قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / کسانی که خیرخواه نظام هستند به شرکت در انتخابات به شدت توصیه می‌کنند/ با توجه به عناوین ثانویه می‌توان حکم به وجوب داد/ امیدوارم حاکمان حضور مردم را قدرشناسی کنند
کسانی که خیرخواه نظام هستند به شرکت در انتخابات به شدت توصیه می‌کنند/ با توجه به عناوین ثانویه می‌توان حکم به وجوب داد/ امیدوارم حاکمان حضور مردم را قدرشناسی کنند

استاد علیدوست:

کسانی که خیرخواه نظام هستند به شرکت در انتخابات به شدت توصیه می‌کنند/ با توجه به عناوین ثانویه می‌توان حکم به وجوب داد/ امیدوارم حاکمان حضور مردم را قدرشناسی کنند

استاد علیدوست با بیان اینکه می‌توان با استفاده از عناوین ثانویه و طبق مبانی فقهی «حفظ نظام» و «نفی سبیل» حکم به وجوب شرکت در انتخابات داد اما مردم باید در خصوص شرکت اقناع شده و بدانند که وظیفه اسلامی و انسانی آن‌‌ها مشارکت است.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد ابوالقاسم علیدوست، با بیان اینکه دو نگاه را می‌توان به شرکت مردم در انتخابات داشت، اظهار داشت: یک شهروند از حقی که دارد می‌تواند برای تعیین سرنوشت خودش استفاده کند که ذیل مبحث «استیفاء حق» قرار می‌گیرد که در این بحث حاکمیت باید زمینه را به گونه‌ای رقم بزند که مردم حس کنند، با شرکت در انتخابات از حق خود استفاده می‌کنند.

وی در ادامه بیان داشت: شهروندان باید حس کنند که نمی‌توانند نسبت به حق خود بی‌تفاوت باشند و زمینه سازی برای استیفاء حق لازم است صورت گیرد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان نگاهی دیگر به مسأله شرکت در انتخابات، اظهار داشت: نگاه دیگر، نگاه تکلیف است که یک شهروند حس کند در یک موقعیتی است که رأی وی می‌تواند پاسخ داشته باشد و به صلاح مملکت، نظام و تشیع است؛ کاملا جاافتاده است که هر چه شرکت مردم در انتخابات با شکوه تر باشد هم برای کشور و هم برای انقلاب و نظام برد بیشتری دارد.

وی ادامه داد: من به دشمن تعبیر نمی‌کنم بلکه می‌گویم طبیعتا «دیگران» به حضور مردم در انتخابات نگاه می‌کنند و اگر حضور پرشوری شکل بگیرد، حاکمیت می‌تواند در ارتباط با دیگران و حکومت‌های منطقه به گونه‌ای دیگر تعامل کند و اگر حضور ضعیف باشد این تعامل به گونه‌ای دیگر است. کسانی که خیرخواه نظام هستند به شرکت در انتخابات به شدت توصیه می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مبانی فقهی شرکت در انتخابات، تصریح کرد: حفظ نظام، حفظ مصالح کشور، قاعده نفی سبیل و تقویت نظام قواعدی هستند که می‌تواند مبنای فقهی شرکت در انتخابات باشند و با توجه به عناوین ثانویه می‌توان حکم به وجوب داد.

علیدوست با بیان اینکه مسؤولان و دلسوزان کشور باید حضور مردم را پاس بدارند، افزود: لازم است مسؤولین برای انتخابات آینده زمینه را برای حضور بهتر مردم آماده کنند از این رو تبلیغات و روشنگری مهم است و لازم است که عملکردهای مثبت به مردم، بدون هیجان بیان شود. اگر حاکمیت مبنای کار خود را بر شفافیت قرار دهد حضور مردم تضمین شده است.

وی ادامه داد: بخشی از آنچه که همه وظیفه می‌دانیم روی دوش حاکمیت است زیرا باید در حرفی که می‌زند دقت کند و حضور مردم را پاس بدارد زیرا مشارکت و شرکت در انتخابات بر اساس یک فرایند رخ می‌دهد و بی دنباله نیست. امیدوارم حاکمان حضور مردم را قدرشناسی کنند و مردم به حساب اصل نظام و کشور نیز در انتخابات حاضر شوند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به طرح حکم وجوب شرکت در انتخابات، بیان داشت: لازم است که مردم به اقناع برسند تا از حق خود استفاده کنند از این رو باید رسانه‌‌هابر مسأله استیفاء حق تأکید کنند؛ رسانه‌ای موثر است که می‌تواند موضوع استیفاء حق را تبیین کند. این تأکید تأثیر بیشتری نسبت به طرح وجوب شرکت از ناحیه افرادی که در کسوت مراجع نیستند، دارد.

وی با بیان اینکه شرکت در انتخابات وظیفه اسلامی، ملی و انسانی ما است، خاطرنشان کرد: ما نه صرفاً به خاطر اینکه یک مسلمان هستیم بلکه به خاطر اینکه به ایران تعلق داریم و با توجه به اینکه انقلاب برای همه انسان‌ها پیام دارد از نظر انسانی نیز وظیفه داریم که در انتخابات شرکت کنیم.

علیدوست در پایان به «رسا» گفت: انتخاب شایسته وظیفه دیگر هر فرد است. هرکس طبق تحلیلی که دارد اقدام به انتخاب افراد شایسته کند برای او حجت است و اگر شک داشت می‌تواند از افراد لایق سؤال کند به گونه‌ای که اگر در قیامت از او سؤال شود چرا به این شخص رأی دادی بتواند پاسخگو باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics