قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رحیم‌پور ازغدی، فقه انقلابی و ازدواج کودکان
رحیم‌پور ازغدی، فقه انقلابی و ازدواج کودکان
حسن رحیم‌پور ازغدی

رحیم‌پور ازغدی، فقه انقلابی و ازدواج کودکان

حسن رحیم پور ازغدی که فقه سنتی را غیرانقلابی خوانده با تکیه بر فقه سنتی از ازدواج کودکان دفاع می‌کند.

شبکه اجتهاد: در حالی که این روزها مجلس شورای اسلامی و رسانه‌های خبری موضوع «کودک‌همسری» را برای چندمین‌بار درگذر سال‌های گذشته داغ کرده‌اند برخی رسانه‌ها جملاتی را از حسن رحیم‌پور ازغدی منتشر کرده‌اند که به شدت از حق ازدواج کودکان بنابر مبانی اسلام سنتی دفاع می‌کند. حسن رحیم‌پور ازغدی این سخنان را این روزها نگفته است اما بازنشر این سخنان از وی در روزهایی که وی به دلیل انتقاداتش از فقه سنتی مطرود حوزه سنتی شده، معنادار است.

حسن رحیم‌پور ازغدی، در سال ۱۳۹۴به مناسبت یادبود حضرت خدیجه در نشستی با عنوان «نشست حقوق و مسئولیت‌های زن مسلمان» گفته بود: «اسلام می‌گوید به محض اینکه غریزه جنسی بیدار شد، حتی هنوز کامل هم بیدار نشده ازدواج کنید. اصلاً اسلام شرط بلوغ را هم برای ازدواج نگذاشته. اسلام به قدری با مسئله رابطه دختر و پسر باز برخورد کرده که می‌گوید حتی دختر و پسر دبستانی هم می‌توانند با هم ازدواج کنند. اصلاً حد سنی ندارد؛ نه از این طرف نه از آن طرف.»

بازنشر سخنان رحیم‌پور که این روزها به دلیل سخنان تندش در فیضیه درباره حوزه انقلابی، مخالفت‌هایی را درپی داشته و برخی نگاه‌های هواداران سابقش  به وی تغییر کرده، به هرانگیزه‌ای باشد نشان می‌دهد رحیم‌پور ازغدی که در مدرسه فیضیه از حوزه و فقه سنتی به شدت انتقاد می‌کند و آن را غیرانقلابی می‌خواند، در موضوعی چون ازدواج کودکان که در این روزگار حساسیت‌های زیادی را برانگیخته، با اتکای به همان فقه سنتی، از حق ازدواج کودکان دفاع می‌کند و آن را نگاه باز اسلام به این موضوع می‌شمارد!

حسن رحیم‌پور ازغدی مرداد ماه در سخنرانی پرحاشیه‌اش در مدرسه فیضیه گفته بود: «همه می‌گویند سکولاریسم در دانشگاه است، بگذارید بگویم ریشه سکولاریسم در حوزه است. سکولاریسم یعنی تفکیک دین از حکومت، دولت و تمدن. تفکیک نظری وقتی است که حرفی ندارید. ۵ درس خارج از فقه نه، یک درس خارج فقه در قم، مشهد، نجف و اصفهان دارید که پرسش‌هایش را از بیرون بگیرد و همین الان در مسائل حکومتی بیاید بر اساس آنها ادله را پیدا کند و بحث کند. یعنی از ذهن نیاید به عین، از عین بیاید به ذهن. چندتا هستند؟

هنر نیست هی طهارت، نجاست و طواف بگویند، هزار بار گفته شده و برای هزار و یکم هم می‌گویند. به قول مطهری می‌گوید اجتهاد تکرار حرف‌های مکرر نیست. جواب مسائل حل شده نیست اجتهاد یعنی جواب مسائل حل نشده. مسائل حل نشده را جواب بده، مسائل حل شده را که همه بلدند جواب بدهند.

شنیدم ۷۰۰-۸۰۰ رساله می‌خواهند در قم بدهند، ما اصلا ۷۰۰ تا مرجع می‌خواهیم؟ این جور که کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید شروع شده کاری نیست. کسی ۴ شرح و حاشیه بخواند و همان را بگوید مرجع می‌شود؟ حساسیت سر مسائل جزیی درجه ۶، عدم حساسیت درباره مسائل درجه یک.»

گفتنی است فراکسیون زنان مجلس دهم، در طی ماه‌‏های گذشته تلاش داشت تا طرح «منع ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال» را در مجلس به تصویب برساند، اما یک‏ ماه پیش کمیسیون قضایی مجلس با این استدلال که «این کار خلاف شرع و عرف است زیرا دختران بعد از ۹ سالگی می‌توانند با رأی دادگاه و ولی قهری ازدواج کنند» طرح را رد کرد.

بر اساس این طرح حداقل سن ازدواج برای دختران، ۱۶ و برای پسران ۱۸ سال پیش‌بینی شده و ازدواج برای دختران زیر ۱۳ سال مطلقا ممنوع می‌شد. دین آنلاین

۳ دیدگاه

  1. از شبکه فاخر اجتهاد تعجب است که این مطلب سست از دین آنلاین را منتشر می کند!!!!!!!

  2. بنده جزء منتقدین به سخنان آقای رحیم پور دربارۀ حوزه هستم.
    لکن این نوشته انصافاً سست است. انسان احساس می کند که نویسنده می خواسته به هر شکل به ایشان حمله کند و با دیدن این جملات مستمسک خوبی از نگاه خود پیدا کرده است. و میدانیم که این شکل حمله غایتش تقویت است.

  3. سلام؛ مگر فقه انقلابی جدای از فقه سنتی است؛ فقه سنتی نگاه فردی و جزیی به مسائل دارد؛ اما فقهی که شما نامش را انقلابی گذاشتید یا دیگران فقه حکومتی و کلان نگر نامیده‌اند، به مسائل و معضلات جامعه و مطالبات صورت گرفته از نظام اسلامی توجه دارد؛ فقه در همه زمان‌ها پاسخگوی مسائل عصر خودش بوده است؛ اما مشکل ما الان این است که تصور می‌کنیم همان فقه با همان نگاه و روش استنباط که مشکلات زمان خودش را حل کرده؛ هنوز با همان نگاه و روش استنباطی و بدون موضوع شناسی و دیدن واقعیات بیرونی و عینی می‌تواند پاسخگو باشد؛ این است که به قول استاد رحیم پور مسائل آن زمان دیگر ذهنی است و باید مسائل ذهنی و کشیدن آب از چاه و کنیز و عبد را مطرح کند؛ اما امروز مسائل زیادی است که جامعه مطالبه می‌کند و فقه معمول در حوزه به آن توجه نمی‌کند؛ اما در پایان تعجب میکنم از سایت وزینی مثل اجتهاد که چرا به جای تنقیح و تبیین مطالب، نگاه عامیانه‌ و ژورنالی به مسائل دارد و بر این غوغاسالاری و نشر آن دامن میزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics