قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه
نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه

ویرایش دوم منتشر شد؛

نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه

ویرایش دوم کتاب «نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه» نوشته آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی(ره) با تدوین و نگارش حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی نادری قمی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، «نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه» برگرفته از آثار مکتوب و غیرمکتوب مرحوم علامه محمدتقی مصباح یزدی (ره) درباره ولایت فقیه و نظام سیاسی اسلام است.

مهم‌ترین پیش‌فرض‌های نظریه ولایت فقیه، رابطه اسلام با سیاست، مشروعیت از منظر فلسفه سیاسی اسلام، نقش و جایگاه مردم در نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه، ادله اثبات ولایت فقیه، معنای ولایت مطلقه فقیه و جایگاه «مجلس خبرگان» در نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه، از جمله مباحثی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است. کتاب مزبور در شش فصل به مباحث زیر می‌پردازد:

فصل اول درباره اهمیت و ضرورت بحث ولایت فقیه و جایگاه علمی و پیش فرض های نظریه ولایت فقیه بحث می کند و از آنجا که یکی از پیش فرض های نظریه ولایت فقیه، عدم جدایی دین از سیاست است،

فصل دوم به بحث از رابطه دین با سیاست می‌پردازد و ضمن آن، معنای سکولاریسم تبیین و مبانی آن نقد می‌شود.

فصل سوم جایگاه مردم در نظریه ولایت فقیه بررسی می‌شود که ضمن آن، معانی مشروعیت و مقبولیت و رابطه این دو با هم بیان شده، نقش مردم در حکومت اسلامی از دیدگاه های شیعی و سنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

فصل چهارم به اثبات ولایت فقیه می‌پردازد که برای این منظور به ادله نقلی و عقلی استناد می‌شود.

فصل پنجم نیز مفهوم ولایت مطلقه فقیه تبیین می‌شود و جایگاه ولایت فقیه در قانون اساسی و نیز رابطه مرجعیت و ولایت فقیه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فصل ششم بحثی درباره خبرگان و ولایت فقیه صورت می‌گیرد که در ضمن آن، اشکال معروف دور و نیز شبهه خبرگان و انواع تخصص‌ها و همچنین پارادوکس عزل (معمای هم زمانی عزل رهبری و انحلال مجلس خبرگان) بیان و نقد می‌شود.

علاقه‌مندان برای تهیه اثر همراه با تخفیف می‌توانند از (اینجا) اقدام نمایند.

گفتنی است این کتاب توسط مجمع جهانی اهل بیت(ع) به زبان‌های اردو و عربی ترجمه و منتشر شده است. عنوان عربی کتاب مزبور «نظره عابره الی نظریه ولایه الفقیه» است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics