قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اگر حوزه علمیه نباشد، اسلام تدریجاً محو می‌شود/ اولویت برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری و با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی باشد/ مسائل اخلاقی در حوزه‌ها کمرنگ نشود
اگر حوزه علمیه نباشد، اسلام تدریجاً محو می‌شود/ اولویت برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری و با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی باشد/ مسائل اخلاقی در حوزه‌ها کمرنگ نشود

توصیه‌های آیت‌الله مکارم شیرازی در آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه:

اگر حوزه علمیه نباشد، اسلام تدریجاً محو می‌شود/ اولویت برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری و با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی باشد/ مسائل اخلاقی در حوزه‌ها کمرنگ نشود

آیت‌الله مکارم شیرازی در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه گفت: اگر با رعایت شئون بهداشتی امکان برگزاری کلاس‌ها نبود، باید به سمت مجازی حرکت کنیم، اما اگر امکان دارد کلاس‌ها باید حضوری تشکیل شود، چرا که کلاس حضوری عالمی دارد که مجازی ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در ابتداء مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در سالن جلسات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، در پیامی تصویری توصیه‌هایی را بیان کرد و گفت: خدا را شکر می‌کنیم که بار دیگر توفیق داد که بتوانیم در راه نشر معارف اسلام گام‌های تازه‌‌ای برداریم. من بارها گفته‌ام، اولین حوزه علمیه در اسلام به دست پیامبر (ص) گشوده شد. آیه ۱۲۲ سوره توبه با صراحت می‌گوید: پیامبر دستور تشکیل حوزه علمیه داد؛ «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّهً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ». فرمود: همه مؤمنان وقتی فرمان جهاد داده می‌شود، به جهاد نروند، عده‌‌ای در مدینه بمانند، تفقه در دین پیدا کنند و هنگامی که مجاهدان به‌سوی آن‌ها بازگشتند به آن‌ها تعلیم دهند؛ یعنی فراگرفتن علم و سپس تعلیم دادن؛ بنابراین اولین حوزه علمیه تشکیل شد.

مشاهده با کیفیت خوب (۱۴.۴M)

مشاهده با کیفیت عالی (۷۶M)

در زمان امیرمؤمنان(ع) مسجد حوزه علمیه بود؛ این خطبه‌هایی که امام علی(ع) درباره اصول و فروع دین می‌خواند، تعلیماتی است که در این حوزه علمیه مسجد انجام می‌شد و همچنین ادامه پیدا کرد تا زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) که حوزه علمیه گسترش بسیار فوق‌العاده‌ای پیدا کرد.

بعدها در زمان علما، مرحوم شیخ طوسی اولین کسی بود حوزه علمیه نجف را تأسیس کرد و ادامه یافت و بعد از آن در سایر شهرستان‌ها مخصوصاً قم، حوزه علمیه تشکیل شد بنابراین، این میراثی است که از زمان پیامبر(ص) برای ما مانده است.

دروس حوزه‌ها حتی‌الامکان حضوری تشکیل شود

برادران، عزیزان؛ حوزه علمیه سند افتخار ماست، حوزه علمیه نباشد اسلام تدریجاً محو می‌شود. در حوزه‌های علمیه سه موضوع را نباید فراموش کرد؛ اولاً شرایط، شرایط سختی است. اگر می‌شود حضوری تشکیل شود ولو با اعداد کم. من خودم تصمیم گرفتم کلاس‌ها را با ۱۰ نفر در منزل شروع کنم و بعد هم ضبط و منتشر بشود.

کسانی که بتوانند در محافل مذهبی، حوزه‌های علمیه حضوری را با رعایت تمام شئون بهداشتی، برپا کنند، این مقدم است، نشد، آن‌وقت نوبت به حوزه‌های مجازی می‌رسد؛ بنابراین تا امکان دارد و شرایط بهداشتی اجازه می‌دهد، حوزه‌های علمیه را حضوری تشکیل دهید. حضوری عالمی دارد که مجازی ندارد. این یک موضوعی است که نباید فراموش کرد و من از مسئول حوزه، رئیس حوزه و همچنین اساتید حوزه و شورای عالی حوزه تقاضا می‌کنم که تا امکان دارد، حوزه‌های علمیه حضوری باشد، آنجایی که امکان ندارد، معذوریم و مجازی تشکیل می‌دهیم. این یک نکته است که نباید فراموش کنیم.

در دروس مجازی، حضور و غیاب رعایت شود

نکته دوم، اگر حوزه مجازی شد، حضور و غیاب را رعایت کنند؛ یعنی اگر بناست آن حوزه مجازی باشد و با ۲۰ نفر، ۵۰ نفر شروع شود، این‌ها بیایند حضور و غیاب کنند، نه این است که آزاد باشد یک روز هیچ‌کس نباشد، یک روز ۵ نفر بوده باشد. این هم کار درستی نیست و این را حتماً رعایت بفرمایند.

مسائل اخلاقی در حوزه‌های علمیه پررنگ باشد

نکته سوم اینکه، مسائل اخلاقی در حوزه‌های مجازی، کمرنگ نشود. برادران در این شرایط، خواه در حوزه‌های مجازی باشد یا حضوری باشد، سعی کنند همه روز یا هر هفته یک حدیث اخلاقی بخوانند و شرح دهند، مسائل اخلاقی پررنگ شود.

حوزه‌های علمیه به دو چیز است؛ علم است و اخلاق؛ و لذاست ما می‌گوییم که در مرجعیت، علمیت شرط است و عدالت شرط است؛ یعنی همان‌طور که علم باید در حد اعلا باشد، اخلاق و تقوا هم باید در حد اعلا باشد. این‌ها مسائلی است که نباید فراموش شود.

من از صمیم دل به همه شما، مسئول حوزه علمیه و شورای عالی حوزه علمیه دعا می‌کنم که در این شرایط سخت، آبروی حوزه علمیه را حفظ کند.

مدیران حوزه علمیه شهرستان‌ها خود را با این برنامه‌ها هماهنگ کنند

در شهرستان‌ها هم باید مدیران حوزه علمیه شهرستان‌ها هم خود را با این برنامه‌هایی که عرض کردم هماهنگ کنند، چنان شود که آنجا هم مانند قم، حوزه علمیه حضوری در صورت امکان و در جایی که امکان ندارد، به‌صورت مجازی با رعایت تمام موازین و با حضور و غیاب و با مسائل اخلاقی. همه این‌ها رعایت شود.

از خدا می‌خواهیم، از امام زمان(عج) تقاضا می‌کنیم شفاعت در پیشگاه خدا کنند که در این شرایط سخت، حوزه‌های علمیه را کمک کنند و بتوانند ادامه دهند. حوزه‌های علمیه با درس حوزه علمیه است، اگر دروس نباشد، حوزه‌های علمیه مفهوم درستی نخواهد داشت؛ بنابراین سعی کنید مساله دروس را رعایت کنید، بدانید خداوند هم کمک می‌کند. الیس الله بکافرین عبده؟ آیا خداوند کفایت بندگانش را نمی‌کند؟ عنایت امام زمان هم به این است که این حوزه‌های علمیه که میراث ائمه را حفظ می‌کنند و به امروز و آیندگان می‌رسانند، برقرار باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics