قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / احکام پوشاک و بررسی راهکارهای حمایت از تولیدگران داخلی
احکام پوشاک و بررسی راهکارهای حمایت از تولیدگران داخلی

معرفی کتاب؛

احکام پوشاک و بررسی راهکارهای حمایت از تولیدگران داخلی

بیست و چهارمین جلد از مجموعه فقه و زندگی با عنوان «احکام پوشاک» از سوی نشر معروف با همکاری پژوهشکده امر به امر معروف و نهی از منکر منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، بیست و چهارمین اثر از مجموعه فقه و زندگی با عنوان کتاب «احکام پوشاک» به قلم محمود صادقی از سوی نشر معروف با همکاری پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر منتشر شد.

این کتاب دوازده فصل دارد که مباحثی در خصوص اهمیت پوشش، تولیدکنندگان لباس، راهکارهای حمایت از تولید کنندگان داخلی، فروش لباس زنانه و مردانه، جنس‌ها و رنگ‌ها توصیه شده در لباس، پوشش زنان و مردان، آسیب‌های برخی از لباسها و موارد از این دست را شامل می‌شود.

در این نوشته، سؤالات شرعی را از مراجع تقلید مشهور نیز ذکر کرده‌ایم. لذا اگر درکتاب دیدگاه‌های فقهی مرجع تقلیدی ذکر نشده است؛ یا به آن دست نیافته‌ایم یا در این مورد نظری نداشته است.

نویسنده در فصل سوم، راهکارهای حمایت از تولید داخلی در زمینه تولدی پوشاک و البسه را مورد بررسی قرا داده است و «حمایت دولت از تولید داخلی»، «خرید پوشاک و محصولات داخلی»، «حمایت علما و فقها از تولید داخلی» «تحریم لباس‌های نامناسب خارجی» و «تبلیغ و ترویج صدا و سیما» را از مهمترین موارد حمایت از تولیدگران داخلی بیان کرده است.

در قسمتی از این فصل می‌خوانیم: تولیدکننده‌های داخلی در صورتی می‌توانند موفق و مؤثر باشند که آحاد جامعه از مسؤولان گرفته تا مردم به این نهال تازه‌پا کمک کنند و از آن به هر صورتی می‌توانند حمایت کنند.

در قسمتی از عنوان «حمایت علما و فقها از تولید داخلی» آمده است: در ایران همیشه مردم به پیروی از مرجعیت و رهبری بزرگان شیعه با دشمنان مبارزه کرده و دشمنان را از کشور خارج کرده‌اند. در تحریم تنباکو توسط آیت‌الله میرزای شیرازی، مردم مؤمن از ایشان حمایت کرده و دشمنان را از تسلط بر این کشور ناامید کردند.

یکی از نتایج مهم جنبش تنابکو، تقویت این فکر بود که جهت رفع وابستگی به بیگانگان، لازم است و وسایل مورد نیاز جامعه ایران، در داخل کشور تولید شود. در همین راستا شرکت‌های اقتصادی و تولیدی پا به عرصه گذاردند.

یکی از بزرگترین آنها شرکت اسلامیه در اصفهان بود. این شرکت باهدف تأمین منسوجات مورد نیاز مردم مسلمان ایران، با تلاش و حمایت علمای اصفهان به ویژه حاج آقا نورالله و آقا نجفی اصفهانی، در سال ۱۳۱۶ هجری، تأسیس شد و به تدریج شعبه‌هایی در برخی شهرهای دیگر و حتی خارج از کشور مانند (لندن، کلکته، بمبئی، مصر، استامبول، بغداد و مسکو) ایجاد شد.

در آن دوران، اساس تجارت ایران؛ بر دلالی اجناس فرنگی قرار داشت. به گفته حاج آقا نور الله، بازرگانان ایرانی، به عمله خارجی تبدیل شده بودند؛ و بدین ترتیب، شکوه و جلال اروپایی‌ها، از طریق کالاهایشان در این جلوه‌گری می‌کرد.

روزنامه حبل المتین از دامنه نفوذ شرکت اسلامیه در مدارس (داخلی) این گونه خبر داد: لباسی که مدرسه به شاگردان می‌دهد عبارت است از سالی دو لباده زمستانی و تابستانی و عمامه و یک کلاه و زیرعمامه و دو جفت پا افزار و تمام اجناس باید ساخت ایران باشد. لباده‌های که به شاگردان داده می‌شود، همه از شرکت اسلامی هستند.

این لباس را شاگردانی دوخته اند که در مدرسه، خیاطی آموخته‌اند و عمامه هم دوخت اصفهان است. اگر مدرسه بیشتر توانایی پیدا کند، پیراهن و شلوار هم برای شاگردان دوخته می‌شود.

علما و مراجع نیز از این اقدام وطن دوستان اصفهانی، حمایت کردند. برخی از مراجع تقلید، مانند آیت‌الله محمد کاظم خراسانی معروف به آخوند خراسانی؛ آسید محمد کاظم یزدی، آیت‌الله ملا عبدالله مازندارنی، آیت‌الله فتح الله شریعت اصفهانی، معروف به شریعت‌مدار؛ آیت‌الله حسین نجل حاج میرزا خلیل، آیت‌الله محمدحسین نوری معروف به محدث نوری؛ از شهر نجف، مبنی بر حمایت از شرکت اسلامیه به پیام‌هایی صادر و همگان را به حمایت از این حرکت ملی دعوت کردند.

در رأس این حرکت در اصفهان نیز، آیت‌الله محمد تقی نجفی، معروف به آقا نجفی اصفهانی حضور داشت و این اتحاد عمل به واسطه رهبری ایشان شکل گرفت.

تحریم لباس‌های نامناسب خارجی

امیرکبیر در نظر داشت با استفاده از صنایع کشور دست استعمارگران را کوتاه کند. امیرکبیر معتقد بود ملت از نظر اقتصاد باید وظیفه وجدانی خود عمل و عموماً از البسه وطنی استفاده کنند. وی برای توسعه و تکمیل صنایع دستی تلاش فراوانی کرده بود.

قبل از امیرکبیر، لباس سربازها را از ماهوت انگلیس تهیه می‌کردند، ولی او برای رشد و توسعه صنایع داخلی، فرمان تهیه لباس نظامیان از شال چوخالی پشمین مازندرانی را صادر کرد. او تأیید کرده بود شال‌های دستی کرمانی خوب بافته شود و با شال‌های کشمیری رقابت کند. در این زمان پارچه‌های وطنی رواج بسیار یافت و به تشویق دولت، تولید آن افزایش پیدا کرد. پس از آن سفارش شد سالی پنجاه هزار دست لباس سربازی از قماش وطنی آماده سازند.

[این جمله ۵ تا مشکل دارد] چقدر زیبا است مسؤولان کشور از عملکرد انقلابی حاج آقا نور الله، آیت‌الله آقا نجفی و امیرکبیر الگوگیری کرده و از خرید و واردات لباس‌های خارجی تا جایی که ممکن است جلوگیری کنند و کیفیت لباس‌های داخلی را بالا ببرند و مردم را به خرید آنها تشویق کنند.

بنابرگزارش رسا، بیست و چهارمین مجموعه فقه و زندگی با عنوان کتاب «احکام پوشاک» با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه، در ۲۲۸ صفحه، با قیمت ۴۵۰۰ تومان، از سوی نشر معروف با همکاری پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر منتشر شده است.

احکام پوشاک و بررسی راهکارهای حمایت از تولیدگران داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics