ همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق»، «دیدار و گفتگو با شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق»، «سخنرانی در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی در نجف اشرف»، «بازدید از نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در عراق»، «حضور در مراسم بزرگداشت آیت‌‌الله سیّد کاظم حائری در نجف اشرف» و «ملاقات با محمد شیاع سودانی، نخست‌وزیر کشور عراق» از دیگر برنامه‌های مدیر حوزه‌های علمیه در این سفر بود.

 

تصاویر نشست استاد اعرافی با جمعی از اساتید حوزه علمیه نجف

« از ۲ »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics