قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اصالتِ امت؛ در دایره وحدت
اصالتِ امت؛ در دایره وحدت

شماره جدید نشریه «دیده‌بان اندیشه» منتشر شد؛

اصالتِ امت؛ در دایره وحدت

شماره جدید نشریه دیده‌بان اندیشه با موضوع «اصالتِ امت؛ در دایره وحدت» به همت موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت منتشر شد. سرخط‌های این شماره، «گزارشی از مهمترین محورهای مطرح‌شده در باب وحدت امت اسلامی»؛ «مفهوم‌شناسی و نسبت‌سنجی ملت و امت»؛ «تاریخچه امت‌سازی از زمان رسول اکرم(ص) تا زمان حال و محوریت» و «زعامت امت اسلامی در زمان غیبت» هستند.

به گزارش شبکه اجتهاد، بنابر پیش‌بینی پیامبر گرامی اسلام، امت مسلمان با بدعهدی و کج‌فهمی‌های خود، شکاف عمیقی را در قلب جامعه یکپارچه اسلامی به وجود آورده و آن را به ۷۳ فرقه تبدیل کرده است. ظهور دنیای مدرن با تقسیمات مرزی و جغرافیایی که به همراه داشت، هیزم مضاعفی بود بر این فاصله بین امت مسلمان؛ دست نمایان دشمن در آستین تفرقه، علمای مسلمان و مخصوصا تشیع را بر آن داشت تا با سوری نشان‌دادن اختلافات و تاکید بر مشترکات دینی و مذهبی، بار دیگر این خرقه پاره پاره را ترمیم کرده و همچون دوران صدر اسلام، مردم مسلمان را در یک صف قرار دهند.

امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیرانقلاب اسلامی، در مقام فقیهی آگاه و بصیر آبادی ملت‌ها را طفیلی اتحاد امت اسلامی دانسته و برکات و منافع زیادی را برای وحدت همه‌جانبه امت مسلمان ذکر می‌کنند. این سرمایه‌گذاری ویژه روی احیای امت اسلامی بعد از ارتحال ایشان نیز تعطیل نگشته و تا امروز توسط رهبر معظم انقلاب و در قالب جمهوری اسلامی ایران، همچنان با امید و قوت به راه خود ادامه می‌دهد.

در سال‌های گذشته بارها و بارها جهان شاهد آن بوده که جمهوری اسلامی در مسیر اتحاد با تمام ملل اسلامی قدم برداشته و در حد توان در بزنگاه‌های حساس به یاری آنان شتافته است. جمهوری اسلامی همواره این مساله را فریاد زده که نه تنها به فکر اجتماع تمام ملل مسلمان زیر بیرق واحد است؛ بلکه حاضر است تا به تمام مستعضفین جهان یاری رسانده و آنها را از سلطه مستکبرین خارج سازد.

نسبت به عملکرد این حکومت در سیاست‌های خارجی، عده‌ای لب به اعتراض گشوده و دغدغه اصلی حکومت یعنی احیای دوباره امت یکپارچه اسلامی را زیر سوال می‌برند. اگرچه که این اعتراض تازگی نداشته و در چهاردهه گذشته همواره مطرح بوده، اما وقوع اتفاقات اخیر در برخی از کشورهای مسلمان مثل افغانستان و پاکستان، بار دیگر این مساله را بر سر زبان‌ها انداخته و پیام‌ها، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های زیادی را روانه فضای مجازی و اندیشه‌ای کشور کرده است.

دیده‌بان اندیشه به اقتضای رسالت تبیین‌گرایانه خود در شماره ۳۷ سعی دارد تا با رصد این پیام‌ها، به تبیین مهمترین محورها و همچنین نقد منصفانه آنها بپردازد. از این رو در این شماره بعد از ارائه گزارشی از رصد فضای مجازی و نشریات علمی، سه محور عمده «مفهوم‌شناسی و نسبت بین امت و ملت»، «تاریخچه امت‌سازی از دیروز تا امروز» و «محوریت و زعامت امت اسلامی» را مورد تحلیل قرار می‌گیرد:

اینجا کیلک و دانلود کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics