اختصاصی شبکه اجتهاد: شناخت موضوع، شرط موفقیت در هرگونه فعالیت درباره آن است. موفقیت در درس خارج، پیش از آن که محتاج روشها و ابزارهای مناسب باشد، در گرو تصور کاملی است که از آن میشود. بهمناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه بر آن شدیم موضوع «درس خارج» را با نگاهی تاریخی-تحلیلی، آسیبشناسانه و روشی مورد بازکاوی قرار دهیم و نظر اساتید و صاحبنظران را در این باره جویا شویم.
این پرونده شامل سه بخش «درس خارج، سبکها و روشها»، «درس خارج، کاستیها و بایستهها»، «درس خارج، مباحثه و تقریر نویسی» است که با آثار و گفتگوهایی از اساتید: احمد مبلغی، سید منذر حکیم، ابوالقاسم علیدوست، حسن معلمی، عبدالحسین خسروپناه، علیرضا اعرافی، سید میرتقی حسینی گرگانی، محمد قائنی نجفی، محمد عندلیب همدانی، رضا مختاری، علیاکبر ترابی، عبدالحمید واسطی، سید حسن تبادکانی، حمید درایتی، امیر غنوی، محمدحسین احمدی فقیه یزدی، سید محمدجواد علوی، سید محمدمهدی میرباقری، مهدی هادوی تهرانی، محمدعلی رضایی اصفهانی، مهدی مهریزی، محمدتقی هادیزاده، محمدرضا نائینی، رضا حبیبی، سید احمد علمالهدی، کاظم قاضیزاده، محسن مهاجرنیا، محمدرضا یوسفی، محمدجعفر مروجی طبسی، سید جواد ورعی، حسین بستان، حسن نظری شاهرودی، محمدعلی خادمی کوشا، محمدحسین ملکزاده، هادی سروش، سید رضا شیرازی، سعید هلالیان، سیدعلی حسینی، مهدی مظهر و حسن انصاری، و… منتشر شده است.
همچنین در گفتگوهایی با اساتید علیاکبر مسعودی، محمدحسین رضازاده و محمدصالح حائری شیوه درس خارج امام خمینی و سبک درس خارج حضرت آیتالله خامنهای بررسی شده است و نیز در بخش دیگری به معرفی سه کتاب «درس خارج و گامهای اجتهاد»، «چگونگی تدریس دروس خارج سبکها، روشها و الگوها» و «دانش تقریر نویسی» پرداخته شده و نیز «سامانه تقریرات دروس خارج»، سامانه آموزشی «درس گفتار»، سامانه «مدرسه فقاهت» برای طلاب معرفی شده است.
برای دسترسی سریعتر به مطالب، روی عناوین کلیــــک کنید.