قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «میراث علمی امام حسن و امام حسین (علیهما‌السلام)» به قلم محمد باغستانی منتشر شد
«میراث علمی امام حسن و امام حسین (علیهما‌السلام)» به قلم محمد باغستانی منتشر شد

تازه‌های نشر؛

«میراث علمی امام حسن و امام حسین (علیهما‌السلام)» به قلم محمد باغستانی منتشر شد

کتاب «میراث علمی امام حسن و امام حسین(علیهما‌السلام)»، به قلم دکتر محمد باغستانی کوزه‌گر عضو هیئت علمى پژوهشکده اسلام تمدنى به تازگی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ و روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، سیره‌نگاری اهل‌بیت(ع) سابقه‌ای دیرپای در میان اندیشمندان جامعه شیعی دارد؛ در سیره‌نگاری امام حسن و امام حسین(ع) که با رویکرد‌های گوناگون توجه نویسندگان را برانگیخته، دو موضوع صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) حجم پرشماری از این نگاشته را به خود اختصاص داده است.

با بررسی رفتار پیامبر(ص) با مخالفان، پیروان آن حضرت می‌توانند از افراط و تفریط در برابر آنان دور بمانند و با اقتدا به آن جناب بهترین شیوه را در تعامل با مخالفان برگزینند و با هدایت یا سرکوب دشمن راه سعادت خود را هموار کنند.

سه ویژگی، موضوع این کتاب را از دیگر نگاشته‌ها ممتاز می‌کند: نخست تبیین شرایط شکل‌گیری سیره تاریخی دو امام (علیهم‌السلام)؛ دوم مقایسه میراث علمی دو امام در قالب جدول‌های آماری و فراهم آمدن زمینه‌های تحلیلی بسیار از آنها و سوم گشـودن دریچـه‌ای نو برفضـای فکری ـ فرهنگی و اجتماعی دهه‌های ۴۰ ـ ۶۰ قمری از طریق روایت‌های منقول از دو امام (علیهم السلام) که راه بررسی‌های محققانه‌تری را هموار کرده است.

نویسنده کتاب بیان می‌کند: منظور من از میراث علمى، احادیث و روایات است و هم آنچه به عنوان پرورش شاگرد، محدث یا راوى حدیث از آن دو امام به یادگار مانده است. راویانى که بسیارى از آن‌‌ها به دلیل نزدیکى دوره این دو امام، مشترکند و حتى برخى از آن‌‌ها با راویان دوره امیرالمؤمنین(ع) نیز مشترک هستند که نام آن‌ها در مجامع حدیثى شیعى و سنى آمده است.

او همچنین ابراز می‌کند: هدف من در این کتاب این نبود که فقط به حدیث‌گویى بپردازم چون این کار قبلاً انجام شده است. در دوره اخیر مثلاً مرحوم استاد عُطاردى کتاب‌هاى جداگانه‌ای بـراى هر یک از ائمه(ع) نوشت با عنوان «مُسند». منظور ایشان این بود که همـه احادیث ائمه را به تفکیکِ امامان در مجلدهاى جداگانه جمع کند. پیشتر ما مجامع حدیثى بزرگ مانند وسائل الشیعه، کافى و… داشتیم که به تفکیک ائمه نبود. هدف من جمع آورى احادیث نبود بلکه رویکرد من بررسى و تحلیل زمینه‌ها، شرایط و اقدامات ائمه و دستاوردهاى علمى آن‌ها در فضاى عینى و اجتماعى آن دوره بود. بنابراین این کار چند بُعد را شامل‌ می‌شود و منابع باید از تنوعى برخوردار‌ باشد که هم تاریخ تشیّع و هم با رویکرد دیگرى تاریخ اسلام را پوشش بدهد، هم فضاى فرهنگى آن دوره را روشن کند و هم فضاى علمى را که بخشى از فضاى فرهنگى آن دوره بوده است.

یادآور می‌شود، کتاب «میراث علمی امام حسن و امام حسین(ع)» با ۲۸۰ صفحه به زبان فارسی و به قیمت ۲۶۰۰۰۰ ریال در پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید و ویندوز به قیمت ۵۲۰۰۰ ریال منتشر کرده است.

«میراث علمی امام حسن و امام حسین (علیهما‌السلام)» علاقه‌مندان جهت دریافت نرم‌افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. همچنین جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، میدان شهداء، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (نشر پژوهشگاه) مراجعه کرده یا با تلفن ۳۷۸۳۲۸۳۴-۰۲۵ تماس بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics