قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نقد و پیشنهاداتی پیرامون فتوای حجاب
نقد و پیشنهاداتی پیرامون فتوای حجاب

یادداشتی از محسن مهاجرنیا؛

نقد و پیشنهاداتی پیرامون فتوای حجاب

محسن مهاجرنیا در یادداشتی با هشدار به  وجود دستهایی در شکستن مرجعیت و اقتدار دینی گفت: برخی از مردم عادی که دغدغه و تعصب نسبت به حجاب دارند در شبکه‌های اجتماعی بین فتوا و یک موضع‌گیری سیاسی فرق قائل نیستند و شعار خطرناک «مرجع تقلید ما بصیرت بصیرت» سر می‌دهند، آیا نباید حوزه و مدیریت حوزه انقلابی به فکر صیانت از هویت و موجودیت خویش برآید و نگذارد چوب حراج به سرمایه‌های علمی و معنوی او زده شود؟

به گزارش شبکه اجتهاد، در چند روز گذشته فتوائی از آیت‌الله مکارم شیرازی در فضای مجازی منتشر شد که براساس آن در صورت «ضرورتِ حضور و تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور» و نیز «الزام دانشگاه‌های خارج از کشور به ترک حجاب»، به دانشجویان متدین اجازه ترک حجاب «در حد ضرورت» داده می‌شود.

از این رو، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه، پیرامون فتوای مذکور و حاشیه‌‌سازی‌های صورت گرفته، نوشت:

به نظر می‌رسد در ترافیک مطالب چند موضوع را باید تفکیک کرد:

۱- آیا در این فتوا موضوع شناسی و تشخیص موضوع دقیق صورت گرفته و اصولاً آیا این تشخیص کار مرجع است؟

۲- فتواهایی از این سنخ همواره بر فروض «اگری» استوارند که تشخیص «اگر» کار مقلد و کارشناس است.

۳- آیا حکم قطعی و ضروری حجاب با حکم علم آموزی می‌تواند تزاحم ایجاد کند؟

۴- آیا در زمان ما علم آموزی بانوان می‌تواند مصداق ضرورت عدول از حجاب باشد؟

۵-  آیا ضرورت شخصیه مراد است یا ضرورت نوعیه؟

۶- آیا با فرض صحت همه موارد فوق در شرایط موجود به صلاح و مصلحت بود که این فتوای ۱۵ سال پیش رونمایی شود؟

۷- به راستی چه کسی و با چه نیتی آن هم در این شرایط و در ایام تحول در حوزه و در سالگرد روز حجاب و… این آرشیو را رو کرده است؟

۸- از مدت‌ها قبل دست‌هایی دیده می‌شد که به دنبال شکستن مرجعیت و اقتدار دینی آن‌ها هستند آیا رونمایی و بزرگ‌سازی این ماجرا در شبکه‌های گسترده اجتماعی در کوچه و بازار در همان راستا نیست؟

۹- برخی از مردم عادی که دغدغه و تعصب نسبت به حجاب دارند _ که درست هم هست_ در شبکه‌های اجتماعی بین فتوا و موضع‌گیری سیاسی فرقی قائل نیستند و شعار خطرناک «مرجع تقلید ما! بصیرت بصیرت» سر می‌دهند . آیا نباید حوزه و مدیریت حوزه انقلابی به فکر صیانت از هویت و موجودیت خویش برآید و نگذارد چوب حراج به سرمایه‌های علمی و معنوی او زده شود؟ همان مصیبتی که ما در عرصه سیاست گرفتارش شدیم!!

۱۰- طرح مقوله سکولاریسم (دینی و سیاسی) در حوزه و در این شرایط و نیز دعوت از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی برای برخورد با آن چه مفهومی دارد؟

۱۱- ادبیات تند منتقدین و ادبیات تندتر مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی و نسبت بی‌ادبی در جوابیه‌ها ما را به کجا می‌برد؟ مردم و مقلدان نظاره‌گر چه چیزی هستند؟

۱۲- به نظر می‌رسد فضای ایجاد شده اگر چه به ظاهر نسیمی از آزاداندیشی و نقد درونی را بشارت می‌دهد اما آثار و تبعات و سوء استفاده‌ها، بویژه توسط نفوذی‌ها را نباید نادیده گرفت.

۱۳-  آیا در شرایط موجود به صلاح و مصلحت هست که برای مبارزه با یک مرجع، عده‌ای راه بیفتند و از سایر مراجع در همین موضوع استفتاء کنند و تقابل دیدگاه را به چالش اندیشه و سیاست تبدیل کنند؟

۱۴- پیشنهاد می‌کنم جمعی از صاحب نظران و منتقدان از اساتید حوزه در یک جلسه حضوری در دیدار با مرجع عالی‌قدر نظراتشان را طرح و پاسخ بگیرند و نگذارند مرجعیت تشیع تضعیف شود؛ که این شتری است که ممکن است بر در هر سرایی زانو بزند و اگر امروز چاره‌اندیشی نشود، فردا دیر است.

۱۵- انتظار می‌رود که در شرایط موجود که سکان مدیریت به نیروی خوش فکر و تحول گرا و توسعه گرا سپرده شده فضا را قدری تلطیف کنیم، حواشی را کم نماییم، حرمت مرجعیت را پاس بداریم و حراجی دیدگاه‌های تخصصی و اجتهادی را در کف خیابان و شبکه‌های اجتماعی جمع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics