قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فقه و ممیزی فرهنگی
فقه و ممیزی فرهنگی

تازه‌های نشر؛

فقه و ممیزی فرهنگی

کتاب «فقه و ممیزی فرهنگی؛ تجزیه و تحلیل گفتگوها و تدوین مضامین اصلی دیدگاه‌های مطرح‌شده» به همت موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم، ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، این کتاب حاصل تجمیع و گردآوری مجموعه جلسات برگزارشده با این موضوع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ذیل کلان‌برنامه «گفتگوهای فرهنگی» می‌باشد که این گفتگوها در سه سطح گفتگوی وزیر، معاونت‌ها و سازمان‌ها و ادارت کل استانی وزارتخانه با اصحاب فرهنگ و هنر تدوین شده است.

این اثر با پرداختن به موضوع «پالایش فرهنگی» یا «ممیزی»، ضمن اشاره به وجود سابقه دیرینه ممیزی در دنیا و ایران، با بیان اینکه پس از تأسیس نظام جمهوری اسلامی اهتمام افزون‌تری نسبت به این مسأله در ایران صورت گرفته، اینگونه طرح موضوع می‌کند که این اقدام طی این سال‌ها دچار افراط و تفریط‌هایی شده که دلیل اصلی آن را صرف‌نظر از اعمال سلایق شخصی، شفاف‌نبودن مبانی دینی و دستورالعمل‌های فقهی در این خصوص عنوان می‌کند.

در همین راستا و برای حل این مشکل تلاش می‌کند به این سوالات پاسخ دهد که فقه شیعه چه دیدگاه‌هایی در این باب دارد، گستره ممیزی را تا کجا می‌داند و چه معیارهایی برای ممیزی در حوزه فرهنگ پیشنهاد می‌دهد؟ در مقام عمل، آنچه به عنوان تطبیق مفاهیم فقهی بر مصادیق مختلف فرهنگی اعم از کتاب، موسیقی و فیلم و در مواردی که برخی از معیارهای مشهور فقهی در مورد نهی از انتشار در دنیای الکترونیک و فضای مجازی اثر عکس دارد، چه باید کرد؟ و درنهایت، چه راهکارهای عملی را می‌توان برای برون‌رفت از «مشکلات ممیزی» در جمهوری اسلامی ایران از دل فقه استخراج کرد؟

کتاب «فقه و ممیزی فرهنگی» در ۵ فصل و ۱۹۰ صفحه به موضوعاتی چون ممیزی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، ممیزی در دیگر کشورها، مبانی فقهی ممیزی، چالش‌های ممیزی، شفاف‌سازی مفاهیم قانونی و طرح مسائل و پیشنهادهای راهبردی می‌پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics