قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تحول فقه را باید به علوم انسانی پیوند زد
غفلت از فقه، سپردن مردم به سکولاریسم است/ لزوم تولید توضیح‌المسائل نهادی

رشاد:

تحول فقه را باید به علوم انسانی پیوند زد

قطعا نباید علوم انسانی از غرب وارد کشور شود و محصول آن باشد، بلکه تولید علوم انسانی وظیفه‌ای است که از یک طلبه برمی‌آید، اگر انقلاب بخواهد تداوم پیدا کند باید فقه و اصول ما گسترده شود و تحول فقه را به علوم انسانی پیوند زنیم و در عین حال نباید فقه را جهت‌دار کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) در نشست «تحول در فقه‌آموزی و به راه انداختن رشته‌های تخصصی فقه» که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه حوزه حول محور فقه می‌چرخد، اظهار داشت: اصول معیشت مومنین براساس فقه بسته شده است و باید گفت فقه به طور کلی حیات انسانی و تحقق جامعه اسلامی را به بار می‌آورد.

وی ادامه داد: فقه یک دانش نیست بلکه توانایی برای درک درست دین و تحصیل اجتهاد است که در بستر فقه امکان‌پذیر می‌شود، کسی که فقیه نباشد نمی‌تواند متخصص اخلاق و دانش اسلامی باشد، کسی نگفته که اصول فقه قلمرو علم است بلکه فراتر از قلمرو علم فن است که هرکسی آن را بدست آورد در اخلاق به تاریخ اسلام هم می‌رسد.

مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) تاکید کرد: اصول و فقه هر دو دانش هستند و از آنجایی که مهارت اجتهاد دارند شبیه فلسفه هستند، اگر قرار است تحولی در معارف دین رخ دهد باید از فقه و اصول شروع کرد، به همین منظور شاهد هستیم که در حوزه‌ها در بخش فقه تحولی ایجاد شده و دانش‌های جدیدی اضافه شده است.

رشاد یادآور شد: بعد از یک قرن از ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها شاهد هستیم که مجتهد کم داشته‌ایم و اکثرا همه مصرف‌کننده بوده‌اند، اگر هم شاهد هستیم اندک کارهایی انجام شده است ریشه در طلاب داشته است و محصول حوزه بوده‌اند که به دانشگاه رفته‌اند.

 رشته‌های تخصصی ما از اجتهاد در فقه بریده است

وی با بیان اینکه رشته‌های تخصصی ما شکست خورده است، تصریح کرد: رشته‌های تخصصی ما از اجتهاد در فقه بریده است، رشته‌های تخصصی را باید در بستر فقه و اجتهاد ببریم، از سوی دیگر فقه در علوم ما شتاب لازم را ندارد، در عصر حاضر فقه ما رو به تحول است زیرا نظرات، سوالات و عرصه‌های جدید زیادی به وجود آمده است.

مدیر حوزه علیمه امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: ما به دنبال تربیت انسان‌های همه فن حریف هستیم، ما باید فقهای متخصص تربیت کنیم که ضمن حوزوی بودن در علوم دیگر نیز اختصاصی باشند، زیرا بسیاری از موضوعات تغییر کرده است، برای نمونه پول در طول زمان شرایط متغییری داشته است بنابراین علوم دیگر هم تغییراتی داشته است که باید به آنها توجه کنیم.

رشاد تصریح کرد: تحول فقه را باید به علوم انسانی پیوند زد، قطعا نباید علوم انسانی از غرب وارد کشور شود و محصول آن باشد بلکه تولید علوم انسانی وظیفه‌ای است که از یک طلبه برمی‌آید، اگر انقلاب بخواهد تداوم پیدا کند باید فقه و اصول ما گسترده شود، در عین حال نباید فقه را جهت‌دار کرد.

وی در پایان گفت: هدف ما از برگزاری این جلسات این است که ابتدا در داخل تهران این طرح صورت بگیرد و سپس آن را به کل استان‌ها ارجاع دهیم، تحول در برخی حوزه‌ها صورت گرفته است اما باید مدیریت شود که اتفاقات بدی رخ ندهد. رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics